«بابابزرگ» اوتانازی شد

۱۳۹۵/۱۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۶۸۱


پرعمرترین شش‌ماهی جهان که از سال ۱۹۳۳میلادی در آکواریوم شیکاگو زندگی می‌کرد، بعد از مدت‌ها بیماری اوتانازی شد. به گزارش ایسنا، این ماهی که به آن لقب «بابابزرگ» داده بودند در سواحل استرالیا به دام افتاده بود و طی ۸۳سال زندگی در این آکواریوم، بیش از ۱۰۴میلیون نفر بازدید‌کننده داشته است.

آکواریوم شیکاگو در اطلاعیه‌یی که به همین مناسبت منتشر کرد، علت اوتانازی این شش‌ماهی را عدم تغذیه طولانی مدت به علت از کار افتادن ارگان‌های حیاتی آن اعلام کرده است. سن دقیق این شش‌ماهی دقیقا مشخص نیست اما به هنگام صید در سواحل استرالیا چند ساله بوده است. به گزارش یورونیوز، شش‌ماهی از گونه‌های حفاظت شده است و به گفته زیست‌شناسان قدمت آن به ۴۰۰میلیون سال پیش باز می‌گردد و فسیل‌هایی نیز از این‌گونه ماهی در استرالیا کشف شده است.

شش‌ماهی یا ماهی ششدار از ماهی‌های آب شیرین است که توان تنفس در هوا را نیز دارد. شش‌ماهی‌ها از ماهی‌های استخوان‌داری است که ویژگی‌های باستانی ابتدایی ماهی‌های استخوان‌دار را حفظ کرده که از آن جمله تنفس است. شش‌ماهی‌ها در عین حال ساختارهای ابتدایی گوشتی‌بالگان ازجمله وجود باله‌های گوشتی که اسکلت داخلی آنها به خوبی روییده را نگه داشته‌اند. امروزه این گروه از ماهی‌ها تنها در آفریقا، امریکای جنوبی و استرالیا زندگی می‌کنند. با وجودی که از هم‌ گسسته بودن زیستگاه شش‌ماهی‌ها در سه قاره یاد شده می‌تواند، نشانگر این باشد که پراکنش شش‌ماهی‌ها می‌توانسته در دوران میانه‌زیستی تنها محدود به ابرقاره گوندوانا بوده باشد اما سنگواره‌های یافت‌شده نشان می‌دهد که شش‌ماهی‌ها در دوران‌های کهن در بسیاری از آب‌های شیرین زندگی می‌کرده‌اند و جدایی سه خشکی بزرگ پانجه‌آ، گوندوانا و لوراسیا باعث شده تا بسیاری از گونه‌های آنها منقرض شود.

در همین حال کمی قبل نیز گونه جدیدی از ماهی‌های غول‌پیکر که اکسیژن تنفس می‌کنند، کشف شده است. این‌گونه جدید از خانواده ماهی‌های آراپایما است. ماهی‌های غول‌پیکر این خانواده در آب‌های روان زندگی می‌کنند و می‌توانند به وسیله شش تنفس کنند. این‌گونه جدید نیز در مناطق دورافتاده رودخانه آمازون زندگی می‌کند. دانشمندان تخمین می‌زنند، گونه‌های بیشتری از این ماهی در آینده نزدیک کشف شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر