مهر تایید «پلتس» بر تحقق توافق اوپک

۱۳۹۵/۱۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۶۷۷

گروه انرژی نادی صبوری

عددهایی که برای حدود دو ماه همه در انتظار آن بودند، حالا کم‌کم رونمایی می‌شوند. پس از آنکه شرکت پترولاجستیک چندی پیش برآوردی از کاهش تولید نفت خام اوپک در ماه ژانویه انتشار داد، موسسه S&P پلتس برای نخستین‌بار آماری دقیق و با جزییات از تولید نفت خام اعضای اوپک در ماه ژانویه منتشر و عنوان کرد که طبق بررسی‌ها، تعهد اوپک 91درصد محقق شده است. این آمار به واسطه اینکه ماه ژانویه نخستین ماه اجرایی شدن توافق نفتی اوپک و غیر اوپک برای بازگرداندن تعادل به بازار بود، از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است. S&P پلتس، تولید نفت خام ایران در ماه ژانویه را نیز 3 میلیون و 720 هزار بشکه در روز اعلام کرده است. مشروح این گزارش را در ادامه می‌خوانید.

پلتس دیروز با اعلام اینکه اوپک در ماه ژانویه روزانه 32میلیون و 160هزار بشکه تولید نفت خام داشته است، نوشت که طبق داده‌های موسسه S&P پلتس، 10 عضو اوپک به غیر از ایران، نیجریه و لیبی به 91درصد تعهد خود در زمینه کاهش تولید که در نشست 30نوامبر 2016 سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام انجام گرفت، پایبند بوده‌اند. پلتس در ادامه عنوان کرد که تولید نفت خام این 10 عضو نسبت به ماه دسامبر 2016 معادل 690 هزار بشکه در روز و نسبت به ماه اکتبر و پیش از انعقاد تعهد، روزانه یک‌میلیون و 140هزار بشکه کاهش را تجربه کرده است.

پلتس در ادامه می‌نویسد که البته این کاهش تولید از سوی 10 عضو اوپک، به نوعی با افزایش تولید 3 کشور ایران، لیبی و نیجریه که از تعهد 30نوامبر مستثنا شده بودند، خنثی شده است.

بررسی‌های پلتس نشان می‌دهد که تمام 13عضو اوپک غیر از اندونزی که وضعیت عضویتش را از نشست 30 نوامبر به حالت تعلیق درآورده است، در ماه ژانویه 32میلیون و 160هزار بشکه در روز تولید نفت خام داشته‌اند. با در نظر گرفتن آمار تولید نفت خام اندونزی اما سطح تولید اوپک در ماه ژانویه به 32میلیون و 890هزار بشکه در روز می‌رسد.

اعضای اوپک در 30 نوامبر 2016 متعهد شده بودند که از ماه ژانویه سال 2017 میلادی به مدت 6 ماه یک‌‌میلیون و 200هزار بشکه از تولید خود را کاهش دهند که اکنون موسسه S&P پلتس تحقق 91 درصدی این عهد که به معنای کاهش یک‌‌میلیون و 140هزار بشکه‌یی است را تایید کرده است. 11کشور غیر اوپک به سردمداری روسیه نیز در پی توافق 10 دسامبر با کشورهای عضو اوپک، باید از ماه ژانویه 2017 معادل 558 هزار بشکه در روز از تولید نفت خام خود می‌کاستند.


کم‌کاری عراق در کاهش تولید

پلتس در ادامه می‌نویسد که بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی اعضای اوپک هنوز نیاز به کار بیشتری روی آمار کاهش تولید نفت خام خود دارند، مساله‌یی که فعلا با کاهش چشمگیر تولید عربستان سعودی، کویت و آنگولا جبران شده و به چشم نیامده است.

از آن‌جایی که این تعهد بازه زمانی 6 ماهه از ژانویه تا ژوئن را شامل می‌شود، برخی نوسانات ماهانه در تولید دور از انتظار نیست.

عربستان سعودی که پلتس از آن و از خالد الفالح وزیر نفتش به عنوان یکی از عناصر کلیدی به نتیجه رسیدن توافق نقتی یاد می‌کند، بر اساس بررسی‌های موسسه S&P پلتس در ماه ژانویه معادل 9میلیون و 980هزار بشکه در روز تولید نفت خام داشته است. آمار تولیدی که کمتر از سهم تولید نفت خام عربستان در برنامه کاهش تولید است که معادل 10 میلیون و 6هزار بشکه در نظر گرفته شده بود. این کاهش تولید، طبق ردیاب‌های حمل و نقل نفت خام پلتس، موجب کاهش 500هزار بشکه‌یی صادرات نفت خام پادشاهی عربستان شده است. آمار تولید روزانه 9 میلیون و 980هزار بشکه‌یی از سوی عربستان، رکوردی دیگر را نیز برجای گذاشت و نخستین ماه تولید زیر 10میلیون بشکه‌یی پادشاهی بعد از فوریه 2015 لقب گرفت.

کویت نیز در حالی که سهمیه تولید 2میلیون و 710 هزار بشکه‌یی را برای ماه ژانویه داشت با کاهش 130 هزار بشکه‌یی تولید خود نسبت به ماه دسامبر، تولید در ژانویه را به روزانه 2میلیون و 700بشکه کاهش داد که کمتر از سقف تعهدش بود.

الجزایر که در به نتیجه رسیدن توافق نقشی میانجی‌گرانه را ایفا می‌کرد در ماه ژانویه 100هزار بشکه بیشتر از سقف تعهد تولید کرده و روزانه یک‌‌میلیون و 500هزار بشکه نفت خام را روانه بازارهای داخلی و خارجی کرد. ونزوئلا نیز در کنار الجزایر در گروه کشورهایی قرار گرفت که بیش از سقف تعهد خود نفت خام تولید کردند. طبق داده‌های پلتس، ونزوئلا که به واسطه شرایط بد اقتصادی، از ابتدای موج کاهشی قیمت نفت خام در اواسط 2014 به‌شدت دنبال طرح کاهش تولید نفت خام اوپک بود، در ماه ژانویه روزانه 2میلیون و 10 هزار بشکه نفت خام تولید کرد که بیشتر از سقف روزانه یک‌میلیون و 970 هزار بشکه‌یی این کشور به حساب می‌آید.

آنگولا اما با تولید روزانه یک‌میلیون و 630 هزار بشکه نفت خام در ماه ژانویه، نسبت به سقف تعهد خود 40 هزار بشکه کمتر رکورد زد.

عراق که تلاش‌های زیادی برای معاف شدن از طرح کاهش تولید نفت خام اوپک کرده بود، در میان کشورهای اوپک با تولید 4میلیون و 480هزار بشکه نفت خام در ماه ژانویه، بیشترین اختلاف را با سقف تعهد خود که 4میلیون و 350هزار بشکه در روز بود، به ثبت رساند. اما در نهایت آمارها از کاهش روزانه 150هزار بشکه‌یی عراق نسبت به ماه دسامبر حکایت داشت که کاهش صادرات نفت خام از پایانه جنوب این کشور نیز موید این مساله بود.

موسسه S&P پلتس آمار تولید نفت خام ایران که یکی از 3 کشور مستثنا شده از طرح کاهش تولید نفت خام است را در ماه ژانویه معادل 3میلیون و 720هزار بشکه اعلام کرده و نوشته است که این آمار، افزایشی 30هزار بشکه‌یی نسبت به ماه دسامبر 2016 را نشان می‌دهد. پلتس در گزارش خود نوشته است که سهمیه ایران برای تولید 3میلیون و 800 هزار بشکه است. در اینجا البته توجه به این نکته لازم است که همواره میان آمار اعلام شده از سوی منابع ثانویه مانند پلتس با آماری که خود کشورها از جمله ایران اعلام می‌کنند، فاصله وجود دارد.

ایران پیش از این عنوان کرده بود که نزدیک به 3میلیون و 990 هزار بشکه روزانه تولید نفت خام داشته و در ماه مارس تولید خود را به 4میلیون بشکه در روز می‌رساند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر