تسویه حساب شخصی در پارلمان شهری تهران

۱۳۹۵/۱۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۶۶۸

گروه راه و شهرسازی|

پارلمان شهری پایتخت دیروز نیز دچار تنش بود و بخش قابل‌توجهی از وقت شورای شهر به بگومگوی میان اعضای این شورا گذشت. این درحالی است که هفته گذشته شورای شهر به دو فوریت تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی فاجعه پلاسکو رای منفی داد و تشکیل این کمیته را مساله‌یی دارای فوریت بالا ندانست. دوره چهارم شورای شهر تهران درحالی ماه‌های پایانی خود را می‌گذراند که هر روز بر اختلافات دو جبهه این شورا افزوده می‌شود و نمود آن را می‌توان در جلسات علنی شورای شهر مشاهده کرد. در 6ماهه اخیر تنش و درگیری لفظی بین اعضای این شورا تقریبا به بخش جدایی‌ناپذیر جلسات تبدیل شده است. تا مدت‌ها بحث املاک نجومی سوژه اصلی این دعواها بود و باوجود اینکه هنوز پرونده املاک نجومی بسته نشده است، هر هفته موضوع جدیدی محور دعواها و تنش‌ها قرار می‌گیرد و به نظر می‌رسد علنی شدن این دعواها آتش زیر خاکستر است که ناگهان شعله می‌کشد. متاسفانه زمان زیادی از جلسات علنی و غیرعلنی شورا به طرح دعواهای شخصی می‌گذرد. گاه داد و فریادهای اعضا بر سر یکدیگر به قدری شدید و طولانی می‌شود که حال روحی کسانی که خارج از صحن، شاهد این بگومگوها هستند، بد می‌شود.


ماجرای تنش دیروز چه بود؟

تنش جلسه دیروز شورای شهر بعد از تذکر حکیمی‌پور به نطق پیش از دستور پرویز سروری آغاز شد. سروری در نطق خود به اشرافی‌گری اشاره کرد و گفت: امروز در برخی مسوولان اشراف‌زدگی را می‌بینیم. به‌طور مثال وزیری دارایی‌هایش را اعلام می‌کند و می‌گوید که بالای 1000میلیارد تومان دارایی دارد.

وی افزود: یا به‌طور مثال، بدهکار بانکی را می‌گیرند و او می‌گوید به خانم یکی از مسوولان 16میلیارد تومان هدیه داده است. شما که بدهکار بانکی هستید، چطور این هدیه را داده‌ای؟ اینکه مسوولان جامعه را از رفاه محروم کنند، اشراف‌زدگی است. بعد از صحبت‌های سروری، احمد حکیمی‌پور با اعتراض به هیات‌رییسه شورا گفت: اینجا میدان سیاسی نیست. این نطق سیاسی بوده و بیش از وقت مقرر بیان شده است. همچنین در نطق آقای سروری از صداوسیما دفاع شده درحالی که این موضوع به شورا ارتباطی ندارد. سروری بیش از 15دقیقه صحبت کرد. مهدی چمران رییس شورای شهر که بارها در جلسات شورا، توان اداره جلسه از دستش خارج شده است نیز به جای آرام کردن حکیمی‌پور در جواب او گفت: هر دو نطق پیش از دستور این جلسه 17دقیقه زمان داشته‌اند و نطق پیش از دستور آقای شجاع‌پوریان نیز سیاسی بوده، چرا نسبت به این نطق اعتراضی ندارید. سخنران اول هم 17دقیقه صحبت کرد. صدا و سیما هیات نظارت دارد و براساس عدالت باید رویدادها را پوشش دهد. صدا و سیمای هیچ کشوری خلاف منافع ملی حرکت نمی‌کند. اشاره چمران به نطق پیش از دستور مهدی شجاع‌پوریان بود که عنوان کرد از عملکرد رسانه ملی در حادثه پلاسکو نمی‌توان به‌راحتی گذشت، زیرا استراتژی آنها جانبدارانه بود. عبدالحسین مختاباد نیز در تذکر پیش از دستور خود ضمن گلایه از رفتار صدا و سیما و سیاسی و متناقض خواندن این رفتار در پوشش جلسه علنی روز یک‌شنبه که با حضور شهردار تهران و با هدف بررسی ابعاد مختلف حادثه پلاسکو برگزار شد، گفت: عسگری مدیرعامل صدا و سیما در حاشیه مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی عنوان کرده‌اند که انتقادات مردمی را روی چشم می‌گذارند اما دیدیم که در پوشش جلسه روز یک‌شنبه تنها حرف‌های شهردار تهران پخش شد. وی خطاب به عسگری گفت: دوست عزیز! با این تکنولوژی‌هایی که ایجاد شده تئوری‌های جدید، فصلی به نام رسانه ملی را زیر سوال می‌برند و جالب است که شما در شبکه «یک» تبلیغ می‌کنید که «شبکه یک شبکه هر ایرانی»، اما صحبت‌های ما را پخش نکردید. وی با بیان اینکه خبرنگارهای صدا و سیما وقتی ما را می‌بینند انگار جذامی دیده و فرار می‌کنند، گفت: باید به این وضعیت پایان دهید. ضرغامی پیش‌تر گفته بود که تعدادی از هموطنان اصلا تلویزیون نمی‌بینند، شما با کارهای‌تان این تعداد را بیشتر نکنید.


اوج‌گیری تنش در جلسه دیروز

در ادامه انتقاد حکیمی‌پور به هیات‌رییسه نسبت به طولانی شدن اظهارات سروری و همچنین عملکرد صدا و سیما، درگیری لفظی میان حکیمی‌پور و پیرهادی و سرخو صورت گرفت. سرخو گفت: صدا و سیما باید جواب دهد که چرا این‌گونه رفتار می‌کند که در این لحظه پیرهادی خطاب به او گفت: با تهمتی که شما و رسانه‌های بیگانه زدید، باید به دادگاه بروید و جواب دهید. پیرهادی که به لحاظ سنی کوچک‌ترین عضو شورا محسوب می‌شود و یکی از صندلی‌های هیات‌رییسه را دراختیار دارد ناگهان موضوع را تغییر داد و درباره تخلف ساختمانی محسن سرخو صحبت کرد و گفت شما چرا پارکینگ خانه‌تان را مسکونی کردید؟!

سرخو اما در واکنش به آنچه آن را تهمت دانست، پیرهادی را دروغگو خواند و گفت: شما دروغ گفتید و دروغگو هستید و عامل شما در خبرگزاری کذاب‌ نیوز این دروغ‌ها را گفته است. پبرهادی گفت: شما ملک آموزشی را تبدیل به مسکونی کرده‌اید که بار دیگر سرخو با صدای بلند فریاد زد که شما دروغ می‌گویید و دروغ‌گویی‌تان روشن شده است و اینک دست و ‌پا می‌زنید. من این کار را نکردم. محسن سرخو نسبت به دفاع پیرهادی از صداوسیما اعتراض کرد و گفت: اگر درخصوص صداوسیما صحبتی شده است، باید به نماینده این سازمان وقت صحبت داده شود. به گفته وی پس از حادثه خیابان جمهوری، حادثه سمنان به‌طور مستقیم پوشش داده شد تا ابعاد مختلف حادثه خیابان جمهوری پنهان شود و بعدها نیز علت این حمایت صدا و سیما در بحث املاک نجومی سر در می‌آورد. درنهایت ابوالفضل قناعتی برای آرام کردن پیرهادی و دنیامالی و شجاع‌پوریان نیز برای آرام کردن سرخو از صندلی خود بلند شدند که چمران به حکیمی‌پور گفت: شما آغازگر بودید و جلسه را به تنش کشیدید من تذکرتان را قبول کرده و شما نباید آن را ادامه می‌دادید.

به گزارش «تعادل»، در این جلسه یک فوریت طرح الحاق یک تبصره به مصوبه تعیین بهای خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت‌زهرا(س) تصویب شد. همچنین یک فوریت رسیدگی به مشکل آزمون تغییر وضعیت کارکنان شهرداری نیز از دیگر مصوبات جلسه پرتنش روزگذشته بود. به موجب مصوبه شورای اسلامی شهر تهران ملاک عمل قرار دادن دستورالعمل اجرایی مورخ 26 اسفند 94 آزمون تبدیل وضعیت استخدامی کارکنان قراردادی شهرداری تهران به ثابت آزمایشی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر