راه خروج از رکود اقتصادی، سرمایه‌گذاری است

۱۳۹۵/۱۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۶۶۰

گروه بنگاه‌ها|

اسحاق جهانگیری که برای افتتاح پروژه‌های عمرانی راهی استان خوزستان شده است روز گذشته برنامه‌های دولت برای افزایش رونق در فعالیت‌های اقتصادی را تشریح کرد و از ضرورت توسعه سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های مختلف صحبت کرد. سرمایه‌گذاری‌هایی که تنها با مشارکت فعال بخش خصوصی می‌تواند اقتصاد و معیشت ایرانیان را بر اساس برنامه‌های از پیش تعیین شده به سمت رونق هدایت کند. معاون اول رییس‌جمهوری با بیان اینکه راه توسعه اقتصادی در کشور فراهم شده است، گفت: «بهترین راه خروج از رکود اقتصادی توجه به سرمایه‌گذاری در بخش برق و انرژی است.» معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به مشکل بیکاری در جامعه، حل و فصل این مشکل را یکی از اولویت‌های اصلی دولت یازدهم در ماه‌های پایانی فعالیت‌هایش ذکر کرد. به آب انداختن یک شناور پیشرفته در خرمشهر، آغاز عملیات اجرایی فاز دوم نیروگاه آبادان، افتتاح 2 مجتمع پتروشیمی در ماهشهر، برگزاری جلسه مقابله با ریزگردها و بررسی مشکلات خوزستان ازجمله اهداف سفر 2روزه معاون اول رییس‌جمهوری به خوزستان است.


سرمایه‌گذاری در بخش برق

اسحاق جهانگیری دیروز در آیین بهره‌برداری نیروگاه گازی سیکل ترکیبی بهبهان افزود: توجه به صنعت برق به عنوان یک سرمایه مولد و مادر ضروری است؛ زیرا این صنعت زیرساخت توسعه سایر بخش‌هاست.

وی گفت: زمانی که از رکود اقتصادی خارج شویم و فعالیت‌های اقتصادی کشور شدت یابد، نمی‌توان به سرمایه‌گذاران گفت که برق به اندازه کافی نداریم؛ بنابراین توسعه و سرمایه‌گذاری در بخش برق مقدم بر سایر بخش‌هاست.

وی اظهار کرد: امسال ساخت نیروگاه‌های جدید برای تامین 10 هزار مگاوات برق شروع شده است و با توجه به اینکه در پایان سال قرار داریم دستگاه‌های اجرایی باید محاسبات لازم را برای بررسی میزان پیشرفت اینگونه طرح‌ها انجام دهند.

جهانگیری احداث نیروگاه‌های بهبهان و ماهشهر را حاصل کار جهادی دانست و افزود: قبل از پیروزی انقلاب برای راه‌اندازی واحدهای کوچک صنعتی نیز باید چشم انتظار ورود دیگران از خارج ‌بودیم، ولی اکنون نیروگاه‌ها توسط فرزندان ایرانی ساخته می‌شود.

وی اظهار کرد: کار نیروگاه‌سازی، پالایشگاه‌سازی یا کارخانه‌سازی متعلق به کشورهای سازنده آن است و ایران امروز مدعی ساخت نیروگاه در حد کلاس A است و حتی در مناقصات کشورهای دیگر برای ساخت نیروگاه نیز شرکت کرده که برنده مناقصه در این زمینه در عراق شدیم.


دورخیز صادرات برق به کشورهای همسایه

جهانگیری تاکید کرد: در بخش سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری که نیازمند دانش بالا و نیروی انسانی توانمند است نیز توانایی لازم را داریم و باید سرمایه‌گذاری‌های ملی و خارجی را برای این ظرفیت‌های موجود جذب کنیم. وی گفت: برای مثال در حال حاضر در یک شرکت سرمایه‌گذاری 13 میلیارد دلار طرح در دست اقدام داریم که این یک کار بسیار بزرگ است.

وی با بیان اینکه ایران قادر است تولید برق را برای منطقه به راحتی انجام دهد، افزود: باید تلاش کنیم که حداقل کشورهای همسایه به شبکه برق ایران متصل شوند. معاون اول رییس‌جمهوری گفت: در شرق ایران اسلامی کشور پرجمعیت پاکستان و نیز کشور افغانستان قرار دارند که می‌توان انرژی برق آنان را تامین و برق تولیدی در کشور را به آن کشورها صادر کرد. وی تاکید کرد: علاقه‌مند به ایجاد رابطه خوب و برادرانه با کشورهای حوزه خلیج فارس هستیم ولی گاهی آنها اشتباهاتی مرتکب می‌شوند به‌طوری‌که برای جلب رضایتمندی امریکا وارد مباحثی با ایران می‌شوند که صحیح نیست. جهانگیری همچنین گفت: خوزستان قادر به ایجاد جهش بزرگی در اقتصاد کشور از طریق کشاورزی است و امروز چشم ایران در زمینه کشاورزی و تامین مواد غذایی به خوزستان است.


اولویت اشتغالزایی در استان‌ها

وی افزود: طرح‌ها و کارهای بزرگی در کشور انجام می‌شود که برخی از این طرح‌ها در زمینه پالایشگاه‌های بزرگ کشور در خوزستان انجام می‌شود. معاون اول رییس‌جمهوری تصریح کرد: هرچند همه نقاط ایران متعلق به هموطنان ایرانی است ولی در پروژه‌های افتتاح شده، اولویت به صورت طبیعی با نیروهای محلی خواهد بود و در استان خوزستان نیز در تمامی شهرها سرمایه‌گذاری‌های عظیمی انجام شده است که باید در زمینه اشتغالزایی از نیروهای بومی بهره گرفت. معاون اول رییس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک دهه فجر گفت: امام بزرگوار با همت مردم ایران در مقطعی از تاریخ برای نیروهای اسلامی، انقلابی و آزادی‌خواه جهان، راهی جدید باز کرد. وی با بیان اینکه بسیاری از انقلابیون دنیا به روش‌های مسالمت‌آمیز امام راحل در پیروزی انقلاب اسلامی بهره‌مند شده و حاکمیت خود را به این شیوه پیش می‌برند، افزود: استکبار همواره مانعی برای انقلاب اسلامی و رساندن پیام این نظام بوده است ولی همواره با مظلومیت خودمان این فرهنگ را به گوش آزادی‌خواهان دنیا رسانده‌ایم.

جهانگیری اظهار کرد: یکی از نمونه‌های واقعی مظلومیت ایران این است که این کشور بیشترین آسیب را از تروریست‌ها دیده، این در حالی است که در دنیای امروز با تبلیغات استکبار به عنوان حامی تروریست معرفی می‌شود و این ظلمی است که در حق مسوولان نظام و مردم کشور انجام می‌شود. معاون اول رییس‌جمهوری حمایت ایران از تروریست‌ها را یک دروغ خواند و اضافه کرد: بر مبنای همین حرف دروغ است که علیه این ملت تحریم وضع کرده و علیه آنها ظلم روا می‌دارند. جهانگیری افزود: مردم ایران از همه این فشارها سربلند بیرون آمده و راه توسعه، پیشرفت و تحقق آرمان‌های امام را در پیش گرفته‌اند و از این مسیر هم کوتاه نخواهند آمد.


به کار گماردن مدیرانی توانمند

معاون اول رییس‌جمهور، بیکاری را یکی از دغدغه‌های امروز مردم دانست و گفت: مردم به دنبال تحقق یک زندگی عزتمند هستند؛ بنابراین دولت مهم‌ترین رسالتش این است که فضایی را ایجاد کند تا تولید و سرمایه‌گذاری حرف اول را بزند که بخشی از آن به مسائلی چون همدلی، تبعیت از رهنمودهای مقام معظم رهبری و انسجام مسوولان برمی‌گردد. جهانگیری تاکید کرد: انسجام و وحدت حتی با وجود داشتن اختلاف سلیقه می‌تواند به حل مشکلات کمک کند و هم‌اکنون دولت به دنبال تامین محیطی آرام در فضای بین‌المللی و ایجاد فرصت جذب سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی است. جهانگیری ادامه داد: فراهم کردن صحنه کار برای تولید، فعالیت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و به کارگماردن مدیرانی توانمند ازجمله کارهای مورد توجه ویژه دولت است.


بازدید از روند اجرای طرح 550 هزار هکتاری رامشیر خوزستان

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری در ادامه سفر به خوزستان دیروز از روند اجرایی طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی موسوم به طرح رهبری در شهرستان رامشیر دیدن کرد.

معاون اول رییس‌جمهوری از روند پیشرفت فیزیکی طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری که بخشی از آن در شهرستان رامشیر در حال اجراست، بازدید کرد.

مدیر جهاد کشاورزی رامشیر در این باره گفت: 22هزار هکتار از زمین‌های شهرستان رامشیر در جنوب شرقی خوزستان، در قالب طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی، تسطیح و آماده‌سازی می‌شود. مصطفی هنرمندیان افزود: تاکنون 7هزار هکتار از این زمین‌ها تسطیح و آماده کشت شده و به کشاورزان تحویل داده شده است. این طرح 22 هزار هکتاری تاکنون 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. وی افزود: برای اجرای سهم رامشیر از طرح 550 هزار هکتاری، شرکت‌های جهاد نصر کرمانشاه، تهران، آذربایجان و فارس در این شهرستان فعالیت دارند. هنرمندیان گفت: با تکمیل این پروژه 40 درصد تولید محصولات کشاورزی در رامشیر افزایش می‌یابد و باعث تنوع محصولات کشاورزی در این شهرستان می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر