مناطق محروم

۱۳۹۵/۱۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۶۵۶

کول‌بری سقوط کرامت انسانی است

ایلنا نماینده تهران در مجلس گفت: کول‌بری به معنای سقوط کرامت انسانی در جامعه است، چراکه متاسفانه ارزش انسان تاحدی سقوط کرده که از طریق جابه‌جا کردن بار آن هم به سخت‌ترین شیوه ممکن امرار معاش می‌کند. سهیلا جلودارزاده در ارتباط با اخبار مربوط به مرگ کول‌بران در مرزهای غربی کشور گفت: بدون شک، کول‌بری در کلیت خود معنایی جز سقوط کرامت انسانی ندارد. او ادامه داد: ارزش انسان در جامعه فعلی به حدی تنزل کرده که به جای داشتن شغل شایسته، با جابه‌جایی بار امرار معاش می‌کند و این زنگ خطری است برای دولتی‌ها و مجلس که به خود بیایند و برای حل مشکل بیکاری و فقر به‌خصوص در مناطق مرزی چاره‌یی بیندیشند. عضو فراکسیون کارگری مجلس با بیان اینکه اظهارات برخی مقامات مسوول محلی که کول‌بری را شغل قلمداد می‌کنند، به‌شدت شرم‌آور است، گفت: مشخص نیست این مقامات برچه اساس به خودشان اجازه می‌دهند این راه پرخطر امرار معاش را فرصت شغلی بدانند. چگونه می‌خواهند پاسخگوی خانواده‌های کسانی باشند که جان‌شان را در این راه از دست داده‌اند. جلودارزاده در ادامه بحث با اشاره به ازدیاد فقر و بیکاری در دهه‌های اخیر افزود: همه اینها نتیجه استمرار سیاست‌های تعدیلی است که باعث شده سرمایه‌های کشور به سمت بازارهای مولد نرود و همه این سرمایه‌ها از بازارهای غیررسمی و نامولد سردر بیاورند. او ادامه داد: و به این ترتیب، در ادامه همین سیاست‌های تعدیلی است که مردم مناطق مرزی روز به روز فقیرتر شده‌اند و کار به‌جایی رسیده که در برخی روستاهای غرب کشور، هیچ وسیله‌یی برای امرار معاش جز کول‌بری باقی نمانده است.


گسترش تامین‌اجتماعی رویکرد دولت در مناطق محروم

ایرنا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هدف ما گسترش خدمات تامین‌اجتماعی در مناطق محروم است و بر این باوریم که کارگران مناطق دور افتاده و شهرستان‌ها باید خدمات بیشتری در حوزه درمان و سلامت دریافت کنند. علی ربیعی در مراسم کلنگ‌زنی درمانگاه تامین‌اجتماعی شهرستان عجب‌شیر گفت: خدمات درمانی تامین‌اجتماعی در کشور رو به گسترش است و تلاش داریم سطح این خدمات را بالا ببریم.

او با اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه در دهه فجر در آذربایجان‌شرقی افزود: در این استان دو مرکز خدمات درمانی در ملکان و عجب‌شیر کلنگ‌زنی شد و در محلات پر جمعیت تبریز نیز پلی کلینیک‌هایی ساخته خواهد شد. ربیعی اضافه کرد: اجرای این طرح‌ها در آذربایجان‌شرقی ظرف 36ماه برنامه‌ریزی شده و در این مدت باید به بهره‌برداری برسند. مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌شرقی نیز در این مراسم با بیان اینکه هم‌اکنون در این استان 2میلیون و 300هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند، اظهار کرد: از این تعداد یک‌میلیون و 300هزار نفر بیمه روستایی، 290هزار بیمه کارمندی و 70هزار نیز سایر اقشار را شامل می‌شود. وحید مجیدی افزود: 610هزار نفر از جمعیت آذربایجان‌شرقی نیز از بیمه سلامت همگانی رایگان برخوردارند. درمانگاه تامین‌اجتماعی عجب‌شیر با زیربنای 2هزار و 900مترمربع در 3طبقه شامل آزمایشگاه، رادیولوژی، داروخانه و دندانپزشکی ظرف 36ماه ساخته می‌شود.


فعالیت 13 خانه بهداشت

در واحدهای کارگری گرگان

فارس رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان گرگان از فعالیت 13 خانه بهداشت کارگری در واحدهای کارگری این شهرستان خبر داد. موسی بی‎باک ظهر در آیین افتتاح خانه بهداشت کارگری شرکت صنایع تبدیلی گلستان اظهار کرد: واحدهای کارگری که دارای 50 نفر نیروی کار به بالا هستند طبق قانون باید نسبت به تاسیس خانه بهداشت کارگری اقدام کنند. او با اشاره به اهداف تاسیس خانه‎های بهداشت کارگری تصریح کرد: تامین سلامت کارگران و اعضای خانواده آنها، ارتقای دانش بهداشتی و ایجاد رفتارهای مناسب بهداشتی در بین کارگران و سالم‎سازی محیط کار در کارگاه‎های تولیدی، صنعتی، خدماتی و معادن است. رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گرگان افزود: خانه‎های بهداشت کارگری، امکان ارائه آموزش موازین بهداشت به کارگران، انجام بازدید دوره‎یی و مستقیم از تاسیسات بهداشتی و رفاهی کارگاه، انجام کمک‎های اولیه در حوادث شغلی، تشکیل پرونده بهداشتی برای کارگران، گزارش به کمیته حفاظت وزارت کار و مدیریت کارخانه درخصوص مشکلات بهداشتی محیط کارگاه را فراهم می‎کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر