15هزار کلاهک هسته‌ای در جهان وجود دارد

۱۳۹۵/۱۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۶۵۰


گروه جهان|

تولید کلاهک‌ها و بمب‌های هسته‌یی در جهان که در سال 1986 و در جریان جنگ سرد بالغ بر 70 هزار و 330 عدد بود، اکنون با آغاز سال 2017 میلادی به 14 هزار و 900 سلاح هسته‌یی رسیده است.

خبرگزاری‌ها با انتشار گزارشی درباره تعداد کلاهک‌ها و بمب‌های هسته‌یی موجود در جهان نوشت: تولید بمب‌های هسته‌یی در 3دهه پیش کاهش و این روند در 2دهه گذشته به‌شدت افزایش یافت به‌طوری‌که کشورهای هسته‌یی ترجیح دادند زرادخانه‌های بزرگ هسته‌یی برای آینده در اختیار داشته باشند تا اینکه از تعداد این زرادخانه‌ها بکاهند. انبارهای تسلیحات هسته‌یی جهان تا آغاز سال 2016 میلادی شامل 15 هزار و 195 کلاهک هسته‌یی است که نزدیک به 10 هزار کلاهک هسته‌یی در داخل انبارهای نظامی در انتظار انهدام و خروج از خدمت هستند. بر اساس آمارهایی که سازمان‌های علمی امریکا منتشر کرده‌اند، نشان می‌دهد خطرناک‌ترین این سلاح‌ها 3 هزار و 800 کلاهک هسته‌یی است که اکنون در خدمت عملیات نظامی است که از این تعداد یک هزار و 800 کلاهک در اختیار امریکا، روسیه، فرانسه و بریتانیا قرار دارد.

روسیه و امریکا بیشترین تعداد کلاهک هسته‌یی را در جهان در اختیار دارند به‌طوری‌که هر کدام از این کشورها دارای 4 تا 4 هزار و 500 کلاهک و بمب هسته‌یی هستند. در همین حال دیگر کشورهای هسته‌یی هم به ضرورت در اختیار داشتن بیش از صدها بمب هسته‌یی برای امنیت ملی خود می‌اندیشند. روند تولید زرادخانه هسته‌یی رژیم صهیونیستی و فرانسه ثابت است و این در حالی است که بریتانیا، امریکا و روسیه اقدام به کاهش زرادخانه هسته‌یی خود کرده‌اند و این روند در طول 25 سال و به تدریج صورت گرفته است و در مقابل چین، پاکستان و کره شمالی به تعداد سلاح‌های هسته‌یی خود افزوده‌اند.

بررسی‌های موسسه علمی فدرال امریکا نشان می‌دهد، رژیم صهیونیستی 80 کلاهک هسته‌یی (البته در برخی گزارش‌ها تعداد کلاهک‌های هسته‌یی

رژیم صهیونیستی تا 259 کلاهک نیز ذکر شده است)، فرانسه 300 کلاهک و بمب هسته‌یی و چین

260 کلاهک هسته‌یی در اختیار دارند و بررسی‌ها نیز حاکی از آن است که بریتانیا هم 2هزار و 15 کلاهک، پاکستان بین 120 تا 130 کلاهک و بمب هسته‌یی و هند 110 تا 120 کلاهک هسته‌یی در اختیار دارند. این درحالی است که هیچ اطلاعاتی درباره زرادخانه هسته‌یی کره شمالی به دست نیامده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر