اخبار بورس

۱۳۹۵/۱۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۶۴۰

ورود محصولات کشاورزی

به بورس

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از راه‌اندازی تالار تخصصی معاملات بورس ظرف دو هفته آینده در کرمان خبر داد و گفت: از اول فروردین ماه احکام برنامه ششم توسعه اجرایی خواهد شد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از راه‌اندازی تالار تخصصی معاملات بورس ظرف دو هفته آینده در کرمان خبر داد و اظهار کرد: همه محصولات کشاورزی می‌توانند در بازار بورس قرار گیرند. به گزارش «تعادل» محمدرضا پورابراهیمی در ستاد عالی توسعه و هماهنگی تعاون استان کرمان با حضور معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: لایحه اصلاح قانون تعاونی‌ها در مجلس در حال بررسی است و همچنین اعتبارات آن در هفته آینده بررسی می‌شود. نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین ابزارهای تخصصی که امکان معاملات در بحث‌های غیرنفتی در بازار بورس داشته باشیم، ایجاد شده است که برای تامین مالی از این ابزارها استفاده می‌شود. این مقام مسوول از ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا خبر داد و اظهار کرد: ظرفیت‌های بسیار خوبی در این زمینه فراهم شده است. وی استان کرمان را در بحث اقتصاد مقاومتی پیشگام اعلام و عنوان کرد: مدل و رویکرد استان کرمان در اجرای اقتصاد مقاومتی می‌تواند در سایر استان‌های کشور الگو قرار گیرد.


بانک‌های عامل برای حساب‌های ارزی افزایش می‌یابد

مدیرعامل سمات با اشاره به تمایل سرمایه‌گذاران کره‌یی برای ورود نقدینگی به بازار ایران گفت: برای تسهیل انجام عملیات کارگزاری ارزی و تسویه و بازپرداخت اصل و سود سرمایه‌گذاری و واریز حساب‌های سرمایه‌گذاران خارجی از جمله سرمایه‌گذاران کره‌جنوبی تلاش می‌شود که با انسجام بیشتری از توان بانک‌های خصوصی استفاده کرد.

به گزارش «تعادل» مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه در گفت‌وگو با فارس به صدور کدهای معاملاتی سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: معاملات صورت گرفته از سوی سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سرمایه ایران در حد 200میلیارد تومان است و این در حالی است که اغلب کد‌های صادر شده در بورس انرژی است که در صورت فعال شدن می‌توانند به تحول این بازار منتهی شود. محسنی درباره ارتباط کارگزاری میان بانک‌های ایرانی و کره‌جنوبی برای حضور سرمایه‌گذاران این کشور در بازار سرمایه ایران گفت: پیش‌تر امکان آماده‌سازی زیرساخت‌ها و ساختارهای نرم‌افزاری با انتخاب بانک ملت به عنوان بانک عامل بین‌المللی جهت افتتاح حساب ارزی برای سرمایه‌گذاران خارجی تعامل شده بود که برای توسعه و انسجام بیشتر این ساختار از توان بانک‌ها از جمله بانک سپه، بانک خاورمیانه و سایر بانک‌های خصوصی استفاده خواهد شد.


شرکت‌های بیمه برای خرید بانک‌ها منع قانونی ندارند

قائم‌مقام بیمه مرکزی درباره خرید بانک‌ها توسط شرکت‌های بیمه‌یی گفت: خرید سهام بانک‌ها از سوی بیمه‌های دولتی، در صورت رعایت ضوابط مربوط به نسبت‌های آیین‌نامه سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه و نسبت‌های سهامداری مورد نظر بانک مرکزی، مشکلی ندارد.

به گزارش «تعادل» پرویز خوشکلام‌خسروشاهی با اشاره به اینکه شرکت‌های بیمه برای خرید سهام بانک‌ها منع قانونی ندارند، درباره برنامه خرید شرکت بیمه ایران برای خرید سهام بانک‌ها به ایرنا گفت: اگر بیمه ایران ضوابط سرمایه‌گذاری و نسبت‌های سهامداری را رعایت کند، مشکل قانونی ندارد. خوشکلام‌خسروشاهی درباره خرید بانک‌ها توسط شرکت‌های بیمه‌یی گفت: خرید سهام بانک‌ها از سوی بیمه‌های دولتی، در صورت رعایت ضوابط مربوط به نسبت‌های آیین‌نامه سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه و نسبت‌های سهامداری مورد نظر بانک مرکزی مشکلی ندارد. وی افزود: شرکت‌های بیمه باید حق بیمه دریافتی از بیمه‌گذاران را به نحوی سرمایه‌گذاری کنند تا بتوانند در آینده خسارت‌های وارده را تامین کنند. خسروشاهی افزود: خرید سهام شرکت‌ها و بنگاه‌ها از جمله بانک‌ها از مواردی است که برای سرمایه‌گذاری حق بیمه دریافتی شرکت‌های بیمه در آیین‌نامه سرمایه‌گذاری صنعت بیمه پیش‌بینی شده است. قائم‌مقام بیمه مرکزی در پاسخ به اینکه آیا با توجه به دولتی بودن بیمه‌ها، خرید سهام شرکت‌ها و بنگاه‌ها مغایر با سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی نیست، اظهار کرد: براساس قانون سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، جز بیمه ایران دولت نمی‌تواند در هیچ شرکت بیمه‌یی دیگر سهمی بیش از 49 درصدی تصاحب کند که این، امری متفاوت از سرمایه‌گذاری بیمه ایران در گزینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری از قبیل خرید سهام بانک‌هاست.


رونمایی از پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه

رییس مرکز پژوهش‌های سازمان بورس از شروع به‌کار پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه خبر داد.

به گزارش «تعادل» سعید فلاح‌پور درباره رونمایی از پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه گفت: بعد از اینکه قانون بازار در سال ۱۳۸۴ تصویب شد به سازمان بورس این اختیار داده شد تا این صلاحیت را داشته باشد که قانونگذاری کند. وی ادامه داد: برای اینکه این سازمان کارهای نظارتی خود را انجام دهد، هیات‌مدیره سازمان دستورالعمل‌های زیادی را به تصویب رساند و حجم زیادی از مقررات ایجاد شد. به دلیل دسترسی یکسان به قوانین و مقررات بازار سرمایه برای همه سرمایه‌گذاران و اینکه همه بتوانند از این قوانین آگاهی پیدا کنند، پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه طراحی شد.

رییس مرکز پژوهش‌های سازمان بورس ادامه داد: ما بازاری در حال رشد داریم که لازمه‌اش این است که گاهی مقررات را اصلاح کند. از این بابت وجود این سامانه لازم است. البته در کتب نیز این قوانین و مقررات وجود داشت اما در صورتی که فقط به کتاب‌ها رجوع شود، اگر قانونی اصلاح شود نمی‌توان در لحظه در اختیار همه قرار گیرد ولی با احداث یک سامانه همه می‌توانند قوانین بازار سرمایه را به صورت به‌روز داشته باشند. فلاح‌پور ادامه داد: یک شخص حقیقی نیاز دارد، بداند در موارد خاص حق و حقوق‌اش چیست. بعد دیگری که می‌توان از آن یاد کرد بعد تنقیح است که البته این موضوع تکلیف همه سازمان‌هاست. در امر تنقیح فعالان به آخرین وضعیت مقررات آگاه می‌شوند. در نتیجه از آخرین مقررات معتبر که می‌توان براساس آن عمل کرد در این سامانه وجود دارد. وی خاطرنشان کرد: این کار از حدود سه سال گذشته آغاز شد و همکاران قبلی ما زحمات زیادی در این زمینه کشیدند که با حضور رییس فعلی سازمان بورس این کار تسریع شد. به‌طوری که در زمان کوتاه چند ماهه قسمت بزرگی از کار انجام شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر