تشدید پیش‌بینی رشد نمادهای شاخص‌ساز

۱۳۹۵/۱۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۶۳۹

شاخص کل بازار سهام روز گذشته به تاثیر از رشد ارزش سهام بانکی‌ها و خودرویی‌ها حدود 87 واحد افزایش یافت و در سطح 76هزار و 766واحدی قرار گرفت. تعداد معاملات دیروز بازار 56 هزار و 469 گزارش شد که این مقدار، ارزش بازار 173میلیارد تومانی را رقم زد. افزایش تقاضای خرید روی نمادهای خودرویی و بانکی در کنار رشد ارزش بازار سبب ایجاد فضای متعادل در بازار سرمایه شد.

به گزارش«تعادل» یکی از مهم‌ترین عواملی که موجب شد تا سهامداران خرید و فروش سهام خود را نسبت به دوره‌های گذشته تقلیل دهند، پیش‌بینی‌های سود شرکت‌هاست که با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال جاری به تدریج منتشر خواهد شد. از سویی دیگر بهبود روند قیمتی کالاها در بازار جهانی، امیدها برای افزایش سوددهی شرکت‌های کالامحور را تشدید کرده است. بر همین اساس انتظار می‌رود، حرکت نمادهای شاخص‌ساز در روزهای آتی شدت بیشتری بگیرد اما هنوز بازار سرمایه تحت ریسک غیرسیستماتیک بسیار شدیدی قرار دارد که در برهه‌های اخیر به ریسک ترامپ شهرت یافته، ممکن است معادلات پیش روی سهامداران را تا حدود زیادی دستخوش تغییر کند. با این حال مطابق با اظهارنظر بسیاری از کارشناسان، روند معاملاتی بازار سهام در روزهای آتی بهبود خواهد یافت.

دیروز نمادهای بانکی بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را ایفا کردند. دادوستدهای دیروز بانکی‌ها به ‌گونه‌یی بود که حتی نماد «وتجارت» با صف خرید 9میلیونی بسته شد. با این حال از آنجا که وضعیت نمادهای بانکی در صورت‌های مالی منتشر شده چندان چنگی به دل نمی‌زند، انتظار می‌رود رشد قیمت سهام آنها کوتاه‌مدت و در آینده نزدیک با اصلاح قیمتی روبه‌رو باشد. از سویی دیگر دیروز نمادهای معدنی و فلزی با کاهش ارزش سهام روبه‌رو شدند که احتمال می‌رود، فشار فروش در این نمادها به کاهش قیمت‌های جهانی بازگردد. این درحالی است که با آغاز سال میلادی جدید، روند قیمت فلزات و مواد معدنی در بازار جهانی در مسیر نزولی قرار گرفته و تاکنون افت قیمت آنها تداوم داشته است. با این حال بسیاری از کارشناسان بر این باورند که افت قیمت مواد معدنی و فلزی عمر طولانی نداشته و مطابق با نظر آنها روند صعودی آنها دوباره از سر گرفته خواهد شد.


رشد 87 واحدی تیپکس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز(سه‌شنبه 19بهمن ماه 95) با افزایش 87 واحدی به رقم 76هزار و 766واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش 46واحدی به عدد 15هزار و 482واحد رسید. شاخص سهام آزاد شناور اما با افزایش 204واحدی عدد 84 هزار و 95واحد را تجربه کرد. شاخص بازار اول نیز درحالی با افزایش 96واحدی به رقم 54 هزار و 317واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 3واحدی روی عدد 164هزار و 335واحد متوقف شد. براساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی 3شرکت بانک تجارت با 37واحد، بانک ملت با 36واحد و گروه سایپا با 30واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های معدنی و صنعتی گل‌گهر و مخابرات ایران هر یک به میزان 20واحد، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی با 19واحد و معدنی و صنعتی چادرملو با 14واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر برآورد این نماگر به دوش کشیدند. ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به کمتر از 174میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 857 میلیون و 731هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 54 هزار و 496نوبت دادوستد بود. طی معاملات دیروز نماد معاملات شرکت‌های شهد، تجارت الکترونیک پارسیان و مواد اولیه دارویی البرز بالک از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع شیمیایی سینا، صکوک اجاره سایتل و تولیدی و صنعتی درخشان تهران متوقف شد.


رشد 0.5واحدی آیفکس

معاملات فرابورس ایران یک روز مانده به پایان هفته کاری جدید با رشد قابل ملاحظه حجم و ارزش معاملات و نیز سبزپوشی آیفکس همراه شد. شاخص کل فرابورس دیروز در محدوده سبز قرار گرفت و به رشد کمتر از نیم واحدی رضایت داد. به این ترتیب آیفکس نشانگر رقم 835.7 واحدی شد. در معاملات دیروز 213میلیون ورقه به ارزش 505 میلیارد تومان در بازارها مورد مبادله قرار گرفت که نسبت به روز کاری گذشته با رشد چشمگیری روبه‌رو شد. رصد معاملات در مجموع بازارهای اول، دوم و پایه نشان می‌دهد، نزدیک به 83 میلیون سهم به ارزش 31میلیارد تومان در این بازارها دادوستد شده که نماد«غشهداب» با 9.5میلیون سهم بالاترین حجم و نماد«بکهنوج» با نقل و انتقال 5.5 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را تجربه کردند.

براساس این گزارش، نماد «مارون» و «شاوان» متحمل بیشترین تاثیر منفی بر آیفکس تا سقف حداکثر 2واحد شدند درحالی که نمادهای«هرمز» و «سمگا» در نتیجه معاملات مثبت خود سبزپوشی شاخص را نتیجه دادند. نمادهای«کرمان»، «اپرداز» و «افرا» درحالی با بالاترین افزایش قیمت روبه‌رو شدند که نمادهای«بهپاک»، «خدیزل» و «غشهداب» بیشترین افت قیمت حدود 5 درصد را به ثبت رساندند.

بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس روز جاری دادوستد 3.3میلیون ورقه به ارزش 335میلیارد تومان را تجربه کرد که در 906دفعه معاملاتی صورت گرفت. در این بازار اوراق اجاره دولتی آموزش و پرورش به میزان 1.5میلیون ورقه به ارزش 150میلیارد تومان پذیره‌نویسی شد و در صدر نمادهای مورد معامله در این بازار ایستاد. در تابلو اوراق تسهیلات مسکن نیز اوراق تسه دی ماه 95 درحالی بالاترین حجم و ارزش معاملات را تجربه کرد که اوراق تسه شهریور 94 بیشترین قیمت را به خود اختصاص داد. قیمت این اوراق نیز روز جاری در بازه 75.8تا 77.7هزار تومان مورد مبادله قرار گرفت. در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط نماد «شگامرون» معامله 32هزار و 800 ورقه به ارزش 180میلیون تومان را شاهد بود. قیمت این سهم دیروز با رشد بیش از 2درصدی همراه شد.


داد و ستدهای بورس کالا

بورس کالای ایران دیروز 46هزار و 407تن مواد پلیمری، 100تن بنزن، 32هزار تن قیر، 3هزار تن لوب‌کات و 13هزار تن وکیوم باتوم در این تالار عرضه کرد. تالار صادراتی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد عرضه 46هزار و 500 تن انواع قیر، گوگرد، لوب‌کات و وکیوم باتوم بود. تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران نیز در این روز عرضه یک هزار و 520 تن سبد میلگرد، 600 تن شمش هزار پوندی آلومینیوم، یک هزار و 700تن کک متالورژی و 5 کیلوگرم شمش طلا بود. تالار محصولات کشاورزی عرضه 61 هزار تن گندم خوراکی، 2هزار تن گندم دوروم، 4هزار و 300تن شکر سفید، یک هزار تن شکر خام و 100تن روغن خام سویا در این تالار عرضه کرد. علاوه بر این 158هزار و 40عدد تخم‌مرغ نطفه‌دار به قیمت هر عدد 9هزار ریال نیز در این تالار عرضه شد. براساس این گزارش 3هزار و 71تن ذرت دانه‌یی در قالب طرح قیمت تضمینی و به صورت فیزیکی و حدود 9هزار تن ذرت دانه‌یی در قالب طرح قیمت تضمینی و به صورت گواهی سپرده کالایی در این تالار عرضه شد. تالار فرعی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد عرضه 66 هزار قطعه جوجه یک روزه، یک هزار تن کنستانتره فسفات، یک هزار و 377تن ضایعات فلزی و 25تن روغن کار کرده لکوموتیو بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر