گلایه روحانی از تندروی‌های پیش از انتخابات

۱۳۹۵/۱۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۶۲۸

مگر انتخابات چقدر ارزش دارد که از حالا شروع کنیم به معصیت خدا؟

گروه ایران

حسن روحانی رییس‌جمهوری کشورمان روز گذشته در آیین بیست‌وچهارمین دوره جایزه جهانی کتاب و سی‌وچهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران که در تالار وحدت تهران برگزار شد، ضمن تبریک ایام دهه فجر اظهار داشت که انقلاب اسلامی به ما نشان داد که پایان راه پیروزی حق بر باطل است. وی در ادامه با تاکید بر اینکه، شما فکر می‌کنید کتاب‌های بوعلی، کتاب فارابی، کتاب شیخ مفید و شیخ طوسی از قفسه‌ها حذف می‌شود؟ گفت: ما کتاب جاودان و سخن ماندگار داریم. هر مقدار از فکر و اندیشه بهتر بهره ببریم، کتاب ما ماندگار‌تر خواهد شد.

رییس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه معنای اسلام و قدرت اسلام این نیست که افکار، اندیشه و ادیان دیگر در جامعه حصر شود، اظهار داشت: اگر این‌طور بود پیامبر به اهل کتاب و دین، فکر و راه آنها احترام نمی‌گذاشت. نمی‌گفت قرآن یک ریشه و پایه است. شکل‌ها و زمان‌ها متفاوت است. البته که دین اسلام کمال یافته همه ادیان گذشته است. اما آنها هم جای خود دارند و احترام دارند. این نیست که ابراهیم آمد، پس دین نوح و کتاب و سخنش به‌طور کامل از بین رفته باشد.

روحانی در ادامه با یادآوری مراحل مختلف مبارزات علیه رژیم پهلوی با رهبری امام‌خمینی‌(ره)، افزود: امام هیچ تردیدی یک در میلیون نداشت که انقلاب پیروز می‌شود و با مردم پیروز می‌شویم. با وجود همه شبهه‌ها و نکاتی که در ذهن بود که چه می‌شود و ده‌ها سوال مطرح بود؛ امام قاطع و مصمم بود که ملت وقتی دست به دست هم دهند، اراده یک ملت به تمام معنا در برابر هر قدرتی چه شاه باشد، چه امریکا و چه هر قدرت دیگری، پیروز می‌شود و این اعتقاد، اندیشه و نظریه امام(ره) بود.

در جنگ هم امام(ره) همین کار را کرد، پس امروز هم شما اگر بدانید ما در مسائل مهم اجتماعی و سیاسی در برابر دنیا می‌توانیم بایستیم، اندیشه است که می‌تواند بایستد. با اندیشه، فکر مردم را بیدار کنیم. با نوشتن، سخن گفتن و با بیان حقایق ذهن‌ها و فکرها را آماده کنیم.


با عمامه، کلاه سرمان نمی‌رود

به گزارش ایرنا، رییس‌جمهوری در ادامه با طرح این سوال که چرا ما در برابر 6 قدرت بزرگ در مساله هسته‌یی توفیق به دست آوردیم، افزود: رهبر معظم انقلاب دو نظریه بیان کرد؛ یکی این بود که در انتخابات سال 92 اعلام کرد این صندوق آرا و این رای، حق‌الناس است. همه بروید پای صندوق‌ها و رای‌ها باید حفظ شود. گفت من هم فقط یک رای دارم و کسی به من چیزی نسبت ندهد. من یک نفر از میان کاندیداها در ذهنم است، رای می‌دهم و کسی هم خبر ندارد. ظاهرش ساده به نظر می‌آید. این بیان رهبری و این حق‌الناس بودن و اینکه هرکس حتی اگر با نظام میانه ندارد، با صندوق به‌خاطر کشورش و ملتش رابطه برقرار کند، این پایه اول بود. پایه دوم نظریه نرمش قهرمانانه بود که این دو نظریه بود که ما را پیروز کرد. دو نظریه ایشان داد، گفت پای صندوق آرا بروید. هسته‌یی کجا درست شد؟ ما فکر می‌کنیم نشستیم پای صندوق آنجا بحث کردیم و به نتیجه رسیدیم؛ البته بله، درست است. اما پایه‌اش کجا بود؟ پایه‌اش رای مردم در خرداد 92 بود وگرنه چیز دیگر و راه دیگری می‌شد.

روحانی افزود: بعضی‌ها که می‌گفتند نباید اصلا با اینها حرف بزنیم. نباید به آنها نزدیک شویم. می‌گفتند همین که نشستیم، آنها یک کلاه گشاد دارند که سر ما می‌گذارند. هر چه ما می‌گفتیم عمامه داریم، کلاه سر ما نمی‌رود ولی می‌گفتند یک کلاه خیلی گشاد دارند فوق عمامه. بعضی‌ها مخالف بودند و می‌گفتند نباید مذاکره کنیم. رهبر معظم انقلاب با بیان نرمش قهرمانانه راه را باز کردند و مسیر را گشودند.


برجام الگویی برای ده‌ها مذاکره دیگر

وی در ادامه اضافه کرد: البته این توافق یک توافق برد-برد و به نفع همه و به نفع منطقه است. در کنار مذاکره 1+5، مذاکره قزاقستان و آستانه به وجود آمد. مذاکره هسته‌یی می‌تواند الگویی برای ده‌ها مذاکره دیگری شود که به امنیت و ثبات این منطقه منجر شود. چه کسی توانست این حرکت بزرگ را به وجود آورد؟ اندیشه و نظریه. اگر اندیشه نرمش قهرمانانه و اندیشه مساله حق‌الناس بودن آرا نبود، اگر تشویق مردم پای صندوق آرا نبود؛ ما نمی‌توانستیم موفق و پیروز شویم. دیگر از مذاکره سیاسی هسته‌یی سخت‌تر و پیچیده‌تر داشتیم که از آن گذر کردیم؟ همه آنها با فکر و اندیشه است. این فکر و اندیشه از تراوش صاحب‌نظران، اندیشمندان و صاحبان قلم است. حالا اینکه چرا جاذبه کتاب کم شده است که البته اگر کم شده باشد، این خود شما هستید که باید علت آن را پیدا کنید و آنجا که ما باید کمک کنیم به ما بگویید.


عده‌ای متخصص خشونت در جامعه هستند

رییس‌جمهوری همچنین با بیان اینکه وزرای ارشاد دولت یازدهم در برابر سخنان صاحبان اندیشه گوش شنوایی داشتند، گفت: ما باید ناشران را مثل مولفان تقویت کنیم. بیاییم برندهای معتبر را ایجاد، تقویت و تشویق کنیم. صاحبان قلم آنهایی که به کشور خدمت می‌کنند را تشویق کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه عده‌یی متخصص خشونت در جامعه هستند، اضافه کرد: من نمی‌دانم چگونه یاد گرفتند و در چه ذهنیت و تفکری هستند، کجا تربیت شدند و این مدرسه خشنوت کجا بوده که آنها را درست کرده است؟ اصلا ذهن‌شان، فکرشان، سخنرانی‌شان، بیان‌شان، شعر و نثرشان هر چه هست خشونت، خشونت و خشونت است. خوش‌شان می‌آید که دعوا کنیم. داد بزنیم و روبه‌روی هم بایستیم، لشکرکشی کنیم، چرا؟ ما یک ملت هستیم و منافع مشترک داریم. ما یک انقلاب و قانون اساسی داریم. ما یک رهبر و دولت داریم. ما یک فرهنگ و هویت داریم. ما ایرانی هستیم؛ چرا رو در روی هم بایستیم و اختلاف؟ مگر چقدر انتخابات ارزش دارد که از حالا شروع کنیم به معصیت خدا؟ البته نباید یک لحظه معصیت خدا انجام بگیرد. اگر هم کسی می‌خواهد معصیت خدا بکند به شب احیا نزدیک باشد که بشود توبه کرد. تا شب احیا حالا خیلی مانده است. بگذاریم جامعه آرامی داشته باشیم و همه با آزادی در صحنه بیاییم. به انقلاب و کشورمان، انتخابات و صندوق آرا عشق بورزیم. اسلام در این کشور برای ما جمهوریت، صندوق آرا و حاکمیت ملی آورد.

رییس‌جمهوری در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: دولت بی‌فرهنگ برای ما بی‌ارزش است و فرهنگ ما هم باید فرهنگ دولت و قانون و در چارچوب قانون باشد تا بتوانیم به اهداف بلند انقلابی که سال 41 شروع و در سال 57 پیروز شد، برسیم. ان‌شاءالله کتاب بتواند میراث گذشتگان ما را به خوبی حراست و اندیشه ما را در دوران معاصر برای حرکت به سوی تعالی تقویت کند و زمینه را برای آینده‌یی پرغرور برای کشور و ملت ما رقم بزند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر