ژاپن مهد اوتیسم

۱۳۹۵/۱۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۶۱۴

گروه گوناگون در چند دهه گذشته میزان شیوع بیماری اوتیسم در دنیا نزدیک به 400 برابر افزایش یافته که شاید یکی از دلایل این افزایش، تشخیص دقیق‌تر این بیماری باشد. مطالعات جهانی در زمینه این بیماری نشان می‌دهد که ژاپن و بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، بالاترین میزان مبتلایان به اوتیسم را دارند. همچنین‌ در تحقیقات صورت‌گرفته روی مبتلایان به اوتیسم، گزارش شده که شیوع این بیماری در بین پسران بیشتر از دختران است. اوتیسم یا در خود ماندگی، اختلالی است که با عدم توانایی فرد برای تعامل و ارتباط با جهان پیرامون او همراه است.

برخی از مبتلایان به سطوح گسترده‌تر این بیماری، در بزرگسالی با مشکلات یادگیری نیز مواجه هستند. اوتیسم در تمام گروه‌های سنی دیده می‌شود، هرچند بسیاری از مطالعات نشان‌ می‌دهند که این بیماری به احتمال زیاد از زمان تولد با فرد همراه است که تشخیص آن بسیار دشوار است. گفته می‌شود که هیچ درمان و راهکار پیشگیری شناخته‌شده‌یی برای این بیماری وجود ندارد. تا امروز موارد ابتلا به اوتیسم در کودکان و بزرگسالان در حال افزایش بوده و هنوز هیج دلیل مشخصی برای افزایش شیوع این بیماری ارائه نشده است.

همانطور که گفته شد، ژاپن از کشورهایی است که بیشترین میزان ابتلا به اوتیسم را در بین کودکان دارد. بسیاری از محققان ژاپنی، ارتباطی بین واکسن‌های مختلف (اوریون، سرخک و سرخچه) و این اختلال بیان کرده‌اند؛ چراکه موارد ابتلا به این بیماری پس از تزریق این واکسن 2برابر گزارش شده است. در حال حاضر در هر 10 هزار کودک مورد بررسی، حدود 161 مورد مبتلا به اوتیسم شناسایی شده است.

بریتانیا نیز مطالعات گسترده‌یی را روی اوتیسم کودکان آغاز کرده است. این مطالعات، روی کودکان 5 تا 9 سال بوده که نشان می‌دهد بین هر 10هزار نفر کودک مورد بررسی، حدود 94 نفر مبتلا به اوتیسم هستند. از آنجا که این بیماری در بریتانیا در حال افزایش است، برنامه‌ریزی‌های بیشتری برای تشخیص و ارائه خدمات به مبتلایان اوتیسم در این کشور صورت گرفته است.

دانشمندان سوئدی در حال تحقیق روی رابطه احتمالی میان بیماری اوتیسم و کفپوش‌های ساخته شده از ماده شیمیایی وینیل در خانه‌ها هستند. نتایج تحقیقات مشترک دانشمندان امریکایی و سوئدی روی گروهی از کودکان در سوئد، نشان‌ داده است ذراتی از کفپوش‌ها به فضای خانه متصاعد می‌شود که ممکن است خطر ابتلا به اوتیسم در کودکان را تشدید کند. در عین حال برخی از کارشناسان سوئدی نیز عوامل ژنتیکی را در گسترش این اختلال موثر می‌دانند. یک مطالعه سوئدی صورت گرفته روی کودکان بین 6 تا 8 سال نشان می‌دهد که در میان هر 10 هزار کودک مورد بررسی، 72 نفر مبتلا به اوتیسم شناسایی شده‌اند. البته در گزارش‌های قدیمی‌تر، تعداد مبتلایان به اوتیسم رقم بیشتری گزارش شده بود که کمی بعد علت آن، تشخیص‌های اشتباه قبلی عنوان شده که سبب افزایش تعداد مبتلایان شده بود.

دانمارک نیز تحقیقات گسترده‌‌یی در مورد دلایل ابتلا به اوتیسم داشته است. طبق گزارش‌های به دست آمده، تیمی از پژوهشگران دانمارکی در مطالعات جدید خود نسبت به بررسی دلایل به وجود آمدن اختلالاتی مانند اوتیسم و شیزوفرنی اقدام کرده‌اند و سن والدین هنگام بچه‌دار شدن را به عنوان یک فاکتور تاثیرگذار در این موضوع معرفی کرده‌اند. همچنین دانشمندان دانمارکی، کشف کرده‌اند کودکانی که بعد از تولد دچار اوتیسم می‌شوند در معرض سطح بالایی از هورمون‌های استروئید در رحم مادر هستند. آن‌طور که در این گزارش آمده است در دانمارک، در میان هر 10 هزار کودک مورد بررسی، حدود 68 کودک مبتلا به اوتیسم هستند.

داده‌های به دست آمده از امریکا نیز نشان می‌دهد که در بین هر 10 هزار کودک امریکایی، نزدیک به 66 نفر مبتلا به اوتیسم هستند. در تحقیقات صورت گرفته مشخص شده است که عوامل ژنتیکی و محیطی در بروز این بیماری موثر هستند. آن‌طور که سازمان بهداشت عمومی کانادا گزارش داده است در میان هر 10 هزار کودک مورد بررسی در این تحقیق، 65 کودک در این کشور مبتلا به اوتیسم هستند. این تعداد مبتلا در کشوری مانند استرالیا به 45 نفر می‌رسد. در این کشور، دولت برنامه‌یی حمایتی برای پشتیبانی از خانواده‌هایی که فرزند مبتلا به اوتیسم دارند در پیش گرفته که این حمایت در قالب کمک‌هزینه‌های مراقبتی از این بیماران است.

اخیرا بیماری اوتیسم در برزیل به عنوان یک معلولیت به رسمیت شناخته شده و مبتلایان به این بیماری از مزایای اجتماعی برخوردار هستند. همچنین در این کشور گزارش‌هایی از نرخ بالای ابتلا به اوتیسم در بین جوانان ارائه شده است. در برزیل از هر 10 هزار کودک مورد بررسی، نزدیک به 27 نفر به این اختلال مبتلا هستند. هنگ‌کنگ نیز مطالعاتی روی شیوع اوتیسم انجام داده که نشان می‌دهد در میان هر 10 هزار کودک مورد بررسی، نزدیک به 17 نفر مبتلا به اوتیسم هستند. در پرتغال نیز همین آمار گزارش شده است. البته آن‌طور که در تحقیقات مشخص شده، بیشتر افراد مبتلا به اوتیسم در پرتغال، کنار این اختلال از بیماری دیگری همچون بیماری‌های تنفسی نیز رنج می‌برند. اینکه در ابتدای گزارش گفته شد شیوع این بیماری در کشورهای توسعه‌یافته بیشتر است شاید به دلیل این باشد که در این کشورها، این اختلال سریع‌تر شناسایی می‌شود. همانطور که در این گزارش عنوان شد اکثر کشورها، تحقیقات بسیاری درباره اوتیسم انجام‌ داده‌اند هرچند هنوز هیچ نتیجه مشخص و دقیقی حاصل نشده است. گمانه‌زنی‌هایی درباره دلایل ابتلا به این اختلال، همچنین راهکارهای پیشگیری و درمانی بسیاری ارائه شده که هیچ‌کدام درمان قطعی این بیماری شناخته نمی‌شوند. اوتیسم و اختلالاتی از این قبیل، بیش از هرچیز نیاز به معرفی دارند و خانواده‌ها و اطرافیان بیماران مبتلا به اوتیسم باید درباره چگونگی ارتباط با این کودکان اطلاعات کافی داشته باشند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر