تبدیل سوله بحران به شهربازی «لی‌لی پوت»

۱۳۹۵/۱۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۶۰۱

گروه راه و شهر‌سازی آزاده کاری

رحمت‌الله حافظی رییس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران فهرستی از سوله‌های مدیریت بحران شهرداری مناطق مختلف تهران را در حساب توییتری خود منتشر کرد که دراختیار برنامه‌های تلویزیونی قرار گرفته است.

به گزارش «تعادل»، حافظی نوشته است: «به نظر شما محل استودیوی این برنامه‌های صداوسیما کجاست؟ برنامه خندوانه، برنامه اکسیر، برنامه محرمانه و عموپورنگ. او در ادامه توییت خود این لیست را منتشر کرد: سوله‌های مدیریت بحران منطقه2 دراختیار برنامه خندوانه، منطقه12 دراختیار برنامه اکسیر، منطقه3 دراختیار برنامه محرمانه، منطقه5 دراختیار برنامه عموپورنگ و سوله بحران منطقه4 نیز به شهر بازی کودک تبدیل شده است.»

حکیمی‌پور عضو دیگر شورای شهر نیز در توییتی نوشته که آقای قالیباف توضیح دهد برنامه‌شان برای مدیریت بحران چه بود؟ چرا سوله در منطقه4 شهرداری تبدیل به شهر بازی شده و تذکرات ما نادیده گرفته می‌شود.

حکیمی‌پور در جلسه علنی روز یک‌شنبه شورای شهر با اشاره به بازدید سال ۹۴ خود از سامانه مدیریت بحران و اتاق کنترل بحران تهران، گفت: وقتی وارد اتاقی شدم که تهران باید از آنجا رصد می‌شد، دیدم صندلی‌های درنظر گرفته شده برای مسوولان ذی‌ربط خالی است و من در آن زمان به شهرداری تذکر دادم و پاسخی نگرفتم. همچنین در آن زمان نسبت به واگذاری سوله‌های بحران به دستگاه‌های دیگر تذکر دادم اما این کار ادامه یافت و سوله‌ها به نورچشمی‌ها اجاره داده شد.

وجود بحران در مدیریت بحران تهران موضوعی بود که در جلسه یک‌شنبه شورای شهر که با حضور قالیباف برگزار شد، مورد انتقاد اعضای شورای شهر قرار گرفت و از جمله حافظی خطاب به قالیباف گفت که اتاق مدیریت بحران شهردار دارد خاک می‌خورد.

رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در ادامه صحبت‌هایش از عدم تخصیص منابع مصوب شورا برای سازمان پیش‌گیری و مدیریت بحران خبر داد و گفت: این موضوع را چگونه توجیه خواهید کرد؟ به گفته وی براساس گزارش مکتوب معاون برنامه‌ریزی شهرداری در 8ماهه امسال فقط و فقط 13.6میلیارد تومان بابت حقوق و دستمزد پرداخت شده است.

به گفته این عضو شورای شهر، سایر تخصیص‌ها ازجمله افزایش ایمنی اماکن در برابر سوانح طبیعی به مبلغ 8.6میلیارد تومان، ساخت و تجهیز سوله‌های مدیریت بحران به مبلغ 2.7میلیارد تومان، ایجاد، تکمیل و توسعه سامانه هشدار سیل به مبلغ 2میلیارد تومان، ایجاد، تکمیل و توسعه سامانه هشدار سریع زلزله به مبلغ 2.9میلیارد تومان، ایجاد سامانه پرتال فرماندهی حادثه به مبلغ 980میلیون تومان، تجهیز کانکس‌های گروه دوام به مبلغ 2.6میلیارد تومان، ساخت و تجهیز محل‌های اسکان موقت به مبلغ 1.9میلیارد تومان و پایش و ارزیابی راهبردی و عملیاتی به مبلغ 204میلیون تومان تخصیص داده نشده است.

حافظی با بیان اینکه در مجموع 22.1میلیارد تومان اعتباری است که باید برای مدیریت بحران شهر تهران تخصیص داده می‌شد، ولی تاکنون تخصیص نیافته است، تاکید کرد: شهرداری فقط حقوق پرسنل را پرداخت کرده و کاری برای مدیریت بحران انجام نداده است.

وی با بیان اینکه در تاریخ دهم خرداد 94 اعلام کردم که سازمان پیش‌گیری و مدیریت بحران شهر تهران اولویت شهرداری نیست و حتی به شوخی تبدیل شده است و فرزند ناخوانده شهرداری است، گفت: از بودجه 35میلیارد تومانی مصوب این سازمان در سال93 تنها 9میلیارد آن تخصیص می‌یابد که 2میلیارد برای انجام ماموریت اصلی و 7میلیارد تومان برای پرداخت حقوق بوده است.


ورودی 40 هزار تومانی شهربازی «لی‌لی‌پوت»

محمد حقانی عضو کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با «تعادل» ضمن تایید صحبت‌های حافظی و حکیمی‌پور درخصوص واگذاری سوله‌های بحران به برنامه‌های تلویزیونی گفت: شهردار منطقه4 سوله‌یی را که با هزینه مدیریت بحران ساخته شده، تبدیل به شهربازی لی‌لی پوت کرده که ورودی آن 40هزار تومان است.

وی در پاسخ به اینکه واکنش شورا به این موضوع چه بوده است، اظهار کرد: ما به شکل کتبی به شهرداری در این خصوص تذکر داده‌ایم اما شهرداری چه موقع پاسخگوی شورا بوده که در این خصوص پاسخگو باشد.

حقانی با بیان اینکه سوله‌های مدیریت بحران بخش کوچک و ناچیزی از مدیریت بحران است، گفت: تهران با 12میلیون نفر جمعیت، شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی ندارد و همان‌طور که شاهد بودیم بارش باران سیلی به راه انداخت و یک نفر هم جان باخت. هنگام زلزله شرایط بسیار بدتر خواهد بود. بنابراین باید مدیر بحران شهر این موضوع را جدی بگیرد و در اولویت کارهای خود قرار دهد، چیزی که تا امروز از شهرداری تهران به‌عنوان رییس مدیریت بحران شهر ندیده‌ایم.

به گفته حقانی، شهرداری برخلاف اسناد بالادستی، طرح جامع و طرح تفضیلی اقدام به ساخت پل‌های دو طبقه در مسیر گسل‌های شهر کرده و بدتر از آن روی این گسل‌ها با مجوز شهرداری برج و ساختمان‌های بلندمرتبه ساخته شده و می‌شود و با این اقدام به ناایمن بودن شهر دامن می‌زند.


پلاسکو، نوک کوه یخ

عضو کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه حادثه پلاسکو نوک کوه یخ را نشان داد، تصریح کرد: عدم وجود زیرساخت‌های لازم، تهران را به شهر بی‌دفاع یا شهر هرت تبدیل کرده است. البته شهردار معتقد است، مشکلات ساخت و سازهای تهران به مدیریت‌های قبلی برمی‌گردد. اما سوال این است که شما در این چند سال چه کارهایی در این خصوص انجام دادید و تا چه اندازه براساس اسناد بالادستی فعالیت کرده‌اید.


کاهش بودجه مدیریت بحران

حقانی با تایید صحبت‌های حافظی درخصوص عدم تخصیص بودجه مدیریت بحران مصوبه شورا عنوان کرد: بودجه مدیریت بحران از 200میلیارد تومان به 50میلیارد تومان کاهش یافت و از همین میزان نیز تنها 8میلیارد تومان تخصیص یافته است. دلیل عدم تخصیص بودجه این است که نگاه شهرداری نگاه ایمنی‌سازی و زیست‌محیطی نیست و شهرداری فقط به‌دنبال ساخت و ساز و کسب درآمد است.

به گفته وی، شهردار تهران به‌عنوان رییس مدیریت بحران شهر باید به این مهم توجه کند، به‌طور مرتب مانور برگزار کرده و کمبود و کاستی‌ها را مشخص کند اما تاکنون چنین چیزی را در شهرداری تهران ندیده‌ایم.


نیمی از سوله‌ها خارج از اختیار مدیریت بحران

وی در پاسخ به اینکه چه تعداد سوله بحران در شهر تهران وجود دارد، تصریح کرد: حدود 100 تا 120سوله بحران در تهران وجود دارد. تعداد سوله‌های بحران قابل‌توجه است، اما بیش از نیمی از سوله‌ها دراختیار سازمان مدیریت بحران نیست. البته ما نمی‌گوییم که کاربری برای سوله‌ها تعریف نشود اما هر کاربری باید با الزامات مدیریت بحران باشد و سازمان مدیریت بحران باید با امضای موافقتنامه واگذار کند نه اینکه بدون اطلاع تغییر کاربری دهند.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: سازمان مدیریت بحران براساس مصوبه شورا ‌باید هرچه زودتر سوله‌های بحران را تعیین‌تکلیف کند و کاربری‌ها تحت‌نظر سازمان مدیریت بحران باشد.


تکذیب ادعای توییتری حافظی

در تحولی دیگر، آن‌طور که تسنیم گزارش داده است، مدیر روابط عمومی منطقه12 شهرداری تهران توییت رحمت‌الله حافظی از اعضای شورای شهر تهران درخصوص واگذاری سوله مدیریت بحران این منطقه به یک برنامه تلویزیونی را تکذیب کرد.

محمدباقر فرهند با اشاره به اینکه منطقه12 دارای دو سوله مدیریت بحران است، گفت: پیرو توییت آقای حافظی عضو محترم شورای اسلامی شهر تهران درخصوص واگذاری یکی از سوله‌های مدیریت بحران منطقه12 شهرداری تهران به برنامه‌ تلویزیون اکسیر یا هر برنامه دیگری برای تولید، فیلمبرداری یا پخش یا هر بهره‌‌برداری دیگری، این موضوع تکذیب می‌شود. براساس دستورات و دستورالعمل‌های سازمان مدیریت بحران شهر تهران، سوله‌های مدیریت بحران این منطقه در حال خدمات‌رسانی و حفظ آمادگی لازم هستند.

وی تاکید کرد که در منطقه12، دو سوله مدیریت بحران در خیابان انبار گندم و میدان امام‌خمینی‌(ره) داریم.

رضا شرفی قائم‌مقام شهردار منطقه5 تهران هم، تحویل سوله مدیریت بحران این منطقه به یک برنامه تلویزیونی را تکذیب کرد.

شرفی گفت: براساس سیاست‌های شهرداری تهران برای اطلاع‌رسانی و ترویج برنامه‌های آموزشی همگانی برای شکل‌دهی به گرو‌ه‌های دوام و ارائه مباحث مدیریت شهری ممکن است گاهی با هماهنگی‌های لازم گروه‌های هنری در سالن‌های اجتماع سوله‌های بحران منطقه حضور یابند اما اینکه سوله‌های بحران منطقه دراختیار برنامه‌سازان تلویزیون قرار داده شود به هیچ عنوان تایید نمی‌شود و رسما این موضوع تکذیب می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد که سوله مدیریت بحران فضاهای متعددی مشتمل بر انبار تجهیزات کالای موردنیاز و سالن گردهمایی و غیره دارد و گاهی برنامه‌هایی برای فرهنگ‌سازی مباحث مدیریت شهری در سالن گردهمایی این سوله‌ها داشته‌ایم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر