سراتو بخریم یا مزدا؟

۱۳۹۳/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۶

کلاس متوسط سدان‌های خانوادگی یکی از پرطرفدار‌ترین‌های بازار است. چراکه در این کلاس هم می‌توان خودرویی را انتخاب کرد که برای خانواده‌ها مناسب باشد و هم اینکه قیمتی مناسب داشته باشد و درضمن ابعاد مناسبی هم برای راندن در شهر داشته باشد. دو رقیب جدی در بازار ایران در کلاس سدان‌های خانوادگی متوسط عبارتند از مزدا‌3 و کیا سراتو، در این شماره قصد داریم تا هزینه‌های تعمیر و نگهداری این دو خودرو را مورد بررسی قرار دهیم. چراکه یکی از مهم‌ترین المان‌های خرید خودرو هزینه‌های تعمیر و نگهداری آنهاست. دو خودروی مذکور از پرفروش‌ترین‌های این کلاس در بازار هستند نسل جدید این خودروها در بازار‌های جهانی وجود دارند. این درحالی است که تنها پای سراتوی جدید به بازار ایران باز شده است و هنوز خبری از نسل جدید مزدا3 نیست. هر‌چند که مسوولان شرکت بهمن نیز نوید تولید نسل جدید این خودرو را در آینده داده‌اند. در این شماره به سراغ این دو خودروی حاضر در بازار ایران رفتیم مزدا‌3 از ژاپن و کیا سراتو از کره‌جنوبی که هر کدام حرف‌های زیادی برای گفتن دارند که در ادامه بیشتر به آنها می‌پردازیم.

مزدا3

خودرویی نام آشنا در بازار ایران یکی از پرفروش‌ترین محصولات شرکت بهمن که توانسته برای رقبای کره‌یی‌اش همانند یک ناقوس مرگ باشد. چراکه در این خودرو همه‌چیز مهیای لذت‌بردن از رانندگی است خودرویی اسپرت با امکانات زیاد و البته اقتصادی که برای مردم اهمیت ویژه‌یی دارد مزدا‌3 از موتوری ضعیف‌تر نسبت به رقیب کره‌یی‌اش برخوردار است. مزدا3 از موتوری با حجم2000سی‌سی و توان147اسب‌بخار بهره می‌برد. موتوری که قادر است 187نیوتن متر گشتاور تولید کند. وظیفه انتقال نیرو در این خودرو به‌عهده گیربکس 5سرعته تیپ ترونیک است که عملکرد خوبی دارد به‌نحوی‌که کمترین تاخیر را در تعویض دنده‌ها داشته و همین امر موجب شده تا مزدا3 بتواند در مدت‌زمان9.2ثانیه از حالت سکون به سرعت 100کیلومتر برسد و تا210کیلومتر نیز سرعت بگیرد. مزدا3 خودرویی کم‌مصرف است که در سیکل ترکیبی 8.4‌لیتر در 100کیلومتر بنزین می‌سوزاند این خودرو از هندلینگی مثال‌زدنی برخوردار است یکی از نقاط ضعف در این خودرو ارتفاع کم آن نسبت به سطح زمین است که موجب می‌شود تا قسمت زیر این خودرو با سرعت‌گیرها برخورد کند یا در رمپ‌های پارکینگ دارندگان آن از برخورد کف این خودرو با زمین آزرده شوند. همچنین درزون‌کابین این خودرو و به‌خصوص در قسمت عقب فضای کافی برای سرنشینان وجود ندارد و از‌این‌رو نمی‌توان آن را یک خودروی ایده‌آل برای خانواده دانست. اما به‌طور‌کلی می‌توان مزدا را مطمئن، ایمن و البته کم‌استهلاک و بی‌آزار دانست. اما این همه ماجرا نیست، چراکه در ادامه بیشتر به هزینه‌های این ژاپنی اقتصادی می‌پردازیم.

مزدا‌3 یک خودروی تولیدی در کشور به‌حساب می‌آید و البته از نظر خدمات پس از فروش نیز در وضعیت خوبی قرار دارد. اما برخی بر این عقیده‌اند که اگر به‌جای نمایندگی‌ها به‌سراغ تعمیرکاران شخصی بروند با هزینه‌های کمتری رو‌به‌رو می‌شوند. این نکته را باید یادآور شوم که مزدا کمتر دیده شده که خراب شود. البته مشکلاتی که برای جلو‌بندی خودروها در ایران به‌وجود می‌آید، امری طبیعی است. به‌طور‌کلی می‌توان گفت که موتور و گیربکس آن دچار مشکل نمی‌شود. اما کم‌استهلاک‌بودن یک خودرو به‌معنای اقتصادی‌بودن نیست. چراکه اگر با مزدا3 تصادف کنید باید ببینید لوازم جانبی آن ارزان هست یا خیر؟ در این زمینه مزدا به‌هیچ‌وجه اقتصادی نیست چراکه لوازم یدکی آن از خودروهای لوکس‌تر نیز گران‌تر است. در این خصوص پا به خیابان ملت یا همان چراغ‌برق گذاشتیم. فروشندگان لوازم یدکی مزدا‌3 فراوانند و مطمئنا با مشکل کمبود قطعه مواجه نخواهید شد. اما قیمت‌های نجومی دارند که می‌توان در جدول زیر آنها را مشاهده کرد. این فراوانی قطعات به‌گونه‌یی است که حتی نمونه‌های چینی، تایوانی و یا حتی استوک آنها نیز با قیمت‌هایی پایین‌تر در دسترس قراردارند.

کیا سراتو

کیا سراتو یکی از موفق‌ترین محصولات کیا در بازار ایران است چراکه هم در نمونه‌های صفرکیلومتر و هم در نمونه‌های کارکرده خریدوفروش آن به‌خوبی انجام می‌گیرد. این خودرو نیز از موتوری به حجم1998سی‌سی سود می‌برد موتوری که قادر است 156اسب‌بخار قدرت تولید کرده و 194نیتون متر گشتاور را نیز چاشنی کار کند. قدرت موتور این خودرو بیشتر از موتور مزدا3 است. این کره‌ای1242کیلوگرمی قادر است در مدت‌زمان 9ثانیه از حالت سکون به سرعت 100کیلومتر برسد. همچنین دستیابی به سرعت220کیلومتر‌بر‌ساعت برای سراتو کار بسیار ساده‌یی است. سراتو در سیکل ترکیبی حدود 7.8لیتر در 100کیلومتر بنزین می‌سوزاند که برای یک خودروی دو‌لیتری آمار خوبی به‌حساب می‌آید. سراتو از سواری خوب و هندلینگی مناسب بهره می‌برد و این درحالی است که فضای کابین آن جادار‌تر و خانوادگی‌تر است اما کیفیت کابین همانند مزدا‌3 نیست.

سراتو نیز نشان داده که خودروی کم‌استهلاک و بی‌آزاری است. دارندگان آن از انتخاب خود راضی بوده و اقبال خوب این خودرو در بازار نیز این موضوع را تصدیق می‌کند.

لوازم یدکی کیا سراتو به‌مراتب کمتر از مزدا‌3 است این درحالی است که خرابی در موتور و گیربکس سراتو نیز دیده نمی‌شود و تنها صافی بنزین این خودرو باید زودبه‌زود عوض شود. چراکه باتوجه به کثیف‌بودن بنزین مصرف سوخت بالا می‌رود یا باید بهتر گفت که این خودرو خیلی هم با بنزین‌های ایران سازگار نبوده و از‌این‌رو هم کاتالیروز بنزین زود جرم می‌گیرد و هم صافی بنزین زود کثیف می‌شود. در‌مورد آسیب‌هایی که ممکن است در تصادفات پیش بیاید نیز باید گفته شود که قیمت قطعات مناسب‌تر از مزدا است. اما این نکته را نباید فراموش کرد که لوازم مزدا راحت‌تر در دسترس قرار دارند و این درحالی است که برای تهیه لوازم سراتو شما باید مدت‌زمان زیادی را صرف یافتن آنها کنید هرچند که برای این خودر نیز می‌توان قطعات استوک فراهم کرد. اما نمونه‌های تایوانی و چینی کمتر یافت می‌شوند یا حداقل برخی از قطعات را می‌توان از این نمونه‌‌ها و با قیمت ارزان‌تر خریداری کرد.

در پایان

هر دو خودرو کم‌استهلاک و باکیفیت هستند. از نظر موتوری نیز تقریبا در یک سطح قرار دارند. البته نمونه‌های فول‌آپشن مزدا از نظر قیمتی بالاترند. این درحالی است که از نظر آپشن در سطح پایین‌تری نسبت به سراتو قرار دارند. مزدا‌3 در پرآپشن‌ترین نمونه‌127میلیون تومان قیمت دارد این درحالی است که سراتو را می‌توان در نمونه فول با قیمیتی در حدود 105میلیون تومان خریداری کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر