بیمه‌ها ٧٨ درصد منابع طرح تحول سلامت را تامین می‌کنند

۱۳۹۵/۱۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۵۹۸

ایرنا|

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: سازمان‌های بیمه‌گر از جمله تامین اجتماعی در زمان حاضر ٧٨درصد منابع طرح تحول سلامت را تامین می‌کنند.

سیدتقی نوربخش درباره اقدامات سازمان درخصوص طرح تحول سلامت افزود: سازمان تامین اجتماعی یکی از سازمان‌های بیمه‌گر در تامین منابع مالی طرح تحول سلامت است. چون طرح تحول سلامت یکی از راهبردهای کلیدی دولت تدبیر و امید در زمینه سیاست داخلی است و وعده آقای روحانی قبل از انتخابات هم به شمار می‌آمد، وزارت بهداشت مسوولیت طرح را به عهده گرفت که در قالب هشت بسته آن را اجرایی کرد.

نوربخش اضافه کرد: پنج خدمت بطور مستقیم به تامین منابع مالی از سوی سازمان‌های بیمه‌گر برمی‌گردد که کاهش میزان پرداختی از جیب مردم، حمایت از ماندگاری پزشکان، حمایت از بیماران صعب‌العلاج و 2 خدمت دیگر، این خدمات را تشکیل می‌دهند که توسط سازمان‌های بیمه‌گر تامین شده است. در واقع این موارد، ارتقای خدمات حوزه سلامت است چون نیازهایی است که باید دولت‌های گذشته برای مردم تامین می‌کردند.

مدیرعامل تامین اجتماعی تصریح کرد: ما به عنوان سازمان‌های بیمه‌گر وظیفه پوشش ریسک‌ها را داشتیم این درحالی است که در گذشته سازمان‌های بیمه‌گر ریسک‌های کوچک را پوشش می‌دادند. ما اکنون ریسک‌های بزرگی همچون رادیوتراپی، تالاسمی، هموفیلی و دیگر خدمات را ١٠٠درصد پوشش می‌دهیم.

در کشور ما تکلیف با این قضیه مشخص نشده است. در تحول نظام سلامت تجارب مختلفی داشتیم و دچار پارادوکس در تعریف زیرساخت این طرح هستیم اما باید راهبردمان به عنوان نظام سلامت، مشخص و باید تامین هزینه آن هم تعیین شود؛ به عبارت دیگرباید زیرساخت نظام سلامت تعریف مشخصی داشته باشد.

نوربخش همچنین گفت: بحث بعدی تعریف ارائه خدمات است و باید مشخص شود که ما نظام إرجاع را قبول داریم یا نه؟ این نظام ارجاع در 2 استان مازندران و فارس در حال انجام است اما باید مزایا و معایب آن مشخص شود. یکی از راه‌های برون رفت از مشکلات ساختاری و تامین مالی اجرای پزشک خانواده است و ما فکر می‌کنیم برای جلوگیری از هزینه‌های القایی و هدایت بیماران به مسیر درست و تامین سلامت، باید طرح تحول سلامت انجام شود. مدیرعامل تامین اجتماعی با بیان اینکه وزارت بهداشت برای مناطق حاشیه نشین اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است، افزود: پزشک خانواده یکسری هزینه‌های اجتماعی و زیرساخت مانند پرونده الکترونیک می‌خواهد که اکنون اینها تامین است.

او با بیان اینکه البته طرح تحول سلامت نیاز جامعه محسوب می‌شود، ادامه داد: سازمان‌های بیمه‌گر تامین مالی این موضوع را به عهده دارند که نقدهایی داریم که نقد اول، اجرای طرح پزشک خانواده است. الان در شرایطی هستیم که همکاران پزشک در این طرح، هزینه‌هایی را ایجاد کرده‌اند که برای این هزینه‌ها، مکانیزیم کنترلی هزینه وجود ندارد این در حالی است که برای رفع این مشکل راهنمای بالینی در دنیا تعریف شده است، به عنوان مثال بیشترین هزینه تامین اجتماعی در سال ٩٤ برای هورمون رشد بوده است و باید برای این موضوع راهنمای بالینی وجود داشته باشد تا هزینه‌ها نیز کاهش یابد. مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نداشتن راهنمای بالینی در طرح تحول سلامت را باعث تحمیل هزینه‌های بسیار زیادی به دوش بیمارها عنوان کرد و گفت: البته در برنامه پنجم و ششم توسعه آمده است و ما در تامین اجتماعی این کار را شروع کرده‌ایم. بخشی از هزینه‌های سازمان برای اجرای طرح تحول سلامت وظیفه ما بوده است ولی برخی از این هزینه‌ها را به ما تحمیل می‌کنند. ما در قالب سرانه برای موضوع درمان هزینه می‌کنیم و اگر این هزینه‌ها بیشتر از سرانه باشد باید از طریق بودجه عمومی تامین شود. تعهدات در مقابل افزایش سرانه و در مورد بیمه‌شدگان تکلیفی مثل صیادان و قالیبافان باید سهم کارفرما را دولت پرداخت کند.

او در ادامه درباره هزینه نه بیست و هفتم بیمه طبق ماده ٢٨ و ٢٩ قانون تامین اجتماعی گفت: باید در طول سال این مبلغ هزینه شود اما در سال‌های ٩٣ تا ٩٥ سازمان تامین اجتماعی بیش از نه بیست و هفتم هزینه کرده است. برای تداوم طرح تحول سلامت نباید دود نقصان در حوزه سیاست‌گذاری به چشم مردم برود و امیدواریم این طرح با پایداری کامل اجرا شود و منابع آن نیز تامین شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر