روش مبارزه با قاچاق، شکست خورده است

۱۳۹۵/۱۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۵۹۶

حجت‌الاسلام منتظری: نباید به کول‌برها تعرض کرد

گروه اقتصاد اجتماعی|

دیروز علی یونسی، دستیار ویژه رییس‌جمهور با اشاره به جان باختن چند تن از کول‌برها بر اثر بهمن، گفت: «مبارزه با قاچاق در مناطق مرزی به‌ویژه کالاهای ممنوع و خطرناک، باید با قوت ادامه داشته باشد، اما این به معنای منع حرفه کول‌بری در مناطق مرزی کردستان نیست و این امر باید از بحث کول‌بری قانونی و در چارچوب ضوابط دستگاه‌های اجرایی محلی، تفکیک شود. اتفاقا باید کول‌برهایی که در چارچوب ضوابط دستگاه‌های اجرایی و مسوول استان، به این حرفه مشغول هستند مورد تشویق قرار بگیرند. در عوض نمایندگان کردستان باید تصویب منطقه آزاد تجاری در کردستان را تسریع کنند؛ زیرا بخشی از مشکلات اشتغال و بیکاری در آن مناطق و همچنین پیش‌گیری از داد و ستدهای غیرقانونی مرزی، با تصویب این قانون حل خواهد شد.» او ادامه داد: «حمل و نقل‌های کوچک و عادی کالا از کشورهای هم‌مرز به داخل، که به رونق اقتصادی در این مناطق کمک فراوانی می‌کند و تحت نظارت فرمانداری‌ها انجام می‌شود، متفاوت از قاچاق سازمان یافته کالاهای ممنوع و غیرقانونی است.» او افزود: «فرمانداری‌ها باید با توجه به ضرورت‌های محلی تامین شغل برای اهالی این مناطق، تلاش بیشتری برای ساماندهی اینگونه داد و ستد‌های مرزی و حمل کالا، داشته باشند و به نوعی از کول‌برهای قانونی حمایت کنند.»


صبح دیروز ستاد مرکزی ناجا میزبان همایشی با موضوع قاچاق بود؛ همایش تخصصی پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز. محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، در این همایش گفت: «همه شما می‌دانید که مساله اقتصاد در هر کشور، رکن اساسی برای پیشرفت و سعادت و رفاه کشور است.» او ادامه داد: «اقتصاد باید مبتنی بر سلامت و عدالت باشد. به صورت اساسی یک اقتصاد عادلانه و سالم می‌تواند موجب پیشرفت همه‌جانبه جامعه باشد، اما یک اقتصاد ناسالم و آلوده، اقتصاد طاغوتی است. ما اقتصاد طاغوتی داریم و طاغوت اقتصادی.» او افزود: «واژه طاغوت مبالغه‌یی از طغیان است و طغیان به معنی مرز میانه حق و عدالت است. هر اقتصادی که از حد و مرز اعتدال و سلامت و حق و عدالت تجاوز کند، اقتصاد طاغوتی است. طاغوت‌های اقتصادی نیز کسانی‌اند که این حدود و مرزها را می‌شکنند.»

به گزارش ایرنا، منتظری در ادامه گفت: «امروز استکبار برای از پا در جمهوری اسلامی تلاش می‌کند با وضع تحریم به اقتصاد کشور ضربه وارد کند.» او افزود: «تحریم می‌تواند فشارهای اقتصادی را بر جامعه آنقدر افزایش دهد که مردم را از نظام جدا کند و جدا شدن مردم از نظام همانا و از بین رفتن نظام همانا.»

دادستان کل کشور گفت: «امروز در اقتصاد ما، قاچاق کالا و ارز در حکم یک خوره است. اگر هم ضعیف باشد، حداقل آسیب آن زشت کردن ظاهر است.» او ادامه داد: «آمار 10ماهه را که نگاه می‌کردم ارزش قاچاق کشف شده در 8ماهه سال جاری، 6هزار و ۳۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است که مبلغ کمی نیست.» او افزود: «ارزش کالای کشف شده در 8ماهه سال جاری نسبت به مشابه سال قبل ۷۶ درصد افزایش داشته است که حدود ۹۱ درصد از کشفیات، توسط نیروهای پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده و ۹ درصد دیگر هم از طریق دستگاه‌های دیگر کشف شده است.»


نفعی که مانع است

منتظری گفت: «ما باید تلاش کنیم کالای قاچاق وارد کشور نشود. ما باید به مرحله‌یی برسیم که اجازه ورود کالا از مرزها داده نشود تا هم شما و هم ما دچار مشکل نشویم.» او ادامه داد: «مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند که کالای مکشوفه قاچاق را آتش بزنید. چرا باید دستور رهبری بر زمین بماند؟ اگر مشکل قانونی دارید، باید مشکل قانونی رفع شود. از دولت و مجلس می‌خواهم نسبت به این امر یعنی جبران کمبود قانون اقدام شود. اگر ما در این زمینه نقص قانونی داریم از مجلس درخواست شود که الزام قانونی ایجاد کند. همه مکلف شوند که کالاهای غیرمجاز در نخستین فرصت معدوم شود. در این صورت قاچاقچیان کمتر به دنبال این هستند که آن را وارد کنند زیرا نفع آنها از بین می‌رود.» او افزود: «در ارتباط با مبارزه با قاچاق کالا، به تعامل و همکاری بین دستگاهی نیاز داریم. در استان‌ها به دادستان‌ها و دادستانی کل این امر را منعکس کردیم. در ساختار دادستانی کل نیز در معاونت اقتصادی دادستانی کل، اداره‌یی برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیش بینی کردیم.» دادستان کل کشور گفت: «ممکن است برخی از دستگاه‌ها به دنبال منافعی باشند که در معدوم کردن کالا سنگ‌اندازی کنند. دو راه در پیش‌رو داریم: راه اول، این است که قانون ملزم کند که کالای قاچاق غیرمجاز اعم از صنعتی، دارویی، خودرو و... معدوم شوند و دستگاه‌ها به انجام این کار مکلف شوند. چرا باید سازمان اموال تملیکی‌ای داشته باشیم که با فروش اینها به سود برسد؟ این نفع نیست و زهر است که به جان اقتصاد افتاده

است. رییس سازمان اموال تملیکی می‌گوید اینقدر کالای قاچاق در انبارها داریم که انبارهایمان کاملا پر شده. این سخنان چه معنایی دارد؟» او ادامه داد: «تا زمانی که ما به صورت جدی و با ایجاد الزام قانونی در مسیر نابود کردن و از بین بردن کالای قاچاق نباشیم، همچنان باید شاهد تداوم قاچاق باشیم. راه مبارزه با قاچاق کالا این است که به مجرد کشف و اثبات قاچاق بودن کالا، تلاش کنیم که کالا از بین برود و طرف به دنبال سندسازی و پرداخت برای نجات کالا از گمرکات نباشد.»


کمک به کول‌برها، برخورد با قاچاق

در حاشیه این همایش، دادستان کل کشور در جمع خبرنگاران گفت: «دو راه اساسی برای مبارزه با قاچاق کالا وجود دارد؛ یکی اینکه تلاش کنیم مرزها را ببندیم که اصلا کالایی وارد نشود و دوم اینکه به مجرد کشف و اثبات قاجاق بودن آن، معدوم شود. مقام معظم رهبری هم به این مساله اشاره کردند که اگر ضعف قانونی وجود دارد، دولت و مجلس آن را رفع کنند.» منتظری در پاسخ به سوالی در مورد کول‌برها گفت: «رهبری هم به این موضوع اشاره کرده‌اند. کول‌‌برها یک عده از مرز نشین‌ها هستند که از قدیم الایام همین کار را می‌کردند. اینها باید مستثنی شوند و نباید به آنها تعرض کرد؛ زیرا از قدیم راه امرار معاش اینها آوردن جنس از دو مرز است. این افراد مستضعف هستند و باید به آنها کمک هم بشود. البته یک دسته از اینها اجیر هستند. یعنی یک عده سرمایه‌دار افرادی را اجیر می‌کنند تا با استفاده از آنها و راه بلدی آنها اقدام به قاچاق گسترده کالاهای قاچاق به کشور کنند که در این راه قطعا نیروهای اطلاعاتی و انتظامی باید وارد عمل شوند و با دست‌های پشت پرده اینها برخورد کنند.» او ادامه داد: «چند وقت پیش اتفاقاتی برای کول‌بران افتاد که این اتفاقات طبیعی بود، برف و بهمن از اتفاقات طبیعی است و امیدوارم خدا آنها را بیامرزد.» دادستان کل کشور پیرامون ویلاسازی در شمال کشور و در سواحل دریای خزر نیز گفت: «سال‌های سال این مساله ادامه داشته و دارد. مواردی که گزارش می‌شود و نشان از تجاوز به دریاست کامل رصد می‌شود و با آنها برخورد می‌شود.


مجازات‌های بی‌اثر

اسکندر مومنی، جانشین فرمانده ناجا، نیز پس از این همایش در جمع خبرنگاران گفت: «ناجا در راستای برخورد با قاچاق کالا و ارز، قرارگاه مبارزه با قاچاق کالا و ارز را راه‌اندازی کرده که فعالیت این قرارگاه در سال ۹۶ هم ادامه خواهد داشت. کشفیات ما در این حوزه نسبت به سال قبل ۵۰ درصد افزایش داشته است.» او ادامه داد: «در پرونده‌های بالای ۵۰۰ میلیون تومان ۱۰۷ درصد افزایش کشف داشته‌ایم. در پرونده‌های بین 100 تا 500 میلیون تومان هم افزایش 74 درصدی داشته‌ایم. پلیس تمرکز اطلاعاتی خوبی درباره باندها و مبادی ورودی کالای قاچاق دارد و مرزها و مبادی ورودی نیز رصد می‌شود. اما خلأ قانونی ما این است که مجازات‌ها هیچ ضربه‌یی به بنیان قاچاقچیان نمی‌زند و راه‌های دور زدن قانون وجود دارد. قوانین باید به‌روزرسانی شود و این قوانین برای ضربه زدن به بنیان کالاهای قاچاق بازدارنده باشد. همین چند وقت پیش یک بار بزرگ ۱۱ کانتنینری انواع کریستال و شیشه کشف شد. بار را ناجا ردیابی و کشف کرد اما بعد از توقف بار، با استفاده از خلاهای قانونی بار قاچاق بار دیگر به چرخه خرید و فروش برگشت.» او افزود: «ما با توجه به حجم ورود کالای قاچاق به کشور برای مقابله باید از تجهیزات به روز استفاده کنیم تا علاوه بر بازرسی‌های دقیق، از ترافیک در مرزها نیز جلوگیری شود. سامانه سپهتن به صورت مکانیزه و برخط کانتینرها را مورد بازرسی قرار می‌دهد. دستگاه‌های ایکس-ری می‌توانند خودروهایی را که کالای قاچاق حمل می‌کنند، در حال حرکت شناسایی کنند. ورود و خروج کالاها نیز باید به صورت هوشمند دربیاید و از کارهای دستی پرهیز شود؛ چون عامل انسانی احتمال خطا دارد و کار را هم‌زمانبر می‌کند.» به گزارش ایسنا، مومنی گفت: «تمرکز نیروی انتظامی بر شبکه‌های سازمان‌یافته است و در این خصوص تمرکز ویژه‌یی روی مرزهای کشور داریم و تلاش می‌کنیم تا کشف کانتینرها در مرزهای کشور انجام شود؛ زیرا هنگامی که این کانتینرها به داخل کشور می‌آیند اجناس آنها پخش می‌شوند و ردیابی و کشف آنها سخت است.» او ادامه داد: «یکی از بزرگ‌ترین باراندازهای توقف و بازارهای توزیع کالاهای قاچاق در پایتخت است که کیلومترها از مرزهای کشور فاصله دارد. باید تلاش کنیم که از ورود کالاهای قاچاق به داخل مرزها جلوگیری کنیم تا از ورود این اجناس به بازار تهران هم جلوگیری شود.»جانشین فرمانده ناجا با اشاره به وضعیت کول‌برها نیز گفت: «سازماندهی کول‌بران از چند وقت پیش آغاز شده و استانداری کار ساماندهی کول‌بران را پیش می‌برد. امیدواریم با ساماندهی کول‌بران، آنها هم تعیین تکلیف شوند.»


عزم جدی وجود دارد

حیب‌الله حقیقی، رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نیز در جمع خبرنگاران گفت: «در مساله امحا عزم جدی وجود دارد و این مورد تاکید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز هست. ما در این زمینه محدودیت‌هایی داشتیم و اکنون این محدودیت‌ها را نداریم. در این زمینه شرایط تسهیل آیین‌نامه‌ها مطرح است.» او پیرامون بازگشت کالاهای قاچاق به بازار خرید مردم گفت: «امکان عرضه کالای قاچاق در بازار وجود ندارد، اما ممکن است سازمان اموال تملیکی هنوز انبارهایی از کالاهای قاچاق داشته باشد که باید رسیدگی شود. ما باید از بازتولید کالاهای قاچاق در کشور جلوگیری کنیم و در این خصوص منع قانونی نداریم. در این مورد باید تلاش‌های بیشتری صورت گیرد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر