رکوردزنی در افتتاح پروژه‌های عمرانی

۱۳۹۵/۱۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۵۸۹

جهانگیری: دولت‌هایی که با زبان تهدید با ایران سخن بگویند بازنده اصلی هستند

دولت یازدهم به همان اندازه که در سفر وزرا و اعضای کابینه خود به استان‌های مختلف کشور حساسیت به خرج می‌دهد تا ارتباط مردم و مسوولان استانی با چهره‌های ارشد کابینه برقرار باشد، به همان میزان نیز در اختصاص بودجه و تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های ملی و استانی تلاش و پیگیری نشان می‌دهد. نتیجه عینی این شکل از برنامه‌ریزی باعث شده تا دامنه وسیعی از پروژه‌های عمرانی و صنعتی در استان‌های مختلف در مسیر اجرایی شدن قرار بگیرند که می‌توان آن را یک رکورد در افتتاح پروژه‌ها در نظر گرفت. بر این اساس، روند افتتاح پروژه عمرانی و صنعتی و پیگیری بهبود محیط‌های کسب و کار از جمله مهم‌ترین اهدافی است که چهره‌های دولتی این روزها در جریان سفرهای استانی ابعاد و زوایای گوناگون آن را پیگیری می‌کنند. پروژه‌هایی که بر اساس پیش‌بینی‌ها قرار است در نیمه دوم سال95 و سال96 در مسیر اجرایی شدن قرار بگیرند و اقتصاد و معیشت ایرانیان را از وضعیت رکودزده سابق خارج کنند. در روزهای اخیر و همزمان با دهه فجر شاهد افتتاح چندین پروژه عمرانی هستیم که برخی از این پروژه‌ها توسط وزرا و مسوولانی افتتاح می‌شود که از ابتدای آغاز پروژه روند عملیاتی شدن آنها را پیگیری کرده‌اند. روز گذشته نیز معاون اول رییس‌جمهور و تعدادی از وزرای کابینه راهی خوزستان شدند تا در کنار مردم و مسوولان این استان روند استارت پروژه‌های عمرانی این منطقه را استارت بزنند. محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو و بیژن نامدارزنگنه وزیر نفت در این سفر، معاون اول رییس‌جمهوری را همراهی می‌کنند.


امریکا روش تعامل را در پیش بگیرد

معاون اول رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه ملت ایران، تهدید و ارعاب را نمی‌پذیرد، گفت: دولت‌ها و افرادی که با زبان تهدید با ملت بزرگ ایران سخن بگویند، بازنده اصلی میدان هستند.

به گزارش ایرنا اسحاق جهانگیری دیروز در بدو ورود به فرودگاه آبادان در سفر دو روزه به استان خوزستان، در خصوص اقدامات اخیر رییس‌جمهوری امریکا در قبال ملت ایران اظهار کرد: ایران از تعامل استقبال می‌کند اما افرادی که با زبان تهدید یا زبان بی‌ادبانه با ملت ایران صحبت کنند، به‌طور قطع بازنده هستند. وی اضافه کرد: امریکایی‌ها در این روزها روش بدی را انتخاب کردند و امیدواریم از این روش بازگشته و راه تعامل را پیش بگیرند.

جهانگیری با بیان اینکه بین ایران و امریکا دیوار بی‌اعتمادی بسیار بلندی وجود دارد، افزود: امریکایی‌ها در بسیاری از مسائل ایران نقش داشتند که از ذهن ملت ایران پاک نمی‌شود و امیدواریم که با ملت ایران از زبان تکریم استفاده کنند.

معاون اول رییس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با تشریح اهداف سفر به استان خوزستان گفت: توفیق بزرگی بود که در دهه فجر به خوزستان سفر کنم و لازم می‌دانم سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را به ملت ایران تبریک عرض کنم.

وی از آبادان و خرمشهر به عنوان شهرهای مقاومت و پایداری یاد کرد و افزود: این دو شهر در دوران دفاع مقدس جزو پایدارترین نقاط کشور بودند و مقابل تهاجم گسترده رژیم بعثی مقاومت کرده و خاطرات زیادی از آن ایام برای ملت به جای مانده است.

جهانگیری ادامه داد: در این سفر برنامه‌های مختلفی در خرمشهر، آبادان، ماهشهر و بهبهان تدارک دیده شده و طرح‌های بزرگی در بخش پتروشیمی، نفت و گاز، حمل و نقل و نیروگاهی آماده شده که به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون اول رییس‌جمهوری اضافه کرد: در این سفر، وزیر جهاد کشاورزی و معاونان سازمان برنامه بودجه، و محیط زیست نیز همراه هستند و از چند کانون ریزگرد که موجب گرد و غبار و آزار مردم خوزستان شده، بازدید می‌شود.

وی ادامه داد: البته بخشی از ریزگردها در خارج از کشور است که طبق دستور رییس‌جمهوری، دستگاه‌های مربوطه مسوول مذاکره با طرف‌های مقابل هستند تا بتوانیم این مشکل را ریشه‌یی حل کنیم تا خوزستان که مهم‌ترین استان کشور و قلب توسعه کشور از نظر کشاورزی، صنعت، نفت و گاز است، روند رو به توسعه خود را ادامه دهد. قرار است در این سفر کشتی کاتاماران زر شرکت کشتی‌سازی اروندان در خرمشهر به آب انداخته شود. جهانگیری همچنین قرار است فاز 2 پالایشگاه آبادان را کلنگ‌زنی کرده و سپس کارخانه تولید روغن نوید خلیج‌فارس در سایت بندر امام خمینی (ره) ماهشهر را افتتاح کند.

افتتاح پتروشیمی‌های کارون و تخت‌جمشید و بهره‌برداری از نیروگاه ماهشهر از دیگر برنامه‌های روز نخست سفر 2روزه معاون اول رییس‌جمهور به استان خوزستان است.

معاون اول رییس‌جمهور همچنین قرار است صبح سه‌شنبه از نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان بازدید و آن را به بهره‌برداری برساند.

بازدید هوایی از طرح 550هزار هکتاری کشاورزی موسوم به طرح رهبری و نیز بازدید از یکی از کانون‌های داخلی ریزگردها در خوزستان از دیگر برنامه‌های جهانگیری در روز سه‌شنبه است.

پیگیر تامین اعتبار برای ساخت شناور هستیم

در میان برنامه‌های چهره‌های ارشد دولت به خوزستان به آب انداختن کشتی مسافربری و تفریحی «کاتاماران زر» در خرمشهر یکی از برنامه‌هایی است که می‌تواند صنعت گردشگری استان را با فرصت‌های تازه‌یی روبه‌رو کند. کشتی یاد شده 46.9متر طول، 11.26متر ارتفاع، 11.9متر عرض و 1.65متر آبخور دارد و می‌تواند ارزش افزوده فراوانی در بخش حمل و نقل دریایی ایجاد کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این فرصت‌ها گفت: پیگیر هستیم از محل صندوق توسعه ملی، اعتبار مورد نیاز برای ساخت و ساز شناورها در کشور تامین شود.

محمدرضا نعمت‌زاده دیروز در حاشیه به آب انداختن کشتی مسافربری و تفریحی «کاتاماران زر» در خرمشهر در جمع خبرنگاران بیان کرد: به دنبال مکانیسم‌های تامین مالی ساخت و ساز شناور در کشور هستیم زیرا توانایی خرید نقدی برای سرمایه‌گذاران در ساخت و ساز شناورها پایین است. وی گفت: ساخت کشتی «کاتاماران زر» به دلیل کمبود منابع مالی سال‌ها نیمه تمام مانده بود که با تامین مالی ساخت آن توسط یک شرکت ایرانی خوشبختانه ساخت این کشتی به اتمام رسید و امروز به آب انداخته شد که از لحاظ مهندسی بسیار پیشرفته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: این کشتی سریع‌السیر و از جنس آلومینیوم است و نیز سبک و ضد زنگ بوده و توانایی جابه‌جایی 230 نفر را دارد. وی با اشاره به اینکه این کشتی 12خودرو را همزمان جابه‌جا می‌کند، افزود: از این کشتی به عنوان اتوبوس دریایی می‌توان استفاده کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان بیان کرد: کشور نیاز به توسعه شناورهای دریایی دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر