اخبار

۱۳۹۵/۱۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۵۸۸

حذف برنامه‌های قدیمی از فروشگاه آنلاین «آیفون»

پیام جدیدی که در نسخه بتای تازه iOS 10 نمایش داده می‌شود، دال بر این است که اپل قصد دارد هزاران اپ آیفون را که با پردازنده‌های 64بیتی سازگار نشده‌اند، حذف کند. اکثر این برنامه‌ها، برنامه‌های کاربردی هستند و در میان آنها تعداد زیادی بازی هم وجود دارد که مدت‌هاست به‌روز نشده و تنها نسخه‌هایی قدیمی از آنها وجود دارد. اپل از مدتی قبل از توسعه‌دهندگان خواسته بود تا برنامه‌های عرضه شده خود را در اپ‌استور به‌روز کرده و نسخه‌های قدیمی این برنامه‌ها را با نسخه‌های جدید و پیشرفته جایگزین کنند. یکی از درخواست‌های مهم اپل در این زمینه عرضه نسخه‌های 64 بیتی برنامه‌های یاد شده بود که در سال 2015 اتفاق افتاد. در پاییز گذشته این شرکت نخستین گام محکم خود را در این زمینه برداشت و 43300 برنامه قدیمی و به‌روز نشده را از فروشگاه آنلاین خود حذف کرد. حالا به نظر می‌رسد این شرکت می‌خواهد هزاران برنامه دیگر را نیز به شیوه‌یی مشابه از اپ‌استور حذف کند. پیش از این اپل به کاربران هشدار می‌داد که نصب نسخه‌های 32 بیتی از برنامه‌های مختلف باعث کند شدن فعالیت آیفون خواهد شد. اما این نسخه‌ها با نسخه 11 از ‌ای او اس و نسخه‌های پیشرفته‌تر سازگاری ندارند.


اپلیکیشنی برای یافتن کودکان مفقودی

نرم‌افزار تلفن همراهی وجود دارد که به مقامات چینی کمک کرده تا صدها کودک مفقودشده را بیابند. یک نرم‌افزار تلفن همراه به مقامات چینی در سال گذشته کمک کرده است که صدها نفر از کودکان از دست رفته را در این کشور که قاچاق کودکان در آن شایع است، بیابند. خبرگزاری‌های چینی اعلام کردند که تعداد این کودکان پیداشده ۶۱۱ بوده است. اپلیکیشن مورد بحث که به زبان چینی «Tuanyuan» نام دارد و معنای آن تجدید دیدار است، برنامه‌یی توسعه‌یافته توسط گروه علی‌باباست که در ماه مه ‌راه‌اندازی شده است و به افسران پلیس این امکان را می‌دهد از اطلاعات آن استفاده کنند. کاربران در نزدیکی محلی که در آن یک کودک ناپدید شده است، اطلاعیه‌هایی را دریافت می‌کنند که شامل تصاویر و توضیحات خواهد بود. همچنین در صورت پیدا نشدن کودک گم‌شده، این اطلاعیه‌ها به کاربرانی دورتر از محل گم شدن او نیز فرستاده می‌شود. قاچاق کودکان در چین که در آن سیاست‌های کنترل جمعیت اجرا می‌شود، شایع است. نسخه جدید این نرم‌افزار که در ماه نوامبر عرضه شد، همچنین‌ همکاری‌های خود را با دیگر برنامه‌های محبوب تلفن همراه افزایش داده است.


رویارویی استارت‌آپ‌های مالی

نخستین دوره ماراتن مالی شهید بهشتی تحت عنوان رویداد «FINWARS» برگزار می‌شود. این رویداد درواقع یک ماراتن برنامه‌نویسی در حوزه فناوری‌های مالی است. علی عبدالهی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در این خصوص گفت: با شکل‌گیری این فضای استارت‌آپی می‌توان امیدوار بود که از اقتصاد نفت محور فاصله بگیریم. وی گفت: ‌بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا با ایده‌های جدیدو نوآوری‌ها در بازارهای مالی و استفاده از تکنولوژی بسیار پیشرفت کرده‌اند و در اکو سیستم کارآفرینی قرار گرفته‌اند. وی گفت: دانشگاه شهید بهشتی از رویکرد آموزشی یک طرفه به تجاری‌سازی و ایجاد کسب و کار گام برداشته است و برگزاری ماراتن مالی می‌تواند بیانگر این مهم باشد. وی بااشاره به اینکه دانشگاه شهید بهشتی یکی از قطب‌های اصلی در حوزه فین تک است، گفت: روند کارآفرینی در حوزه فین‌تک باید ریل‌گذاری شود و این میسر نمی‌شود مگر با کمک استارت‌آپ‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند. پویان کندری مدیر استارت‌آپ و شتاب‌دهنده فارابی در این خصوص گفت: ‌این رویداد به مدت سه روز از چهارشنبه 20 بهمن ماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این ماراتن معرفی ظرفیت‌های بازار فناوری‌های مالی به دانشجویان مستعد و کارآفرینان علاقه‌مند است. وی گفت: هریک از حامیان این رویداد چالشی در حوزه فناوری مالی طراحی کرده‌اند و با در اختیار گذاشتن API‌های تخصصی خود، امکان فعالیت تیم‌ها و اتصال به سرویس‌هایی نظیر خرید و فروش آنلاین سهام، پرداخت، انتقال‌ وجه، تقسیط وجه و... را برای تیم‌ها مهیا کرده‌اند. اعضای تیم‌های شرکت‌کننده می‌توانند شامل برنامه‌نویسان سمت سرور و کاربر، تحلیلگران مالی و طراحان کاربری و ظاهری باشند. طی این مسابقه، چالش‌هایی در زمینه بورس، پرداخت خرد و معاملات الگوریتمی به تیم‌ها ارائه می‌شود.


آب از مریخ فرار کرد

تحقیقات جدید نشان می‌دهد در سطح مریخ راه فراری وجود دارد که آب سیاره از طریق آن به فضا رانده می‌شود. برای مدت‌های طولانی دانشمندان تصور می‌کردند آب موجود در مریخ به تدریج و طی سال‌های متمادی از بین رفته و به همین دلیل سطح سیاره‌ خشک باقی مانده است.

اما تحقیقات گروهی از محققان دانشگاه کلورادو نشان می‌دهد در جو مریخ راه فراری وجود دارد که سبب می‌شود هیدروژن با سرعتی زیاد به فضا رانده شود. اطلاعات موجود حاکی از آن است که مولکول‌های آب در فصول گرمتر در ارتفاعی بالاتر از سطح سیاره معمول شناور می‌شوند. این دقیقا برخلاف رفتار آب روی زمین است. هنگامی که مولکول‌های آب به میانه جو سیاره می‌رسند، نور مافوق بنفش به شکست آنها کمک می‌کنند. از آنجا که مولکول هیدروژن بسیار سبک هستند، در زمان کوتاهی این عنصر از جاذبه مریخ می‌گریزد. البته برای درک آنکه واقعا چه اتفاقی برای مولکول‌های آب می‌افتد، به تحقیقات بیشتری نیاز است. همچنین براساس تحقیق جدید نرخ فرار آب از سطح مریخ با آنچه قبلا تصور می‌شد، تفاوت زیادی است. درهرحال تحقیقاتی اینچنین نشان می‌دهند سیاره‌های دیگر رفتاری مانند زمین ندارند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر