از بویینگ چه خریده‌ایم؟

۱۳۹۵/۱۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۵۸۲

گروه راه و شهرسازی| علی اسدی|

ایران در کنار ایرباس، از غول هواپیماسازی امریکایی یعنی بویینگ نیز هواپیما خریده است. جالب اینجاست که با وجود آنکه مذاکرات با ایرباس برای خرید هواپیما بسیار پیش از بویینگ آغاز شد، اما ایران ایر با شرکت امریکایی زودتر از رقیب اروپایی‌اش به تفاهم رسید تا قرارداد با بویینگ، نخستین قرارداد خرید هواپیمای نو در 37 سال اخیر باشد. قراردادی که به گفته وزیر راه و شهرسازی، حتی رییس‌جمهور جدید امریکا نیز نمی‌تواند خللی در آن ایجاد کند، چراکه قراردادی تجاری است. در تصویر روبه‌رو هواپیماهای خریداری شده از بویینگ امریکا و ویژگی‌های آنها را ملاحظه می‌کنید. هواپیمای بویینگ 737 برای مسافت‌های کوتاه تا متوسط طراحی و ساخته شده است، بدنه باریکی داشته و توانایی حمل 85 تا 220 مسافر را (بسته به مدل) دارد.

بویینگ‌های 787 نیز دارای بدنه‌ سایز متوسط اما عریض است که برای پرواز در مسافت‌های طولانی طراحی و ساخته شده است.بسته به مدل، 787 توانایی حمل 242 الی 420 مسافر را دارد. بهره‌گیری از مواد اولیه کامپوزیتی در ساختار اصلی هواپیما و موتورهای پیشرفته باعث شده که 787 کم مصرف‌ترین ساخته بویینگ لقب گرفته و 20 درصد کمتر از 767 که قرار بود جانشین آن شود، نیاز به سوخت داشته باشد.

بویینگ 777 نیز یکی از بزرگ‌ترین هواپیماهای مسافربری جهان است که توانایی جابه‌جایی 314 الی 550 مسافر را تا مسافت حداکثر 17500 کیلومتری داراست.

این هواپیما نخستین هواپیمای تجاری است که کلا با

نرم‌افزارهای کامپیوتری طراحی شده و هشت ایرلاین اصلی جهان در توسعه آن نقش داشته‌اند.

طبق انتظار این هواپیما رقبای ایرباسی را روبه‌روی خود می‌بیند. یکی از این رقبا خانواده A330 است که مثل 777 از نیمه‌های دهه 90 پروازهای تجاری خود را شروع کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر