از ایرباس چه خریده‌ایم؟

۱۳۹۵/۱۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۵۷۸

گروه راه و شهرسازی| علی اسدی|

قرارداد ایران‌ایر با شرکت ایرباس نهایی شده و حتی یک فروند از هواپیماهای سفارش داده شده نیز تحویل این شرکت هوایی شده است. آن‌طور که عباس آخوندی، وزیر راه و ترابری وعده داده دو فروند هواپیمای نو نیز تا پایان امسال به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران می‌پیوندند تا ایران‌ایر با هواپیماهای تازه نفس به استقبال عید نوروز برود. اما هواپیماهایی که این شرکت خریداری کرده از چه نوعی هستند و کارایی آنها چیست؟

«تعادل» برای پاسخ به این پرسش، اطلاعات هواپیماهای سفارش داده شده را گرد‌آوری کرده و در قالب اینفوگراف روبرو در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد. در این تصویر می‌توان هواپیماهای سفارش داده شده، تعداد سفارش، حداکثر ظرفیت مسافر، حداکثر برد، سرعت در حداکثر برد و قیمت این هواپیماها را مشاهده کرد.

ایرباس a320 هواپیمای لاغرپیکر مسافربری با ظرفیت حمل ۱۸6 مسافر و دارای 2موتور توربوفن، میان‌برد و با محدوده پروازی 6100 کیلومتر است. هواپیمای a320 و a330 نخستین هواپیماهای این خانواده در قرارداد مذکور است که قبل از ایام نوروز96 و اوایل سال میلادی2017 تحویل ایران‌ایر می‌شود و در مجموع در سال2017 میلادی حدود 7 تا 8 فروند هواپیمای ایرباس تحویل خواهد شد.

ایرباس a330 هواپیمای چهارموتوره مسافربری پهن‌پیکر بزرگ است که توانایی جابه‌جایی تعداد زیادی مسافر دارد. ایرباس a330 در 2مدل ۲۰۰ و ۳۰۰ ارائه می‌شود. مدل ۲۰۰ که کوتاه‌تر است برای پرواز در بردهای کوتاه تا بلند طراحی شده و قابلیت حمل ۲۵۳ نفر برای مسیرهای طولانی را دارد. در مدل ۳۰۰ که کشیده‌تر است نیز قابلیت حمل ۳۰۰ مسافر برای برد ۵۴۵۰ ناتیکال مایل (۱۰۰۹۳ کیلومتر) وجود

دارد.

ایرباس a350 رقیب دیرینه بویینگ ۷۸۷ و هواپیمای مسافربری پهن‌پیکر و دوموتوره برای بردهای بلند است. مدل a350-1000 این هواپیما که ایران آن را خریداری کرده دارای ظرفیت ۳۵۰نفر مسافر برای مسیرهای بیش از 8 هزار ناتیکال مایل (۱۴۸۱۶‌کیلومتر) است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر