تعاون

۱۳۹۵/۱۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۵۶۸

هیچ تعاونی در بخش

حمل و نقل منحل نشده است

درحالی که ۶۰ درصد از جابه‌جایی کالا و صادرات در خلیج فارس توسط تعاونی‌ها صورت می‌گیرد سهم بخش تعاون در حمل و نقل ریلی و هوایی چندان قابل توجه نیست. طبق آمارهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نقطه قوت حمل ونقل تعاونی‌ها در بخش دریایی بنادر و جزایر جنوب کشور است که در حدود ۹۰ درصد جابه‌جایی‌ها توسط این بخش انجام می‌پذیرد و ۶۰ درصد جابه‌جایی کالا و صادرات در خلیج فارس توسط تعاونی‌ها انجام می‌شود و حدود ۷۰ درصد حمل و نقل عمومی جاده‌یی مسافر کشور توسط تعاونی‌ اتوبوسرانی، مینی‌بوسرانی و سواری کرایه انجام می‌شود و حدود ۲۵ درصد حمل و نقل کالای کشور توسط تعاونی‌ها انجام می‌شود. علی مصطفایی، مدیر واحد آمار و برنامه‌ریزی اتاق تعاون ایران، با بیان این مطلب ادامه داد: عدم حضور بخش تعاون در حمل و نقل ریلی و هوایی، این بخش را از مزایایی چون مصرف سوخت کمتر، سازگاری بهتر با محیط زیست، ایمنی بالاتر، قابلیت انتقال انبوه کالا و مسافر و راحتی سفر دور داشته است که به نظر می‌رسد سیاستگذاران کلان بخش تعاون باید در این خصوص برنامه‌ریزی واستراتژی برای آماده‌سازی شرایط و بسترهای لازم برای حضور بخش تعاون را فراهم آورند تا در این رشته حمل و نقل تعاون نقش پررنگی داشته باشند. گفتنی است، رشته حمل و نقل شامل 13 گرایش کامیون‌داران بین‌المللی-تریلی داران، کامیون‌داران داخلی، وانت بارداران، حمل و نقل دریایی، اتوبوس داران، مینی‌بوس‌داران، سواری کرایه برون شهری، تاکسیرانی، آژانس‌های اتومبیل کرایه، کمپرسی داران، تانکرداران، بوژی داران، خاورداران است که برای ارائه خدمات حرفه‌یی به اعضای خود تشکیل شده‌اند.

به گفته مدیر واحد آمار و برنامه‌ریزی اتاق تعاون ایران در مجموع 2282 شرکت تعاونی که حدود 2 درصد ثبت تعاونی در بین تمامی رشته‌های تعاونی را شامل می‌شود، با حدود 181 هزار و 598 نفر عضو و بالغ بر ۵۷ هزار نفر اشتغالزایی که حدود 3.5 درصد از کل اشتغال بخش تعاون را تشکیل می‌دهد، در سامانه ثبتی وزارت تعاون تا دیماه سال ۱۳۹۵ به ثبت رسیده است و تعداد 32 اتحادیه‌های سراسری و استانی در بخش تعاون فعال هستند که از این تعداد 10 اتحادیه سراسری هستند. مصطفایی با اشاره به کاهش ثبت تعاونی و اشتغالزایی این بخش در 10ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه قبل، ابراز داشت: در 10ماهه سال ۱۳۹۴ تعداد ۵۰ تعاونی حمل و نقل با اشتغال‌زایی ۱۱۳۱ به ثبت رسیده‌اند که در مقایسه با10 ماهه سال 1395 تعداد 41 تعاونی و با اشتغال زایی ۱۱۲۹ نفر را دارا بود که نشان از کاهش 18درصدی ثبت تعاونی و اشتغال‌زایی نسبت به سال ۱۳۹۴ را دارد. وی ادامه داد: در بین کلیه استان‌های کشور دو استان جنوبی بوشهر و هرمزگان با ۱۹۱ و ۲۴۹ بیشترین ثبت را از لحاظ تعداد و از نظر اشتغالزایی به ترتیب با ۴۰۹۳ و ۴۲۱۶ نفر بیشترین شاغل در رشته حمل و نقل را در بین استان‌ها داشته‌اند.


بخش تعاون

بانک قوی می‌خواهد

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف می‌گوید وجود یک بانک تخصصی برای بخش تعاون صددرصد لازم است چون بانک توسعه تعاون با منابع محدودی که دارد نمی‌تواند همه تعاونی‌ها را پاسخگو باشد. وی با بیان اینکه بانک توسعه تعاون پاسخگوی نیازهای شرکتهای تعاونی نیست، از پیگیری جدی اتاق تعاون ایران برای تاسیس بانک تخصصی بخش تعاون خبر داد. مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف در پاسخ به این پرسش که چرا مجوزی برای بانک تخصصی تعاون صادر نمی‌شود؟ اظهار کرد: در بحث تاسیس بانک تخصصی در حال حاضر با چند مشکل مواجهیم؛ یکی مهر بدی که بر پیشانی بخش تعاون درباره سابقه برخی از تعاونی‌های اعتبار خورده و موجب سوء ظن بخش‌های بالادستی در بحث دادن مجوز شده است و دوم تمکن مالی یک بخش از اتحادیه‌ها و تعاونی‌هاست که هنوز این توانمندی را به لحاظ مالی پیدا نکرده‌اند که سرمایه‌هایشان را به‌طور متمرکز در یکجا تجمیع کنند. بهرامی اضافه کرد: متاسفانه زیرساخت‌ها در بخش تعاون هم از نظر مالی و نیروی انسانی ضعیف است و این مساله موجب شده نتوانیم تاکنون مصوبه و امتیازی از دولت یا بانک مرکزی برای ایجاد بانک تخصصی بگیریم. به گفته وی، نگرانی‌هایی هم از این بابت که مجوز بانک صادر شود ولی در اختیار یک عده محدود قرار بگیرد وجود دارد که در نتیجه آن همه تعاونی‌ها متنفع نشوند و لطمه بیشتری به بخش وارد شود. بهرامی در پایان تشکیل بانک تخصصی تعاون را ضروری خواند و افزود: به دلیل محدود بودن منابع بانک توسعه تعاون نمی‌توان چندان برای آن برنامه‌ریزی کرد از این رو یک بانک غیردولتی با بنیه‌یی قوی 100درصد نیاز است که بتواند مطالبات بخش تعاون را به معنای واقعی پاسخ دهد.


جلسه معرفی فضای تجاری عمان برگزار شد

جلسه مشترکی با حضور عضو هیات رییسه اتاق ایران و عمان، معاونت بین‌الملل اتاق تعاون ایران و نمایندگان اتاق‌های تعاون و اتحادیه‌ها برای معرفی فضای تجاری عمان در محل اتاق تعاون ایران برگزار شد. علیرضا قراگوزلو، معاونت بین‌الملل با بیان دلایل 3گانه‌یی به اهمیت عمان برای سرمایه‌گذاری بخش تعاون پرداخت و گفت: کشور عمان به لحاظ ثبات رابطه سیاسی و دوستانه در خاورمیانه غیرآفریقایی یعنی کشورهای حوزه خلیج فارس، گزینه مناسب و پایداری است، گرچه باید اذعان داشت که به دلیل در حال توسعه بودن این کشور، اقتصاد آن مانند اقتصاد برخی کشورهای این حوزه اشباع شده نیست. وی ادامه داد: سومین عامل اهمیت عمان موقعیت سوق الجیشی آن است، به گونه‌یی که کرانه ساحلی بسیار بلندی که به دریای عمان و سه بندر که در فواصل مختلف در آن سرمایه‌گذاری می‌شود، دارد، این کشور را به قطب مهمی تبدیل کرده است. بطوری که کشتی‌های جهانی در صورت بروز تنش، بدون نیاز به ورود خلیج فارس و رد شدن از تنگه هرمز، می‌توانند از این موقعیت بهره ببرند و این مهم عاملی شده است که عمان را در تهدیدهای ژئوپلیتیک جهانی، دروازه بازار شرق آفریقا عنوان می‌کنند. معاونت بین‌الملل اتاق تعاون ایران با اشاره به اینکه عمان از کشورهای اولویت‌دار اتاق تعاون است، افزود: ما هفت کشور برای اولویت‌های صادراتی و هفت کشور برای اولویت‌های جذب سرمایه و فناوری را مدنظر داریم که در هردوی آنها عمان مشترک است و از این نظر ما با یک سفیر تام‌الاختیار اهداف بخش تعاون را در عمان پیگیری می‌کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر