اخبار بورس

۱۳۹۵/۱۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۵۶۵

نگاه مجلس به بازار سرمایه حمایتی است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تاکید کرد تا زمانی که نظام بانکی اصلاح نشود و سود عملیات بانکی از بازار سرمایه بیشتر باشد، منابع چندانی جذب این بازار نخواهد شد. به گزارش «تعادل»، حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با سنا گفت: اگر سود تسهیلات بانکی واقعا کاهش یابد، به‌دنبال آن شاهد کاهش هزینه‌های تولید و رونق صنایع نیز خواهیم بود. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: متاسفانه در برخی موارد مشاهده می‌شود که بانک‌ها تسهیلات را با نرخ تعیین شده دراختیار نمی‌گذارند یا برای پرداخت تسهیلات بخش زیادی از پول را برای ضمانت آن نزد خود نگه می‌دارند لذا درخواست ما این است که واقعا بانک‌ها سود 18درصد تسهیلاتی را که اعلام کرده‌اند اجرایی کنند. نماینده اصفهان در مجلس افزود: اگر نرخ سود بانکی نه روی کاغذ بلکه در عمل کاهش پیدا کند، قاعدتا وضعیت صنعت و به تبع آن بازار سرمایه نیز دچار تحول اساسی خواهد شد. فولادگر در ادامه گفت‌وگو با سنا همچنین در خصوص نقش مجلس در حمایت از بازار سرمایه و تامین نقدینگی صنایع گفت: در برنامه ششم چند حکم برای تقویت بازار سرمایه آمده است؛ مجموعه‌یی از احکام کلی هم داریم که در انتظار نهایی شدن است. ضمن اینکه روش‌هایی همچون انتشار صکوک و اوراق مشارکت اسلامی در خدمت تامین منابع مالی شرکت‌ها و صنایع مختلف خواهد بود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد که مجلس، موضوع حمایت از بازار سرمایه را به عنوان یکی از ارکان اقتصادی کشور همواره درنظر دارد.


پذیره‌نویسی ۳ هزار میلیارد تومانی 2 اوراق دولتی

پذیره‌نویسی دو و یک هزار میلیارد تومان اوراق اجاره و مرابحه دو وزارتخانه اقتصاد و تعاون، کار و رفاه اجتماعی با نرخ سود ۲۰درصدی از دیروز در فرابورس شروع شد. بازار ابزارهای نوین فرابورس در ادامه میزبانی انواع اوراق، از دیروز شاهد پذیره‌نویسی دو و یک هزار میلیارد تومان اوراق اجاره و مرابحه است که توسط دو وزارتخانه اقتصاد و تعاون، کار و رفاه اجتماعی با نرخ سود 20درصدی عرضه شد. براساس این گزارش، هدف از انتشار دو هزار میلیارد تومان اوراق اجاره از سوی وزارت اقتصاد، خرید عرصه ملک مجتمع فرهنگی اردویی شهید باهنر (منظریه) و اجاره آن به دولت برای تامین منابع مالی بازپرداخت بدهی وزارت آموزش و پرورش است.

متعهد پذیره‌نویسی و بازارگردان این اوراق 2 هزار ورقه‌یی، کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های تامین سرمایه آرمان (پیشگام کنسرسیوم)، لوتوس پارسیان، بانک ملت، نوین، سپهر، امید و کاردان و کارگزاری بانک ملی هم عامل فروش است. همچنین اوراق مرابحه هزار میلیارد تومانی تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای خرید نقدی دارو توسط نهاد واسط و فروش اقساطی آن جهت تامین وجوه جهت تسویه بدهی‌های بیمه سلامت منتشر می‌شود و شرکت تامین سرمایه‌های ملت، لوتوس پارسیان، نوین، امید و کاردان، متعهد آن و کارگزاری بانک ملت هم عامل فروش هستند. قیمت هر دو نوع اوراق فوق 100هزار تومان، با سررسید 48ماهه و بدون محدودیت سقف خرید برای اشخاص حقیقی و حقوقی است که از امروز شروع شده اما زمان اتمام پذیره‌نویسی اوراق اجاره وزارت اقتصاد تا چهارشنبه جاری 20بهمن و زمان اوراق مرابحه تا یک‌شنبه آینده 24 بهمن تعیین شده است. در این دو اوراق، سازمان برنامه و بودجه، متعهد تامین و تخصیص اعتبار و خزانه‌داری هم متعهد تسویه و پرداخت اصل و سود اوراق معرفی شده‌اند.


رشد تامین مالی فولاد و سنگ‌آهن از طریق بورس کالا

تامین مالی فولادسازان از طریق معاملات سلف از ابتدای سال ۹۵ تا اواخر دی ماه، ۴۳درصد و تامین مالی تولیدکنندگان سنگ‌آهن از طریق انتشار اوراق سلف موازی استاندارد ۵۱درصد رشد داشته است. به گزارش «تعادل» و به نقل از بورس کالای ایران، پس از نشست مشترک انجمن تولیدکنندگان فولاد و مدیران ارشد بورس کالای ایران که درراستای استفاده هر چه بیشتر فولادسازان از ظرفیت‌های بورس کالا برگزار شد، مهم‌ترین مسائل بورسی تولیدکنندگان فولاد، ابزارهای جدید تامین مالی و رشد تامین مالی فولادسازان در سال جاری نسبت به سال گذشته در گفت‌وگو با حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران موردبررسی قرار گرفت.

مدیرعامل بورس کالای ایران درباره نتیجه جلسه مشترک با تولیدکنندگان فولاد گفت: باتوجه به اینکه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به‌عنوان نهادی برای ارائه و نظرات تولیدکنندگان فولاد بخش خصوصی محسوب می‌شود؛ ارتباط سازنده و تعاملات موثر می‌تواند نتایج ثمربخشی برای هر دو طرف دربر داشته باشد. همچنین برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی گسترده این انجمن با رسته‌های مختلف فولادی، فرصت خوبی است تا با حضور کارشناسان بورس کالا در جلسات این رسته‌ها بتوان با سایر تولیدکنندگان به بحث و گفت‌وگو پرداخت و مشکلات و مسائل آنها را مرتفع کرده و فضا را برای حضور هرچه بیشتر بخش خصوصی صنعت فولاد در بورس کالا فراهم کرد. سلطانی‌نژاد در ادامه گفت: هم‌اکنون با ابزارهای مناسبی که دراختیار بورس کالای ایران وجود دارد، می‌توان شرایط خوبی را برای تولیدکنندگان مهیا کرد. شفاف شدن هر چه بیشتر بازار، از بین رفتن واسطه‌گران و تنظیم و ثبات بازار از طریق بورس کالا ممکن است چراکه بورس کالا نهادی است که عرضه و تقاضا را زیرنظر دارد و طبعا می‌تواند شرایط بازار را بهتر کند.

مدیرعامل بورس کالا درخصوص تامین مالی‌های انجام شده توسط این نهاد برای فعالان حوزه فولاد و صنایع معدنی گفت: تامین مالی فولادسازان از طریق معاملات سلف از ابتدای سال ۹۵ تا 24/10/1395 برابر با 391میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴۳درصد رشد داشته است. سلطانی‌نژاد اظهار داشت: تامین مالی تولیدکنندگان سنگ‌آهن از طریق انتشار اوراق سلف موازی استاندارد نیز از ابتدای سال ۹۵ برابر با 2هزار و 210میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه قبلی ۵۱درصد رشد داشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر