رصد شرایط «پیش رشد» در بورس

۱۳۹۵/۱۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۵۶۴

گروه بورس

روز گذشته افزایش تقاضای خرید روی برخی نمادهای لیدر بازار سبب شد تا روند منفی چند روز گذشته متوقف شود و شاخص کل تا حدود 62 واحد رشد کند. رشد اندک شاخص کل و متوقف شدن ریزش دیگر نماگرها در روزهای پایانی سال، این سوال را در ذهن‌ها ایجاد کرده که آیا نماگرهای بازار در حال قرار گرفتن در روندی رو ‌به رشدند یا تنها انتظار رشد به وجود آمده است؟

به گزارش «تعادل» معمولا پیش از رشد نماگرهای بورسی دو اتفاق مهم روی می‌دهد. نخست اینکه وضعیت «انتظار رشد»، به لحاظ رفتاری در بین فعالان بازار سرمایه به وجود می‌آید و دوم اینکه در نتیجه اتفاق نخست، نقدینگی به بازار تزریق می‌شود. در حال حاضر با توجه به اینکه چند روزی است که ارزش معاملات به بالای 210میلیارد تومان رسیده این ذهنیت به وجود آمده است که وضعیت انتظار رشد در بازار ایجاد شده و برخی سرمایه‌گذاران با اندکی تردید اقدام به خرید کرده‌اند که در صورت رشد قیمتی برخی سهام طی روزهای آینده می‌توان شاهد تزریق بیشتر نقدینگی بود. این تحلیلگران برای اثبات این مدعا می‌گویند در حال حاضر شرکت‌های بزرگ و صنایع مطرح بورسی در وضعیتی هستند که ارزش واقعی یک سهم به اندازه کافی رشد نکرده و طی روزهای آتی رشد خواهند کرد.

باقر خادمی از جمله کارشناسانی است که معتقد است شرایط پیش از رشد در حال رخ دادن بوده و باید منتظر رشد قیمتی سهام بود تا نقدینگی جدید به بازار ورود کند. وی در گفت‌وگو با «تعادل» اظهار کرد: با توجه به اخبار صنعت خودرو به عنوان موتور محرک بورس تهران و گمانه‌زنی‌ها در رابطه با خبر خوش خودرویی‌ها مبنی بر قرارداد‌ها و گزارش‌های مثبت به نظر می‌رسد بازار برای رشد آماده شده است. هرچند به راحتی نمی‌توان در این خصوص نظر داد اما با توجه به اینکه اغلب صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در پایان سال سهام خود را در قیمت‌های مناسب عرضه می‌کنند، می‌توان انتظار رشد داشت. خادمی همچنین گفت: از نظر الگوهای تکنیکالی نیز سهام بزرگ بازار اصلاح کاملی را پشت سر گذاشته‌ و به نظر می‌رسد برای رشد قیمتی آماده‌اند.

اما در مقابل تحلیلگرانی قرار دارند که معتقدند اتفاق خاصی در بازار رخ نداده است تا شاهد رشد شاخص طی روزهای آینده باشیم.

حسین ملکی از جمله کارشناسانی است که معتقد است در حال حاضر انتظار رشد در بازار به وجود نیامده و بازار در انتظار خبرهای جدید و همچنین نقدینگی جدید است و با توجه به اینکه در بازار بدهی سودهای بالای 22درصد پرداخت می‌شود لزومی ندارد که دیگران ریسک خود در اوراق بهادار را افزایش دهند. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه عنوان کرد: احتیاط چنان بر بازار مسلط شده است که برخی معتقدند تا سال 96 امکان رشد وجود نخواهد داشت.


رفت و آمد نماد شرکت‌های بورسی

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های افرانت و حق تقدیم خرید سهام آن، مواد اولیه دارویی البرز بالک، سیمان لار سبزوار و مجتمع معادن مس تکنار از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های گلتاج، سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا و توکارنگ فولاد سپاهان متوقف شدند.


معاملات درون‌گروهی

دیروز در بازار 2 سهام که به معاملات درون‌گروهی حقوقی‌ها اختصاص دارد، کمتر از 50میلیون سهم بانک خاورمیانه به ارزش کمتر از 11میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده منتقل شد. اندکی بیش از 36میلیون سهم صنایع آذراب به ارزش 12,5میلیارد تومان نیز دیروز کد به کد شد.

بیش از 23میلیون سهم سرمایه‌گذاری سایپا به ارزش بیش از 2میلیارد تومان کد به کد شد. در عین حال کمتر از 14میلیون سهم سایپا به ارزش کمتر از 2 میلیارد تومان میان سهامداران عمده این شرکت منتقل شد. در زامیاد نیز دیروز اندکی بیش از 12 میلیون سهم به ارزش بیش از یک‌میلیارد تومان میان حقوقی‌ها با معاملات درون‌گروهی و انتقالی روبه‌رو بود. بیش از 5میلیون سهم پتروشیمی مبین به ارزش بیش از 2میلیارد تومان نیز دیروز از سوی سهامدار عمده کد به کد شد.

یکی از عجایب دیروز بورس تهران واگذاری صف خرید دارویی برکت کمتر از 24ساعت پس از عرضه اولیه و کشف قیمت این سهم به روش جدید ثبت سفارش بود.


دادوستدهای تالار شیشه‌ای

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز دوشنبه 18 بهمن‌ماه 95 با افزایش 62 واحدی به رقم 76هزار و 678 رسید. شاخص کل هم‌‌وزن نیز با افزایش 32واحدی عدد 15 هزار و 436واحد را تجربه کرد. شاخص کل سهام آزاد شناور اما با افزایش 162واحدی عدد 83هزار و 891 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص بازار اول نیز در حالی با افزایش 96 واحدی به رقم 54هزار و 221 واحد رسید که شاخص بازار دوم با کاهش 155 واحدی به عدد 164هزار و 339 واحد دست یافت.

براساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت گروه سایپا با 43واحد، بانک تجارت با 26واحد و همراه اول با 25واحد افزایش، بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با 39 واحد، پتروشیمی شیراز با 14واحد و معدنی و صنعتی گل‌گهر با 7 واحد کاهش بالاترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند. ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران در حالی به بیش از 217.5میلیارد تومان بالغ شد که در بازار نقد این بورس ارزش معاملات از 175میلیارد تومان فراتر نرفت که ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و 647میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 60هزار و 89 نوبت داد و ستد بود.


ارزش 92میلیاردی معاملات فرابورس

تغییر مالکیت 145میلیون ورقه به ارزش حدود 92.8 میلیارد تومان ماحصل معاملات دیروز بازار فرابورس ایران بود.

در معاملات دیروز دوشنبه 18 بهمن ماه سهامداران شاهد دادوستد بیش از 87میلیون سهم به ارزش 26.5میلیارد تومان بودند که این میزان معامله در 18 هزار و 704 دفعه صورت گرفت. نماد کیمیا مربوط به شرکت معدنی کیمیای زنجان گستران در حالی با مبادله 2میلیون سهم به ارزش حدود 4میلیارد تومان بالاترین ارزش معاملاتی را از آن خود کرد که نماد حریل مربوط به شرکت ریل پرداز سیر با نقل و انتقال 12میلیون سهم به ارزش 1.7میلیارد تومان بیشترین حجم معاملات را از آن خود کرد. در این بازار روز گذشته شاهد بازگشایی چند نماد بودیم.

بر این اساس نماد معاملاتی شرکت مجتمع معادن مس تکنار پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام، نماد معاملاتی شرکت سیمان لار سبزوار پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام، نماد معاملاتی شرکت مواد اولیه دارویی البرز بالک پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی و در نهایت نماد معاملاتی شرکت افرانت پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام بازگشایی شدند. تنها نمادی که در پایان معاملات دیروز متوقف شد، مربوط به شرکت نماد معاملاتی شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان است.

شاخص کل فرابورس نیز روز گذشته بیش از یک واحد افت کرد و آیفکس به رقم 835 واحد رسید. نمادهای «مارون»، «بمپنا»، «خراسان» و «شپاس» در حالی بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص را گذاشتند که نمادهای «دماوند»، «شراز» و «اتکای» در نتیجه معاملات مثبت خود مانع از افت بیشتر شاخص شدند.

دیروز در تابلو معاملاتی اوراق تسه نیز در حالی 89 هزار ورقه به ارزش 6.8میلیارد تومان دادوستد شد که این اوراق در دامنه قیمتی 75.8 تا 77.3هزار تومان مورد مبادله قرار گرفت. اوراق گواهی تسهیلات مسکن دی ماه 95 بیشترین حجم، ارزش معاملات و قیمت این اوراق را در جریان معاملات به خود اختصاص داد.

در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز بیش از یک میلیون ورقه به ارزش حدود 1.5میلیارد تومان مورد مبادله قرار گرفت و صندوق اعتماد آفرین پارسیان بالاترین حجم و ارزش معاملات را در میان ETFها تجربه کرد.


عرضه متنوع محصولات کشاورزی بورس کالا

روز دوشنبه 18 بهمن ماه، انواع محصولات کشاورزی در بازارهای فیزیکی و فرعی بورس کالای ایران عرضه شد. در بازار فیزیکی و در تالار محصولات کشاورزی دیروز 158هزار و 400عدد تخم‌مرغ نطفه‌دار برای نخستین بار از سوی نهاده‌های دامی جاهد به قیمت هر عدد 9هزار ریال عرضه می‌شود. در این تالار همچنین 23هزار تن گندم خوراکی و دوروم، 5 هزار و 300 تن شکر سفید و شکرخام به همراه 200 تن انواع روغن عرضه شد. در این تالار همچنین در قالب طرح قیمت تضمینی 3هزار و 278تن ذرت به صورت فیزیکی و 15هزار و 616تن به صورت گواهی سپرده کالایی عرضه شد.

تالار فرعی بورس کالای ایران نیز طی روز دوشنبه شاهد عرضه از جمله 16هزار قطعه جوجه یک روزه اجداد گوشتی، 40هزار قطعه جوجه یک روزه مادر گوشتی و 10هزار قطعه جوجه یک روزه گوشتی بود. در این تالار 270تن خوراک دام و 365تن خوراک طیور به همراه 10تن گوشت منجمد و 3762 تن رب گوجه عرضه شد. تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران در روز دوشنبه 18 بهمن ماه 1395، میزبان عرضه 15هزار و 840تن انواع مواد پلیمری و 40هزار و 950تن انواع قیر بود. از دیگر کالاهای عرضه شده در این تالار می‌توان به عرضه 2 هزار و 100تن ضایعات فلزی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی در قالب انواع ریل و پیچ و صفحه اتصالی اشاره کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر