اخبار

۱۳۹۵/۱۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۵۶۱

شفاف‌سازی صورت‌های مالی و گزارشگری بانک‌ها

بانک مرکزی، در ادامه گزارش‌های اقدامات حوزه نظارتی بانک مرکزی در سال پایانی دولت یازدهم به موضوع شفاف‌سازی صورت‌های مالی بانک‌ها و موسسات اعتباری پرداخته است.

به گزارش «تعادل»، شفاف‌سازی صورت‌های مالی بانک‌ها و موسسات اعتباری، عملیاتی کردن سیستم گزارشگری مالی همگرا با استاندارد IFRS، پایش عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباری تحت‌نظارت از حیث رعایت مقررات احتیاطی، بررسی مستمر رعایت‏ یا عدم رعایت نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات، برگزاری جلسات نظارتی با مدیران عامل و اعضای هیات‌مدیره بانک‌ها و موسسات اعتباری، همکاری با نهادهای نظارتی و مراجع قضایی و شرکت در جلسات کمیته فرادستگاهی مطالبات غیرجاری بانک‌ها ازجمله اقدامات بخش نظارت بانک مرکزی به‌عنوان مقام ناظر پولی کشور است.

درراستای اجرایی کردن اقدامات دولت در چارچوب برنامه اقدام مشترک (برجام) و فراهم کردن زمینه مناسب برای ورود بانک‌های کشور به عرصه تعاملات بین‌المللی، ایجاد همگرایی با استانداردهای بین‌المللی در زمینه گزارشگری مالی وضعیت بانکداری امری ضروری به نظر می‌رسد. بر این اساس با هدف بهبود گزارشگری مالی و افشای اطلاعات همچنین تطبیق و همگرایی گزارش‌های صورت‌های مالی با استاندارد‌های بین‌المللی، بانک مرکزی طی بخشنامه‌یی در بهمن 1394 نسخه نهایی صورت‌های مالی نمونه، همگرا با استاندارد IFRS را برای تنظیم صورت‌های مالی سال 1394 و سال‌های آتی به شبکه بانکی‌کشور ابلاغ کرد.

عملیاتی کردن سیستم گزارشگری مالی همگرا با استاندارد IFRS نیز با برگزاری جلسات با مدیران بانک‌ها و حسابرسان مستقل در زمینه تهیه صورت‌های مالی بانک‌ها براساس صورت‌های مالی نمونه همچنین احصا و گزارش موارد افتراق پیش‌نویس صورت‌های مالی دوره منتهی به 29/12/1394 با الگوی IFRS و نهایتا صدور مجوز برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه جهت تصویب صورت‌های مالی سال 1394 پس از رفع ایرادات، انجام شده است.


اونس جهانی به 1230 دلار رسید

گروه بانک وبیمه دوشنبه ۱۸ بهمن‌ماه، نرخ رسمی ۲۴ ارز با افزایش و ۱۰ ارز با کاهش همراه بوده است. همچنین نرخ رسمی 5 ارز شامل روپیه هند، دلار هنگ‌کنگ، لیر سوریه، دینار بحرین و افغانی افغانستان ثابت مانده است.

به گزارش «تعادل»، دلار با 4 ریال افزایش 3237.1 تومان، پوند با 5 ریال افت قیمت 441.4 تومان و یورو با 13 ریال رشد 3489.9 تومان ارزش‌گذاری شد. در بازار آزاد ارز نیز هر دلار امریکا ۳۸۴۸ تومان، یورو ۴۲۶۰ تومان، پوند ۴۸۶۸ تومان، درهم امارات ۱۰۷۴ تومان و لیر ترکیه نیز ۱۰۸۰ تومان است. در بازار طلا نیز قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی 1230 دلار و هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۱۱۵هزار و ۳۴۱ تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۱۹ هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۲۰۷ هزار تومان، طرح جدید با افزایش ۹۸۰۰ تومان به یک میلیون و ۱۷۵ هزار تومان، نیم‌سکه با ۵ هزار تومان افزایش ۶۳۹ هزار تومان، ربع‌سکه با ۴ هزار تومان افزایش به ۳۴۰ هزار تومان و سکه یک گرمی با هزار تومان افزایش به ۲۱۵ هزار تومان رسید.


نبود نوآوری در سیستم بانکی

یک کارشناس حوزه انفورماتیک در جریان رونمایی از 10 محصول پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت: در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل بانک‌ها این است که نوآوری در سیستم بانکی وجود ندارد.

مراسم رونمایی از 10 محصول برتر شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران همزمان با دهه مبارک فجر با حضور جمعی از شخصیت‌های دانشگاهی و مدیران علمی و صنعتی کشور، سرمایه‌گذاران، مشاوران تخصصی و مدیران واحدهای فناور برگزار شد.

اینالوئی، کارشناس حوزه انفورماتیک در این باره گفت: اما در این جمع حاضر ممکن است، ایده‌های نوآوری وجود داشته باشد که بتواند به ثروت و محصول تبدیل شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با مدل موجود در شبکه بانکی نمی‌توان ایده‌های خلاق را پذیرفت، اظهار داشت: امروز همه ما با مفاهیم بانکداری باز آشنا هستیم، اما واقعیت این است که در حال حاضر در ایران بانکداری باز وجود ندارد، بنابراین باید مدلی را تعریف کنیم تا مباحث تئوری و خلاق دانشگاهی را بتوان در سیستم بانکی اجرایی کرد.

کارشناس حوزه انفورماتیک، لازمه تعامل شبکه بانکی با محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان را حرکت به سمت بستر ایجاد بانکداری دیجیتال دانست و گفت: سیستم فعلی بانکی کشور بانکداری الکترونیک است و سیستمی که قرار است به آن برسیم، بانکداری دیجیتال است که در آن می‌توان بستر همکاری بین بانک‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان را تعریف کرد.

اینالوئی در تشریح چگونگی همکاری سیستم بانکی با شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار داشت: اصلی‌ترین مساله‌یی که در بانکداری باز وجود دارد، در وهله نخست این است که بانک بتواند سرویس‌های خود را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهد به این صورت که ایده از شما و سرویس از بانک است.

وی سخن خود را با یک مثال ادامه داد و گفت: فرض کنید یک شرکت دانش‌بنیان نرم‌افزاری را آماده می‌کند، چک را اسکن کرده، و قادر باشد بعد از گرفتن تصویر چک آن را تبدیل به دیتا و آماده پرداخت کند، ولی هنوز امکان پول شدن این چک وجود ندارد، درحقیقت در اینجا بانک وارد می‌شود و سرویس پردازش چک را در اختیار آن شرکت قرار می‌دهد و به این صورت آن شرکت می‌تواند ایده خود را اجرایی کند.

اینالوئی، کارشناس حوزه انفورماتیک گفت که بانک ایران زمینه آمادگی دارد در حوزه‌های یاد شده با شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری داشته باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر