صندوق‌های بازنشستگی؛ دومین کانون بحران

۱۳۹۵/۱۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۵۶۰

بیمه مرکزی باید مقام ناظر صندوق‌های بازنشستگی شود


گروه بانک وبیمه احسان شمشیری

از آنجا که بیمه‌های عمر و زندگی در دنیا به صورت تخصصی توسط شرکت‌های بیمه پیگیری می‌شود و درصد قابل‌توجهی از تولید ناخالص داخلی، حق بیمه و سهم از بازار بیمه را بیمه‌های عمر و زندگی تشکیل می‌دهند، در نتیجه مسوولان بیمه و اقتصاد کشور نیز در سال‌های اخیر تاکید کرده‌اند که بیمه‌های عمر و زندگی باید به جای صندوق‌های بازنشستگی که توان کافی برای حمایت از بازنشسته‌ها و ازکار افتاده‌ها ندارند، جایگزین شوند و شرکت‌های بیمه نیز به‌صورت تخصصی به کار فروش بیمه عمر و تبلیغ و فروش و فرهنگ‌سازی در این زمینه اقدام کنند نه اینکه همه شرکت‌های بیمه انواع بیمه‌نامه را بفروشند و در زمینه‌های مختلف فعالیت کنند. همچنین درحالی که بیمه‌های عمر در کشورهای جهان بیش از 30درصد در بازار بیمه سهم دارند و شرکت‌های متخصص بیمه عمر در کشورهای صنعتی بین 20 تا 100میلیارد دلار گردش مالی دارند، اما در ایران بیمه عمر و زندگی تنها 13درصد از کل بازار بیمه را دراختیار دارد و به‌جای فعالیت تخصصی شرکت‌های بیمه، عملا همه شرکت‌های بیمه به فروش همه نوع بیمه‌نامه‌ها ازجمله بیمه عمر و زندگی مشغول هستند و درنتیجه سهم بیمه عمر از حق بیمه‌ها و تولید ناخالص داخلی کشور اندک است.

به گزارش «تعادل»، رییس کل بیمه مرکزی در مراسم آغاز به کار نخستین بیمه تخصصی عمر با اشاره به ضرورت توسعه بیمه‌های عمر و زندگی و اینکه صندوق‌های بازنشستگی پس از بانک‌ها معضل اساسی کشور خواهند بود، گفت: بیمه عمر در دنیا حرف اول را می‌زند در شرایطی که نگرانی ما معضل گسترش صندوق‌های ورشکسته بازنشستگی است. اگر بخواهیم در بحث نظارت صندوق‌ها وارد شویم دولت در آخر به بیمه مرکزی خواهد رسید. عبدالناصر همتی با ابراز خرسندی از راه‌اندازی نخستین شرکت تخصصی فعال در حوزه‌های بیمه و زندگی اظهار داشت: بیمه‌های عمر مهم هستند و کنترل، نظارت و پایش آن از حساسیت ویژه‌یی برخوردار است. در حالی که بیمه‌های عمر در پرتفوی بیمه‌های دنیا حرف اول را می‌زند، اما حق بیمه زندگی در ایران قابل مقایسه با سایر رشته‌ها نیست و رقم اندکی را شامل می‌شود و متاسفانه ما نتوانستیم توفیقی در این رابطه داشته باشیم. نگاهی به وضعیت بیمه‌های عمر در دنیا نشان می‌دهد فعالیت 15شرکت اول بیمه‌یی دنیا در حوزه عمر از ٢٤ تا ٨٠میلیارد دلار متغیر است درحالی که در ایران این کار هنوز به‌صورت جدی شروع نشده است.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی در کشور اظهار داشت: متاسفانه نظارتی بر صندوق‌های بازنشستگی نیست و به نظر من پس از معضل بانک‌ها معضل بلندمدت اقتصاد ما صندوق‌های بازنشستگی هستند و اگر در بحث نظارت این صندوق‌ها بخواهیم وارد شویم دولت در آخر به بیمه مرکزی خواهد رسید.

همتی با اشاره به اینکه ما باید به تدریج به سمت بیمه‌های زندگی برویم و این مساله نیاز به یک تحول در سیاست‌گذاری و بازاریابی دارد، افزود: بیمه عمر بیش از آنکه یک بیمه فنی باشد یک بیمه سرمایه‌گذاری است و اگر به آن توجه نشود پاشنه‌آشیلی برای کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه در کشورهای نوظهور حق بیمه‌های عمر چیزی در حدود کشور ماست، افزود: ما نمی‌خواهیم خود را با کشورهای پیشرفته مقایسه کنیم اما باید تلاش کنیم به سطح مطلوب در منطقه برسیم.

رییس کل بیمه مرکزی سرانه حق بیمه در کشور را 100دلار و بیمه زندگی را 13 تا 14دلار عنوان کرد و گفت: ‌این درحالی است که در کشورهای پیشرفته سرانه‌ بیمه‌ به 1600دلار می‌رسد و این نشان می‌دهد که ما باید یک کار اساسی انجام دهیم.

همتی اظهار داشت: به همین دلیل نیز من به راه‌اندازی یک شرکت بیمه زندگی به‌عنوان یک نقطه عطف تاکید داشتم و آنچه در کشور ما ضامن توسعه پایدار است، بیمه‌های زندگی است.

رییس کل بیمه مرکزی گفت: تصوری وجود دارد که بیمه‌های عمر فقط باید بیمه عمر و سرمایه‌گذاری باشد اما کاری که هندی‌ها کرده‌اند الگوی خوبی است و با حق بیمه‌های کم و در مدت طولانی می‌توان صنعت بیمه را توسعه داد.

وی اظهار داشت: حق بیمه‌های ما در رشته زندگی در سال جاری 2600میلیارد تومان بوده اما با تجهیز بیمه‌های ارزان می‌توان این رقم را افزایش داد. رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به ورشکستگی یک شرکت بیمه یادآور شد: اتفاقی که در بیمه توسعه افتاد مردم را نسبت به بیمه‌نامه‌های بلندمدت بدبین کرد. بیمه عمر یک محصول بلند‌مدت است و اگر نتوان اعتماد مردم را جلب کرد، نمی‌توان بیمه عمر فروخت.

همتی در عین حال رشد 38درصدی صدور بیمه‌نامه‌های زندگی در 9ماهه امسال را نشانگر آغاز توجه به این رشته مهم در صنعت بیمه دانست.

به گفته همتی تداوم فعالیت بیمه‌های عمر در شرکت‌های جنرال دیگر امکان‌پذیر نیست و بیمه‌ها باید به‌طور مستقل به بیمه زندگی بپردازند. رییس کل بیمه مرکزی در پایان نسبت به ایجاد و موفقیت شرکت مستقل بیمه زندگی ابراز خوش‌بینی کرد و در عین حال توصیه کرد مدیران بیمه خاورمیانه در سرمایه‌گذاری‌های منابع خود دقت کرده و اسیر هیجانات کوتاه‌مدت نشوند.

آغاز حرفه‌ای شدن صنعت بیمه

نخستین بیمه تخصصی عمر و زندگی با هدف ارائه خدمات در بخش بیمه‌های زندگی شامل بیمه‌های عمر، زندگی، بازنشستگی و مستمری است که انواع محصولات بیمه‌یی به‌صورت تخصصی و متناسب با نیازهای متنوع برای شرکت‌ها، سازمان‌ها، اشخاص و خانوارها آغاز به کار کرد.

درخواست تاسیس شرکت بیمه خاورمیانه در شهریور سال 91 با سرمایه 120میلیارد تومان به تایید شورای عالی بیمه رسید و پذیره‌نویسی آن اسفند سال 94 از طریق بازار سوم فرابورس انجام شد.

براساس این گزارش، ایده تاسیس این شرکت تخصصی در حوزه بیمه زندگی توسط پرویز عقیلی‌کرمانی مطرح شد. در عین حال تشویق و ترغیب سرمایه‌گذاران برای ورود به عرصه‌های بیمه زندگی که به دلایل مختلف بازدهی چندانی نداشته است به فعالیت زمان‌بری تبدیل شد، اما درنهایت این شرکت تاسیس و به‌عنوان نخستین و تنها شرکت بیمه تخصصی کشور آغاز به کار کرد. شرکت بیمه زندگی خاورمیانه در جایگاه نخستین شرکت بیمه تخصصی عمر و زندگی طی مراسمی با حضور رییس‌کل بیمه مرکزی، اعضای هیات‌عامل و مدیران ارشد بیمه، مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره بانک خاورمیانه، اعضای هیات‌موسس سهامداران، مدیران بانکی و بیمه‌یی و خبرنگاران رسانه‌های مختلف، رسما آغاز به کار کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر