ایران از افزایش همکاری‌ها با منطقه «اورآسیا» استقبال می‌کند

۱۳۹۵/۱۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۵۴۵

رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران و بلاروس همواره با مواضع نزدیک سیاسی و ‏همکاری‌های بین‌المللی در کنار یکدیگر بوده‌اند، افزود: تهران از افزایش همکاری‌ها در زمینه مسائل ‏اقتصادی، سرمایه‌گذاری و علم و فناوری با مینسک و همچنین کشورهای منطقه اورآسیا استقبال می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسن روحانی روز دوشنبه در دیدار «میخاییل میاسنیکوویچ» رییس شورای ‏جمهوری مجلس ملی بلاروس با اشاره به روابط بسیار خوب جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس تاکید ‏کرد: توسعه و تعمیق روابط دوجانبه به نفع هر دو دولت و ملت است. ‏ رییس‌جمهوری ضرورت بهره‌گیری از فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود بین دو کشور در بخش‌های متنوع اقتصادی، ‏فناوری و علمی را خاطرنشان کرد و گفت: باید در جهت تشویق، حمایت و آشنایی بیشتر بخش خصوصی، ‏سازمان‌ها و نهادهای دو کشور حرکت کنیم. ‏ روحانی همچنین با اشاره به برنامه اصولی کشورمان در توسعه مسیر ترانزیتی کریدور جنوب به شمال ‏تصریح کرد: بلاروس و ایران می‌توانند علاوه بر همکاری‌های مشترک، پلی برای ارتباط در گستره‌یی از خلیج‌‏فارس تا اتحادیه اروپا باشند. ‏

‏میخاییل میاسنیکوویچ رییس شورای جمهوری مجلس ملی بلاروس نیز در این دیدار با تاکید بر اهمیت ارتقای ‏سطح روابط سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و بلاروس، گفت: با برداشته شدن تحریم‌ها علیه ‏جمهوری اسلامی ایران زمان آن فرا رسیده که روابط اقتصادی فی‌مابین هر چه بیشتر تحکیم و تعمیق یابد. ‏

رییس شورای جمهوری مجلس ملی بلاروس با اشاره به اراده و تفاهم روسای جمهوری دو کشور برای افزایش ‏سطح روابط، بر گسترش همکاری در حوزه‌های علم و فناوری، اقتصادی، گردشگری، بین‌استانی و بین‌‏پارلمانی تاکید کرد. ‏ وی همچنین با تبریک فرا رسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به ملت و دولت ایران افزود: رییس‌جمهوری ‏بلاروس درراستای تحکیم روابط دوجانبه در حال برنامه‌ریزی برای سفر رسمی به جمهوری اسلامی ایران است. ‏ وزیر امور خارجه هم با اشاره به اینکه با رفع تحریم‌ها دیگر مشکلی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و بانکی بین ایران و بلاروس وجود ندارد، گفت: طرفین قادر هستند براساس منافع مشترک روابط اقتصادی خود را افزایش دهند.

به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه‌یی وزارت امور خارجه، محمدجواد ظریف دیروز در دیدار میخاییل میاسنیکوویچ رییس مجلس شورای ملی جمهوری بلاروس با بیان این مطلب، به روابط بسیار خوب بین دو کشور اشاره کرد و افزود: مناسبات پارلمانی ایران و بلاروس در سطح خوبی قرار دارد و لازم است تلاش شود که مناسبات در ابعاد دیگر نیز گسترش یابد. همکاری‌های علمی و فرهنگی و ارتباط میان دانشگاه‌های دو کشور و تبادل دانشجو نیز از دیگر محورهای گفت‌وگوهای وزیر امور خارجه ایران و رییس مجلس شورای ملی جمهوری بلاروس بود.

میخاییل میاسنیکوویچ رییس مجلس شورای ملی جمهوری بلاروس در این ملاقات با ابراز خرسندی از سفر به ایران گفت: ما برای توسعه روابط بین دو کشور اهمیت ویژه‌یی قائل هستیم و برنامه‌های زیادی برای افزایش روابط در زمینه‌های مختلف تدارک دیده‌ایم. رییس مجلس شورای ملی جمهوری بلاروس افزود: شرکت‌های زیادی از بلاروس در ایران و نیز شرکت‌های ایرانی در بلاروس در حال فعالیت هستند.

میاسنیکوویچ گفت: مقامات بلاروسی علاقه‌مند هستند که مناسبات اقتصادی تهران-مینسک بیش از پیش توسعه یابد و از افزایش فعالیت شرکت‌های ایرانی در بلاروس حمایت می‌کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر