تحقق کفایت سرمایه 12 درصدی

۱۳۹۵/۱۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۵۴۳

گروه بانک وبیمه احسان شمشیری

مدیرعامل بانک صنعت و معدن با تاکید بر اینکه یک دلار هم به بانک‌های خارجی بدهی نداریم، گفت: سرمایه این بانک با افزایش سرمایه ۲هزار میلیارد تومانی به ۶هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

به گزارش «تعادل» علی اشرف افخمی در نشست خبری با رسانه‌های گروهی، با بیان اینکه پیش از این رقم بدهی این بانک به بانک‌های خارجی به ۵۰۰میلیون یورو هم می‌رسید که بخش عمده آن به دلیل وضعیت تحریم‌ها بود، تاکید کرد: پس از برجام تسویه بدهی به بانک‌های خارجی شتاب گرفت و در حال حاضر این بدهی تسویه شده و بانک صنعت و معدن، حتی یک دلار هم به بانک‌های خارجی بدهی ندارد. طلبکار نبودن بانک‌های خارجی، قدرت چانه‌زنی ما را افزایش داده و حالت برابری برای ما ایجاد می‌کند.

وی افزود: از بانک مرکزی خط اعتباری دریافت کردیم و به عنوان سرمایه از آن بهره می‌گیریم؛ این در حالی است که ۸۵ تا ۹۰درصد بانک‌های توسعه‌یی در دنیا دولتی هستند.

وی با اعلام اینکه با تجدید ارزیابی دارایی‌ها، سرمایه بانک به ۴هزار میلیارد تومان رسیده و این رقم ثبت شده است، تصریح کرد: طی ۲ سال گذشته با دولت و مجلس رایزنی‌هایی برای افزایش سرمایه صورت گرفت و در قانون بودجه افزایش سرمایه برای بانک‌های دولتی و توسعه‌یی دیده شده و دو هفته پیش آیین‌نامه آن در دولت به تصویب رسید. براین اساس بانک‌های ملی، سپه، کشاورزی، صنعت و معدن و توسعه صادرات افزایش سرمایه خواهند داشت که کیفیت آن بهتر از تجدید ارزیابی است.

وی اعلام کرد: ۲هزار میلیارد تومان به سرمایه بانک صنعت و معدن افزوده می‌شود که بر این اساس سرمایه بانک به ۶هزار میلیارد تومان خواهد رسید و به دنبال آن کفایت سرمایه نیز به ۱۲درصد افزایش خواهد یافت؛ در این حال به شاخص‌های بازل ۳ نزدیک می‌شویم که در فضای بین‌المللی یک فرصت مناسب برای ما تلقی می‌شود.


مطالبات معوق 7درصدی

افخمی گفت: معوقات بانک صنعت و معدن طی سه سال گذشته به‌طور مرتب کاهش یافته و از 12.5به 10.5درصد و سپس با کاهش دایمی به 7.8درصد رسید که براساس برنامه‌ریزی‌ها این میزان تا پایان سال به کمتر از ۷ درصد می‌رسد.

وی رقم معوقات بانک را 2900میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: بانک صنعت و معدن در کشورهای اروپایی شعبه ندارد ولی بانک دارد به نحوی که این بانک سهامدار اصلی بانک تجاری ایران و اروپاست؛ با توجه به اینکه امکان استفاده از دلار وجود ندارد با یورو مبادلات انجام می‌شود و این در حالی است که با بسیاری از بانک‌های خارجی رابطه و مراوده داریم.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن با بیان اینکه در ۱۰ ماهه ابتدای امسال ۱۰۲ واحد کوچک و متوسط با تامین مالی ۱۵۰میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است، افزود: ۱۶۵۰ نفر در این واحدها مشغول به کار هستند، همچنین به ۱۸پروژه بزرگ ۱۵۰میلیون دلار وام اعطا شده است. پروژه‌هایی در دست اجرا داریم که از جمله آنها ۱۳۷پروژه کوچک و متوسط با تسهیلات ۴۲۵میلیارد تومانی است که عمدتا در سال آینده راه‌اندازی می‌شوند و بر اساس اجرای این پروژه‌ها ۳هزار و ۷۰۰ نفر مشغول به کار خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه ۱۸۰واحد بزرگ و متوسط با سرمایه‌گذاری ۲۶هزار میلیارد تومانی در سال‌های ۹۶ و ۹۷ راه‌اندازی خواهند شد، تصریح کرد: بیش از ۴ میلیون یورو میزان ارزبری این پروژه‌ها بوده است، همچنین میزان اشتغالزایی آنها به ۳۳هزار شغل جدید می‌رسد.


خرید و تعمیر هواپیما

افخمی در مورد تامین مالی قرارداد ایرباس گفت: تاکنون 100میلیون دلار از پیش‌پرداخت این قرارداد پرداخت شده و حداقل دو هواپیمای دیگر تا یک ماه آینده به کشور خواهد آمد. با توجه به اقدامات این بانک در خصوص تامین مالی پروژه‌های زیرساخت تامین مالی هواپیماهای جدید جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی نیز بر عهده این بانک قرار گرفت که نخستین هواپیما خریداری و به کشور وارد شد و تا پایان سال دو هواپیمای دیگر وارد کشور خواهد شد.

وی به تامین مالی تعمیر موتور هواپیما اشاره کرد و گفت: بانک صنعت و معدن ۲۵موتور هواپیما را تامین مالی کرد که برای تعمیرات به خارج از کشور فرستاده شدند.


پروژه‌های عمرانی و زیرساختی

افخمی با اعلام اینکه فردا نیروگاه بهبهان توسط معاون اول رییس‌جمهور با تامین مالی بانک صنعت و معدن افتتاح خواهد شد، افزود: با تامین اعتبار ۲۲۰ میلیون یورویی بانک، پتروشیمی ایلام اواخر سال آینده راه‌اندازی می‌شود. پتروشیمی لرستان با تامین اعتبار ۲۳۰میلیون یورو وارد مدار تولید شد، واحد دیگر پتروشیمی مهاباد بود که صادراتش نیز به زودی آغاز می‌شود. مشارکت مالی در پتروشیمی بوشهر و پالایشگاه بیدبلند نیز توسط بانک صنعت و معدن انجام شده است.

وی به استراتژی بانک طی سه سال اخیر که توجه به پروژه‌های زیرساختی است، اشاره و تصریح کرد: راه‌اندازی نخستین قطار سریع‌السیر تهران - اصفهان با تامین اعتبار 1.8درصدی انجام شده و مطالعات پروژه قطار سریع‌السیر تهران -مشهد نیز با اعتبار بیش از 2.2میلیارد دلار عملیاتی خواهد شد.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن با اشاره به استفاده از منابع صندوق توسعه ملی گفت: با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی خط اعتباری و وام به صنایع مختلف پرداخت کرده‌ایم. در سال‌های گذشته 5میلیارد دلار از این صندوق اعتبار دریافت شد که 4.8میلیارد دلار آن منجر به قرارداد و از این میزان 4.2میلیارد دلار آن گشایش اعتبار شد؛ همچنین در سال 94 معادل 3.1میلیارد دلار تفاهم خط اعتباری صورت گرفت که 2.3میلیارد دلار آن منجر به قرارداد شده و تا پایان امسال این اعتبار به صورت کامل جذب خواهد شد.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن افزود: بازدیدهایی که از این واحدها انجام گرفته است، نشان می‌دهد که این واحدها یا نیروی جدید اضافه کرده‌اند یا نیروهای قبلی خود را حفظ کرده‌اند در صورتی که اگر این پرداخت‌ها انجام نمی‌شد با بحران بیکاری در این واحدها مواجه می‌شدیم.

وی ادامه داد: البته ۵۰۰ میلیون یورو هم برای صنایع بالادستی پارس جنوبی تجهیز مالی کردیم که در مجموع حجم تامین مالی برای این پروژه به یک میلیارد دلار می‌رسد.

12درصد کل تسهیلات رونق تولید

وی با اشاره به اینکه در 10ماهه امسال 1850 میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه‌های کوچک پرداخت شده، اظهار داشت: این موضوع در راستای طرح دولت برای حفظ اشتغال و خروج از رکود انجام شد و این بانک نیز سهم ایفا کرده و تسهیلات پرداختی مربوط به 1256واحد بوده است. 12درصد کل تسهیلات رونق تولید را بانک صنعت و معدن پرداخت کرده است.

به گفته افخمی تاکنون 100واحد کوچک و متوسط با اعتباری بالغ بر 1500میلیارد تومان و اشتغال 1650نفر به بهره‌برداری رسیده و نیز 18پروژه بزرگ با اعتباری بالغ بر 640میلیارد تومان و اشتغال 1900 نفر امسال به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن به گشایش اعتبار در 10ماهه گذشته اشاره و تصریح کرد: 293 فقره گشایش اعتبار با بانک‌های خارجی از مسیر سوییفت انجام و روابط کارگزاری با 71 بانک برقرار شده و بیش از ٧٨٥میلیون یورو اعتبار برای تامین مالی طرح‌های صنعتی کشورمان و در راستای توسعه پایدار کشورمان گشایش اعتبار شده است.


کاهش 95درصدی هزینه جابه‌جایی پول

وی با بیان اینکه یک سال پس از برجام روابط کارگزاری با بانک‌های خارجی توسعه یافته است، اظهار داشت: این بانک قبل از تحریم‌ها با ۱۰۰ بانک خارجی کار می‌کرد که الان ۷۱ بانک دوباره رابطه خود را برقرار کرده‌اند و گشایش اعتبار از طریق سوییفت انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در گذشته هزینه جابه‌جایی پول بیش از 10درصد بود که اکنون به زیر 0.5درصد رسیده است، تاکید کرد: جزو بانک‌هایی هستیم که سیستم مقابله با پولشویی در آن اجرا می‌شود. خط اعتباری 400میلیون دلاری از اگزیم بانک هند گرفته شده که 70درصد آن مورد استفاده قرار گرفت. همچنین خط اعتباری ۱۰۰میلیون یورویی با بانک کره‌جنوبی نهایی شده است و تا پایان امسال مصرف آن شروع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تفاهمنامه‌هایی هم با بانک‌های اروپایی داشتیم که پس از عملیاتی شدن اطلاع‌رسانی خواهد شد، گفت: ما در حوزه بانکی بین‌المللی در سال ۲۰۱۶ بیش از 2میلیارد و ۱۰۰میلیون یورو خط اعتباری گشایش کردیم.

بانک صنعت و معدن برای فعالیت در فضای بین‌المللی فرآیندهای داخلی خود را مطابق با استانداردهای بین‌المللی نوسازی کرده است که از آن میان می‌توان به ارائه حساب‌های مالی از طریق سیستم IFRS اشاره کرد، این سیستم در نظام بانکی برای نخستین بار توسط بانک صنعت و معدن استفاده شده است.


تسهیلات به کسبه پلاسکو

وی در خصوص تسهیلات‌دهی به کسبه ساختمان پلاسکو اظهار داشت: بانک صنعت و معدن اقدام لازم را برای اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی آسیب‌دیده در این ساختمان انجام خواهد داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر