نوبت مذاکره با «کم‌فسادترین» کشور جهان

۱۳۹۵/۱۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۳۵۴

گروه تجارت

هیاتی تجاری از ایران که از هفته گذشته، سفر به 2 کشور مهم اروپایی چک و دانمارک را آغاز کرده، پس از اتمام مراودات تجاری با مسوولان دولتی و فعالان اقتصادی جمهوری چک، راهی کپنهاگ؛ پایتخت دانمارک شد و با دولتمردان و تجار این کشور بر سر راه‌های عرضه محصولات ایرانی در بازار اروپا به مذاکره نشست. کشور دانمارک از اعضای موسس سازمان ملل و ناتو است. این کشور دارای «دولت رفاه» ‌است و از نظر کم بودن اختلاف درآمد مردم، در رتبه اول جهان قرار دارد. دانمارک از نظر درآمد سرانه در رتبه هفتم جهان است و در بررسی‌های سالانه، مردم آن مکررا به عنوان «راضی‌ترین» مردم جهان اعلام می‌شوند و همچنین در سال ۲۰۱۶ شرکت «یونیورسام» با انتشار شاخص سالانه شادی، کشور دانمارک را در رتبه نخست شادترین و راضی‌ترین نیروی کار در دنیا قرار داد. این کشور به‌عنوان کشوری با کمترین فساد اداری و اقتصادی در جهان به‌شمار می‌آید. از این منظر، توسعه روابط با این کشور، قطعا می‌تواند آینده روشن اقتصادی و تجاری برای ایران نیز که به دنبال گسترش دامنه نفوذ اقتصادی در بازارهای اروپاست، داشته باشد.

در همین راستا، وزیر صنعت دانمارک به زودی با سفر به ایران، موافقتنامه‌هایی برای تسهیل مراودات دوجانبه، برقراری فاینانس، ارائه بیمه و تضامین صادراتی و راه‌های مبادلات بانکی با مسوولان ایرانی امضا خواهد کرد. هیات تجاری کشورمان به ریاست مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران در ادامه برنامه‌های دیدار خصوصی و مذاکره بر سر موانع توسعه روابط اقتصادی دوجانبه ایران و دانمارک، به ساختمان وزارت صنعت، کسب‌وکار و امور مالی دانمارک رفت و با معاون قائم‌مقام این وزارتخانه که مسوولیت کامل امور اجرایی را برعهده دارد به گفت‌وگو نشست. در این دیدار دوطرف بر حل مسائل مهم موجود مانند مراودات بانکی و تضمین صادرات تاکید کردند؛ ضمن اینکه اندرو کرایتن از سفر وزیر صنعت، کسب‌وکار و امور مالی دانمارک به ایران در آینده خبر داد که طی آن موافقتنامه‌هایی برای تسهیل مراودات دوجانبه، برقراری فاینانس، ارائه بیمه و تضامین صادراتی و راه‌های مبادلات بانکی به امضا خواهد رسید. در ابتدای این نشست مسعود خوانساری، رییس اتاق تهران با اشاره به سفر هیات تجاری ایرانی به دانمارک گفت: با توجه به نیاز سالانه ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی و علاقه‌مندی دوطرف برای توسعه مبادلات این فرصتی بسیار مناسب است. اما برای این مهم باید ابتدا تلاش کنیم تا مشکلات بانکی و مسائل مربوط به تضمین صادرات برای سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی حل شود. او تاکید کرد که علاقه‌مندی در شرکت‌های دو طرف وجود دارد، اما موانعی بر سر راه آنان وجود دارد که وزارت صنعت، کسب‌وکار و امور مالی دانمارک می‌تواند در ارائه راه‌حل و چانه‌زنی با دولت دانمارک برای رفع آن موثر عمل کند و با برنامه‌ریزی و فشار از طرف بخش خصوصی راهکارهایی اجرا کند که به توسعه روابط بینجامد.


نیاز بنگاه‌های کوچک و متوسط به حمایت

خوانساری همچنین در توصیف وضعیت کنونی روابط گفت: واضح است که شرکت‌های بزرگ به اندازه کافی توانایی برای حل مشکلات خود دارند و اکنون کم‌وبیش روابط خود را پیگیری می‌کنند اما شرکت‌های کوچک و متوسط قطعا نیاز به حمایت دارند که بتوانند سرمایه‌گذاری کنند یا مشارکت فعال‌تری در روابط دوجانبه داشته باشند. ارائه مشوق‌ها و تضمین‌ها و حل مسائل مربوط به مسائل بانکی هم برای شرکت‌های بزرگ مشوق است و هم راه را برای فعالیت شرکت‌های کوچک و متوسط باز می‌کند. او ادامه داد: کمتر بازاری در سراسر جهان مانند ایران دیده می‌شود که اینچنین امنیت بالایی داشته باشد.

ایران علاوه بر بازار بزرگ و متنوع در داخل و منطقه، از نیروی کار جوان و تحصیلکرده‌یی برخوردار است که آماده فعالیت هستند. رییس اتاق تهران به 2 صنعت غذا و دارو به عنوان صنایع اصلی مورد نظر برای همکاری‌های دوجانبه با دانمارک اشاره کرد و گفت: در این دو بازار با توجه به ظرفیت‌های داخلی ایران و دانش و فناوری دانمارک می‌توان روابط دوجانبه گسترده‌یی برای در اختیار گرفتن بازار منطقه آغاز کرد. ایران در صنعت دارو و غذا بسیار فعال و پیشرفته است و با سرمایه‌گذاری مشترک و افزایش ظرفیت تولید می‌توان به صادرات بالایی در منطقه دست پیدا کرد. وی گفت: بحث روابط بانکی و ضمانت صادرات بسیار مهم است که ما معتقدیم اگر این دو عامل مهم و کلیدی حل شود، می‌توانیم بقیه کارها را با سرعت پیش ببریم. چون علامت خوبی به فعالان اقتصادی می‌دهد. از نظر ما دانمارک با وجود ظرفیت‌های بالا کمی کندتر از بقیه کشورهای اروپایی است. برای نمونه هرمس آلمان یا ساچه ایتالیا مساله ضمانت صادرات را در این کشورها برعهده گرفته و انجام می‌دهند.


تامین «فاینانس» مهم‌ترین مشکل مراودات

معاون قائم‌مقام وزارت صنعت، کسب‌وکار و امور مالی دانمارک نیز در سخنان خود با تاکید بر اینکه ظرفیت زیادی برای همکاری بین 2 کشور ایران و دانمارک وجود دارد، گفت: ایران در ظرفیت‌ها و زیرساخت‌ها و ثبات بسیار، کشور خوبی در منطقه است و من کاملا با شما موافقم که فاینانس و مسائل بانکی بزرگ‌ترین مشکل کنونی برای توسعه مراودات است. اندرو کرایتن گفت: دانمارک در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر توانمندی بسیار بالایی دارد که می‌تواند در حوزه همکاری‌های دوجانبه قرار گیرد. در حوزه صنایع غذایی هم معتقدم با توجه به توانایی بالای دانمارک و ایران می‌توانیم همکاری‌های خوبی داشته باشیم. کرایتن با اشاره به اینکه انعقاد تفاهمنامه‌ها و قراردادهای همکاری بین دوطرف الزامی و راهگشاست، افزود: وزیر پیشین صنعت، کسب‌وکار و امور مالی دانمارک قرار بود سفری به ایران داشته باشد تا در چارچوب یک موافقتنامه بین وزارتخانه‌های مربوطه کار را شروع کنیم. موافقتنامه‌یی که در آن به مواردی چون فاینانس و مراودات بانکی اشاره شود و برای طرفین راهگشا باشد؛ اما با تغییر وزیر در ماه نوامبر سال گذشته ما این مساله فعلا به تعویق افتاده است. با این حال این سفر در حال پیگیری است و در آینده انجام خواهد شد. اندرو کرایتن ادامه داد: این سفر به ویژه برای تفاهم و پیگیری مسائل مربوط به تضمین صادرات و پشتیبانی از مراودات مالی باید انجام شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر