ارمغان کولاک؛ در آسمان و زمین

۱۳۹۵/۱۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۳۵۱

گروه راه و شهرسازی|

تغییرات جوی آخر هفته در 18 استان مشکلاتی را در حمل و نقل جاده‌یی و هوایی در برخی محورها در پی داشت. در مهم‌ترین رویدادها، روز پنج‌شنبه پروازها در فرودگاه‌های مهرآباد، امام‌خمینی(ره) و فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد به‌دلیل کاهش دید و همچنین انجام عملیات یخ‌زدایی از پرنده‌ها با تاخیر انجام شد. در همین حال، پنج پرواز از مبدا کیش به شهرهای اصفهان، تهران و مشهد در روز جمعه با تاخیر صورت گرفت. همچنین محورهای هراز، فیروزکوه و قزوین-زنجان در روزهای پنج‌شنبه و جمعه مسدود شدند.

البته محور فیروزکوه و همچنین قزوین-زنجان در روز جمعه بازگشایی شدند اما تا لحظه نگارش این گزارش محور هراز همچنان مسدود است. براساس خبرهای رسمی انتشار یافته، پنج‌شنبه‌شب حدود 1000 خودرو بر اثر بارش برف شدید، کولاک و سقوط بهمن در محور هراز متوقف شدند، اما سرنشینان این خودروها با کمک نیروهای امدادی و راهداری در برخی مدارس و مساجد اسکان یافتند و گروهی دیگر از آنها نیز با استفاده از قطار به شمال کشور یا به تهران منتقل شدند.


بهمن هراز را بست

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌یی دیروز از مسدود شدن محور هراز به‌دلیل ریزش بهمن خبر داد و با بیان اینکه این محور تا ساعت ۸ صبح شنبه بازگشایی می‌شود، گفت: روزانه ۸میلیون وسایل نقلیه در جاده‌ها تردد می‌کنند که باید به تمام آنها خدمات ارائه دهیم.

عبدالهاشم حسن‌نیا در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به سرمای منفی 20درجه پنج‌شنبه شب محور فیروزکوه که مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده بود، اظهار کرد: خوشبختانه با اقدامات انجام شده از سوی سازمان راهداری، پلیس و هلال‌احمر این محور بازگشایی شده است. وی با یادآوری اینکه از بعدازظهر پنج‌شنبه عملیات بازگشایی محور فیروزکوه آغاز شد، تصریح کرد: محور هراز نیز باتوجه به ریزش بهمن مسدود شده که تلاش می‌کنیم در صورتی که اتفاق خاصی روی ندهد این محور تا ساعت 8 صبح شنبه بازگشایی شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه در محورهای قزوین-رشت و زنجان نیز شاهد بارش برف زیادی بودیم، افزود: تمام تلاش ما بر این است که هموطنان عزیز تردد ایمنی را در جاده‌های کشور داشته باشند و اتفاقی برای آنها

روی ندهد.

معاون راهداری و حمل‌ونقل جاده‌یی سازمان راهداری با بیان اینکه کمبودی بابت ماشین‌آلات راهداری در کشور نداریم، گفت: همواره برای نگهداری راه‌ها بخشی از ماشین‌آلات موردنیاز را از بخش خصوصی تامین می‌کنیم. مشکلی در این زمینه نداریم.

حسن‌نیا با یادآوری اینکه روزانه 8میلیون وسایل نقلیه در جاده‌های کشور تردد می‌کنند، بیان کرد: سازمان راهداری باید به تمام این خودروها خدمات ارائه دهد و همواره درراستای ارتقای این خدمات حرکت کرده‌ایم اما از مردم می‌خواهیم اصول و الزامات رانندگی را در جاده‌های کشور باتوجه به شرایط آن رعایت کنند.


اسکان مسافران در مساجد و مدارس دماوند

سخنگوی سازمان راهداری نیز از بازگشایی محور فیروزکوه از ساعت۱۰صبح جمعه خبر داد و گفت: مسافرانی که پنج‌شنبه شب در ترافیک این محور مانده بودند، با ترک خودروها، در مدارس، مساجد و راهدارخانه‌ها اسکان یافتند.

یاسر خالدی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به وقوع کولاک شدید در محور فیروزکوه گفت: با توقف کولاک، عملیات برف روبی با سرعت انجام شد و این محور از ساعت ۱۰ صبح جمعه بازگشایی شد. وی در تشریح عملیات امدادرسانی گفت: سرنشینان این خودروها که حدود ۵۰۸ دستگاه خودرو به سمت تهران و ۴۰۰ دستگاه خودرو به سمت شمال بودند، به توصیه نیروهای امدادرسان، خودروها را ترک کرده و در مدارس، مساجد و راهدارخانه‌ها اسکان داده شدند.


جان‌باختن یک راهدار فداکار

در رویدادی دیگر، راهدار محمدعلی طلوعی‌مقدم رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌یی شهرستان پردیس بامداد جمعه حین انجام عملیات راهداری و کمک به مسافران در راه مانده به علت ریزش بهمن در محور مبارک‌آباد جانش را فدای خدمت‌رسانی به شهروندان

کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در پی بارش‌های سنگین برف در روزهای پنج‌شنبه و جمعه و ریزش بهمن در محور مبارک‌آباد، بامداد جمعه محمدعلی طلوعی‌مقدم رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌یی شهرستان پردیس که برای امدادرسانی به خودروهای مانده در برف به محل اعزام شده بود، جانش را فدای خدمت‌رسانی به مسافران کرد.

در تحولی دیگر، معاون مسافری راه‌آهن از نجات ۳۰۰مسافر جاده هراز توسط راه‌آهن خبر داد. به گزارش ایسنا، حسن موسوی گفت: با اقدامات بهنگام و تلاش پرسنل راه آهن حدود ۳۰۰ نفر از مسافران در راه مانده در جاده پل سفید به سمت تهران توسط قطارهای گرگان-تهران و ساری-تهران و یک قطار فوق‌العاده که از زیرآب به فیروزکوه درنظر گرفته شده بود، جابه‌جا شدند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر