اعتراض به اظهارات قالیباف در مجلس

۱۳۹۵/۱۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۳۵۰

گروه راه و شهرسازی|

چهارشنبه هفته گذشته محمدباقر قالیباف شهردار تهران، برای ارائه گزارش فاجعه ساختمان پلاسکو، به مجلس شورای اسلامی رفت تا درباره علل حادثه و نحوه خدمات‌رسانی شهرداری و آتش‌نشانی توضیحاتی ارائه دهد. قالیباف با حضور در مجلس درباره حوادث چند سال اخیر در دنیا و کشور صحبت کرد و در پایان نیز به جای صحبت درخصوص حادثه پلاسکو درباره افزایش تجهیزات آتش‌نشانی طی سال‌های گذشته آماری ارائه داد.

به گزارش «تعادل»، یکی از ایراداتی که بعد از ارائه گزارش در مجلس به قالیباف وارد است، عدم پذیرش مسوولیت حادثه و عذرخواهی از شهروندان است. انتظار می‌رفت شهردار کلان‌شهر تهران حداقل کوتاهی خود را در این زمینه پذیرفته و از مردم داغدار تهران عذرخواهی کند، اما ظاهرا شهردار هیچ‌گونه تقصیری را متوجه خود و شهرداری نمی‌بیند.

عملکرد شهرداری صدای اعتراض برخی اعضای شورای شهر را نیز بلند کرده است. آنها از اینکه شهردار به جای ارائه گزارش به شورای شهر به مجلس رفته است ابراز تاسف کردند.


فرافکنی شهردار تهران در مجلس

محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، با اشاره به توضیحات شهردار تهران در مجلس درباره حادثه پلاسکو گفت: یکی از مهم‌ترین دلایلی که نمایندگان مجلس موضع‌گیری صریح و انتقادی نسبت به سخنان شهردار تهران داشتند؛ فرافکنی مسوولیت از شهرداری تهران به سوی سایر دستگاه‌ها و نهادها و اتخاذ رویکردی است که گویی شهرداری تهران هیچ قصوری نداشته است. به گفته وی، با اینکه در این حادثه تمام ظرفیت مدیریت بحران و آتش‌نشانی تهران و حتی ظرفیت سایر نهادها تجمیع شد، ولی مشاهده کردیم که تعداد قابل‌توجهی از آتش‌نشانان ما در مقابل چشم مردم و مسوولان جان خود را از دست دادند و این موضوع باعث شد که نمایندگان مجلس سخنان شهردار را نپذیرند.

وی افزود: مطالبه‌گری افکار عمومی نیز تاثیر بسیاری بر موضع‌گیری‌های نمایندگان مردم در مجلس داشته و این روحیه شهردار که در برابر مردم پاسخگو نبوده و کاستی‌ها و قصوراتی که در حوزه تصمیم‌گیری‌ها و مدیریت‌ وجود داشته را نپذیرفته است، موجب بروز واکنش‌های تند و صریح نمایندگان مردم در مجلس شد.

سالاری با اشاره به اینکه حضور شهردار تهران در شورای شهر پیش از حضور در مجلس و ارائه گزارش به اعضای این شورا و پاسخگویی به سوالات آنان، ضروری بود، تصریح کرد: چراکه در چنین شرایطی شهردار تهران کمتر می‌توانست فرافکنی کند، زیرا اعضای شورای شهر در فرآیند تدوین برنامه 5ساله دوم عملیاتی شهرداری تهران بوده و در این برنامه ماموریت‌های ایمنی و مدیریت بحران را خیلی جدی و ملموس پیش‌بینی کرده‌اند.


شهردار با مردم طلبکارانه حرف نزند

همچنین محسن سرخو رییس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران نیز از نحوه برخود قالیباف با شهروندان انتقاد کرد و گفت که شهردار نباید با مردم طلبکارانه صحبت کند.

به گزارش «تعادل» به نقل از ایلنا، سرخو در واکنش به اظهارات شهردار در مجلس گفت: طی سال‌های 93 تا 95 در ارتباط با بحث ساختمان پلاسکو و آتش‌نشانی 4 مصوبه درراستای تقویت تجهیزات و به‌روز رسانی آموزش‌های آتش‌نشانی و تکمیل تجهیزات فردی ایمنی آتش‌نشانان در شورای شهر داشتیم و به شهرداری نیز ابلاغ کردیم.

وی بیان کرد: در این مصوبات سعی داشتیم، زمینه حفظ جان آتش‌نشانان غیور و اطمینان‌بخشی به مردم فراهم شود تا مردم آگاه باشند که اگر حادثه‌یی در شهر تهران رخ دهد، آتش‌نشانی تهران می‌تواند اقدامات صحیحی را انجام دهد.

سرخو با تاکید بر اینکه یکی از راه‌های صحیح مقابله با حوادث استفاده از ناوگان هوایی و سیستم بالگردهای آتش‌نشان یا امدادرسان است، اظهار کرد: متاسفانه شهرداری با بی‌توجهی کامل نسبت به این 4مصوبه عمل کرده و من نیز اخیرا تذکری در شورای شهر داده‌ام و منتظر پاسخ شهرداری هستم که اعلام کند، در قبال این 4مصوبه چه اقداماتی انجام داده است؟رییس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به سخنان شهردار تصریح کرد: این کلی‌گویی و حرف‌های خارج از موضوع زدن چیزی را حل نمی‌کند. شهردار تهران باید به صورت مشخص اعلام کند که در برابر هر مصوبه چه اقداماتی انجام داده و غیر این هر حرفی زده شود، حرف باطل است.


عذرخواهی حداقل‌ترین کار بود

به گفته سرخو، زمانی که مردم احساسات‌شان جریحه‌دار می‌شود، عذرخواهی از مردم حداقل کاری است که مسوولان باید انجام دهند و نباید با مردم طلبکارانه صحبت شود. فرافکنی و به جای دیگر کشاندن موضوع چیزی را حل نمی‌کند. ما انتطارمان آن است که شهردار صادقانه مسائل را بیان کند و توضیح دهد. اینکه کسی بگوید که تجهیزات کامل بوده و اگر قبول ندارید، خودتان بروید و بررسی کنید؛ پاسخ مناسبی نیست و با این کلی‌گویی‌ها مردم شهر تهران نمی‌توانند از زندگی ایمن در شهر تهران اطمینان حاصل کنند. وی با اشاره به اینکه شهرداری اعلام کرده که نردبان آتش‌نشانی تنها به طبقه دهم می‌رسد و به طبقات بالاتر نمی‌رسد، گفت: وقتی این مساله را می‌دانند به چه علت اجازه ساخت ساختمان بیش از 10 طبقه را می‌دهند درحالی که می‌دانند قادر به حفظ ایمنی چنین ساختمان‌هایی نیستند. حالا هم که مجوز ساخت این ساختمان‌ها صادر شده، باید سیستم‌های اطفا و اعلام حریق را کنترل کرده و سیستم‌های امدادرسان و آتش‌نشان را از طریق بالگرد تامین کنند، این کار را در دنیا انجام می‌دهند و راهکار دیگری ندارد.

منتظر حوادث بعدی باشیم

رییس فراکسیون کارگری شهرداری تهران نیز اضافه کرد: شهرداری اعلام می‌کند همه تجهیزات‌مان کامل بوده و خیابان جا نداشته، درحالی که وقتی نخستین جرثقیل خراب شد، گفتند دیگر جرثقیل نداریم. همچنین وقتی در رسانه‌ها از مردم می‌خواهند که کپسول هوابرش بیاورند، یعنی تجهیزات آتش‌نشانی کامل نیست. آیا شهرداری با این وسعت و عرض و طول و این تعداد پیمانکار باید برای برش فولاد از مردم کمک بخواهد؟ این موضوع جای سوال بسیار دارد.

به گفته وی، مدیریت بحران در شهر تهران با آتش‌سوزی یک ساختمان زمین‌گیر شد، اگر خدای نکرده حادثه‌یی مثل زمین‌لرزه رخ دهد یا حادثه‌یی که منطقه وسیعی از تهران را درگیر کند، مدیریت بحران در تهران صفر خواهد بود.


قضاوتی ندارم

مهدی چمران رییس شورای شهر تهران نیز از اظهارنظر درباره گزارش شهردار در مجلس خودداری کرد و گفت: اخبار مرتبط با سخنان شهردار در مجلس درخصوص حادثه پلاسکو را در سایت‌ها خوانده‌ام، اما تا دقیق مطالعه نکنم، نمی‌توانم قضاوت کنم. وی همچنین از دعوت شورای شهر از قالیباف برای حضور در شورا خبر داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر