برخورد بانک مرکزی با دلالان دلار

۱۳۹۵/۱۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۳۲۱

گروه بانک و بیمه احسان شمشیری

هفته گذشته درحالی که قیمت دلار با روند نزولی همراه بود، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی از 1173000 روز شنبه به 1186500 در روز پنج‌شنبه رسید. به گزارش «تعادل»، صرافان بازار آزاد نرخ دلار را از روز شنبه تا پنج‌شنبه هفته گذشته با روندی نزولی به ترتیب از ۳۸۶۰تومان، ۳۸۵۰تومان، ۳۸۲۹تومان، ۳۸۱۹تومان به ۳۸۱۷ در روزهای پایانی هفته کاهش دادند به‌طوری‌که دلار روز پنج‌شنبه با نرخ ۳۸۱۷ تومان معامله می‌شد. رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران به تشریح آخرین وضعیت بازارهای جهانی و داخلی طلا پرداخت و عنوان کرد که به‌دلیل برخی سیاست‌های دولت جدید امریکا آینده قیمت جهانی طلا در وضعیت مبهمی قرار گرفته است. محمد کشتی‌آرای گفت: در هفته گذشته قیمت جهانی طلا روال ثابتی داشت، درحالی که اوایل هفته قیمت هر اونس طلا ۱۲۱۱دلار بود پس از آن به ۱۱۹۰دلار کاهش پیدا کرد و درنهایت ۱۲۰۹دلار در بازار جهانی عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: موضوع مهم این است که در چند ساعت آینده این امکان وجود دارد که قیمت جهانی طلا نوسان شدیدی پیدا کند به‌دلیل اینکه پس از روی کار آمدن ترامپ قرار است برای نخستین‌بار شاخص‌های اقتصادی ازجمله نرخ بیکاری، مصرف تولیدات صنعتی و محصولات کشاورزی در امریکا اعلام شود که این شاخص‌ها می‌تواند تاثیر زیادی بر قیمت طلا داشته باشد. رییس اتحادیه طلا و جواهر افزود: به‌دلیل اینکه اگر نرخ بیکاری افزایش پیدا کند قیمت دلار کاهش می‌یابد و قیمت طلا بالا می‌رود و برعکس اگر نرخ بیکاری بهبود پیدا کند ارزش دلار افزایش می‌یابد و قیمت طلا کاهشی می‌شود. در هر صورت تا بعدازظهر جمعه قیمت طلا نوسان شدیدی پیدا خواهد کرد که البته این نوسان فعلا به صورت موقتی خواهد بود، اما مسلما باتوجه به روندی که قیمت جهانی طلا دارد، میل به سمت کاهش قیمت کم شده است؛ اتفاقی که ناشی از سیاست‌های جدید دولت جدید امریکاست و باعث شده قیمت جهانی طلا در وضعیت مبهمی قرار بگیرد. کشتی‌آرای همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به وضعیت بازار داخلی طلا و سکه گفت: از سوی دیگر قیمت‌ها طی هفته گذشته در بازار داخلی روند مناسبی داشته است. روند کاهشی قیمت ارز و دلار در هفته قبل تاثیر مثبتی بر قیمت طلا در بازار داخلی گذاشت و باعث شد تاثیر افزایش قیمت جهانی طلا بر بازار داخلی خنثی شود تا در مجموع بازار آرامی را در هفته گذشته داشته باشیم.


برخورد با دلالان

بانک مرکزی در پی اشتیاق معامله‌گران بازار ارز به فروش دلار و انواع اسعار به دلالان سلیمانیه و اربیل کردستان این‌بار برخورد با فروش ارز به این فعالان را در دستور کار قرار داده است. چندی است سمت و سوی معاملات بازار ارز تهران باتوجه به تفاوت قیمتی در بازار کشور همسایه تغییر کرده است. با رشد نرخ دلار در منطقه سلیمانیه و افزایش فاصله آن با بازار داخلی، تقاضا در پاسا‌ژ افشار برای خرید ارز ارزان‌تر و فروش آن در منطقه یاد شده بالا رفته است. ناگفته نماند که طی ماه‌های اخیر چرخش نگاه معامله‌گران بازار ارز به سمت منطقه سلیمانیه و اربیل کردستان دلیل دیگری برای افزایش تقاضا و افزایش نرخ دلار در بازار بوده است. شنیده‌ها از بازار ارز تهران حاکی است که این ‌بار بانک مرکزی در هفته‌های اخیر برخورد‌هایی را با صرافان و دلالانی که ارز خود را به کردها می‌فروختند، آغاز کرده است؛ به نحوی که نه تنها اطلاعات مربوط به خریداران کرد را از دلالان و صرافان دریافت کرده بلکه حتی با فروشندگان ارز به آنها نیز برخورد می‌کند. بر همین اساس فضای بازار تهران که چندی پیش متاثر از خرید و فروش‌های فعالان و صرافان با منطقه سلیمانیه عراق بود و منجر به افزایش قیمت در این بازار شده بود این‌بار روندی معکوس به خود گرفته است. به اعتقاد فعالان بازار، بالا رفتن نرخ فروش در منطقه سلیمانیه کردستان عراق منجر به فاصله‌گیری قیمت از بازار تهران و در نتیجه تلاش معامله‌گران برای خرید ارز ارزان‌تر از بازار داخلی و خروج آن به سوی کشور همسایه شد و حتی باوجود افزایش در سمت معاملات نقدی، نرخ دلار فردایی نیز شاهد تغییراتی بود. خوش‌بینی به رشد قیمت‌ها موجب شد که بازیگران آتی با احتیاط بیشتری معاملات فردایی خود را انجام دهند. از آنجا که نرخ دلار در خارج از مرزهای ایران و به‌خصوص در منطقه کردستان نسبت به بازار ایران متفاوت است همین امر باعث شده تا دلالان کرد انواع ارز به‌خصوص دلار را با نرخ‌های بالاتری از صرافان و دلالان بازار خریداری کنند که درنهایت این امر دلیلی برای رشد قیمت‌ها در بازار است. از طرفی بالا بودن قیمت خرید دلار توسط کردها نیز باعث اشتیاق فروش ارز به آنها شده و بر همین اساس بسیاری از دلالان بازار اقدام به فروش ارز به کردها می‌کنند که این مساله خروج ارز از مرزهای کشور را در پی دارد. براساس آخرین اطلاعاتی که راسا توسط صرافی‌های مجاز به سامانه نظارت ارز (سنا) ارسال و در پایگاه

www. sanarate. ir ثبت می‌شود، نرخ متوسط معاملات نقدی اسعار عمده در صرافی‌های مجاز به گونه‌یی بوده که نرخ خرید دلار امریکا ۳۷۹۶تومان و فروش آن نیز ۳۸۰۲تومان بود. همچنین نرخ فروش دلار براساس سامانه سنا نیز در روز پنج‌شنبه ۳۸,۰۶۶ریال بود.


نرخ بهره فدرال رزرو ثابت ماند

فدرال رزرو در بیانیه‌یی اعلام کرد: نرخ بهره همچنان 0.75درصد است. در این بیانیه آمده است: اطلاعات دریافت شده از کمیته بازار آزاد بانک فدرال از ماه دسامبر به این سو نشان می‌دهد که بازار کار همچنان به تقویت خود ادامه می‌دهد و فعالیت‌های اقتصادی با سرعت متوسط گسترش یافته است. دستاوردهای شغلی امریکا قوی باقی مانده و نرخ بیکاری در نزدیکی پایین‌ترین سطح اخیر خود قرار دارد. انتظار می‌رود تورم امریکا در میان‌مدت به هدف 2درصد افزایش یابد و خطرات کوتاه‌مدت در مورد چشم‌انداز اقتصادی به حد تعادل رسیده است. کمیته سیاست‌گذاری از نزدیک بر شاخص‌های تورم و تحولات اقتصادی و مالی جهان نظارت خواهد کرد.

در این زمینه کمیته تصمیم به حفظ محدود نرخ بهره فدرال در 0.75درصد گرفت و موضع سیاست‌های پولی تطبیقی (Accommodative) باقی می‌ماند و درنتیجه این موضع از بهبود بیشتر شرایط بازار کار و بازگشت تورم به 2درصد حمایت خواهد کرد. کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی امریکا انتظار دارد که شرایط اقتصادی به شیوه‌یی باشد که تنها افزایش تدریجی در نرخ بهره بانک فدرال را تضمین کند.

رشد تقاضای طلا

همچنین شورای جهانی طلا در گزارشی اعلام کرد: تقاضا برای سرمایه‌گذاری روی طلا در سال 2016، به بالاترین سطح خود در 4 سال گذشته رسید. به‌طوری که تقاضا برای سرمایه‌گذاری روی طلا در سال 2016، به میزان 70درصد افزایش یافت که بخشی از این اتفاق به‌دلیل نامشخص بودن افزایش نرخ بهره در امریکا و همچنین برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور بود. براساس اعلام این شورا، تقاضا برای سرمایه‌گذاری روی طلا در سال 2016 1561.1 تن بوده درحالی که این مقدار در سال قبل از آن 918.7 تن اعلام شده بود. شورای جهانی طلا افزود: ورود طلا به صندوق‌های تجارت ارزی در سال 2016 نیز به بالاترین سطح خود از سال 2009 رسید. در مجموع تقاضای جهانی برای طلا در سال 2016 با 2درصد افزایش به 4308.7 تن رسید که بالاترین سطح از سال 2013 است. آلییستار هویت رییس بخش هوش بازار شورای جهانی طلا در بیانیه‌یی اعلام کرد: سال 2016 شاهد تحولات سیاسی بود که موجب افزایش موج سرمایه‌گذاری‌ها روی طلا شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر