قدرت ایران از مردم و ابزارهای دفاعی‌اش نشأت گرفته است

۱۳۹۵/۱۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۳۱۲

وزارت خارجه با سفر تیم ملی کشتی امریکا به ایران مخالفت کرد


گروه ایران|

ماجرای دنباله‌دار اظهارات و اقدامات دونالد ترامپ پس از تکیه زدن بر مسند ریاست‌جمهوری امریکا بر خلاف پیش‌بینی‌های کارشناسان نه تنها تعدیل نشده بلکه به نظر می‌رسد، تصمیمات جنجالی وی در کمتر از دو هفته از آغاز دولتش تشدید‌تر نیز شده است. درحالی که جهان در شوک روی کار آمدن ترامپ در امریکاست و شهرهای این کشور دستخوش ناآرامی‌هایی در اعتراض به سیاست‌های وی شده است، دو اقدام اخیر دولت امریکا مبنی بر منع ورود اتباع 7 کشور مسلمان به خاک امریکا همچنین ادعاهای مطرح شده درخصوص آزمایش موشکی ایران بر دامنه چالش‌های پیش رو میان ایران و امریکا افزوده است.

ترامپ روز گذشته در پیامی توییتری مجددا ایران را تهدید کرد که دارد با آتش بازی می‌کند. هر چند بن رودز، مشاور سابق امنیت ملی اوباما ادعاهای ترامپ را مردود دانسته اما مایکل فلین جانشین وی در دولت جدید امریکا در نشست خبری خود در کاخ سفید ادعا کرده که آزمایش موشکی اخیر ایران بر خلاف قطعنامه 2231 شورای امنیت است و امریکا از امروز ایران را تحت نظر قرار خواهد داد. در همین حال باب کروکر، سناتور جمهوری‌خواه و رییس کمیته روابط خارجی امریکا که از هیچ اقدامی علیه اجرای برجام فروگذار نکرده است در واکنش به مواضع ترامپ و مشاور امنیت ملی‌اش، آنها را دلگرم‌کننده توصیف کرده است.

همچنین امریکایی‌ها در تازه‌ترین اقدامات چالش‌برانگیز خود فهرست تجهیزات پزشکی که برای صادرات به ایران نیازمند کسب مجوز ویژه هستند را به روز کرده و موارد بیشتری به این فهرست اضافه کردند. وزارت خزانه‌داری امریکا در این خصوص با صدور اطلاعیه‌یی 35قلم تجهیزات پزشکی شامل دستگاه‌های تولید اکسیژن، پمپ‌های با قدرت پمپاژ بیش از یک لیتر در دقیقه، تجهیزات عکس‌برداری پزشکی تشخیص بیماری شامل تجهیزات عکس‌برداری گاما، تجهیزات عکس‌برداری لمسی و تجهیزات ترموگرافی را به لیست خود افزوده است.


سیاست دفاعی بر اساس حقوق بین‌الملل

در تازه‌ترین واکنش‌ها به اقدامات و اظهارات دولتمردان امریکایی علیه ایران، محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در پیامی توییتری نوشت: ما از تهدیدات نمی‌ترسیم چراکه امنیت از مردممان ریشه گرفته است. ما هرگز جنگی را آغاز نخواهیم کرد اما تنها می‌توانیم روی ابزارهای دفاعی خود متکی باشیم.

همچنین درخصوص منع ورود ایرانیان به خاک امریکا و ادعاهای مطرح شده در مورد آزمایش موشکی هفته گذشته ایران همانطور که پیش‌تر از سوی مقامات کشورمان اعلام شده بود، وزارت خارجه با حضور تیم ملی کشتی آزاد امریکا به ایران برای برگزاری مسابقات جام جهانی کشتی مخالفت کرد. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه در این خصوص اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های اتخاذ شده از سوی دولت جدید امریکا، وزارت امور خارجه به ناچار در شرایطی قرار گرفت که با سفر تیم کشتی امریکا به ایران مخالفت کند.

قاسمی همچنین در واکنش به سخنان مایکل فلین، مشاور امنیت ملی ترامپ آنها را تحریک‌آمیز و تکراری قلمداد کرده و گفت: آزمایش‌های موشکی ایران هیچ مغایرتی با قطعنامه 2231شورای امنیت ندارد و سیاست دفاعی مشروع ایران منطبق بر حقوق و مقررات بین‌المللی بوده و تحت هیچ شرایطی قابل مذاکره نیست. این سخنان درحالی بیان می‌شود که تلاش‌های ایران در مبارزه با گروه‌های تروریستی در منطقه خاورمیانه بر کسی پوشیده نیست؛ گروه‌هایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم مورد حمایت‌های مالی، لجستیکی و اطلاعاتی امریکا و شرکایش قرار دارند. اگر همکاری صادقانه ایران با دولت‌های قانونی منطقه و نیروهای مسلح رشید و نیروهای مقاومت مردمی این کشورها در مبارزه با گروه‌های تروریستی ازجمله داعش- که به گفته رییس‌جمهوری امریکا ساخته و پرداخته دولتمردان آن کشور است- نبود، اکنون چند پایتخت کشورهای منطقه تحت سلطه این تروریست‌ها بود و مبارزه بین‌المللی با تروریسم با پیچیدگی‌های بیشتری مواجه می‌شد.

قاسمی همچنین در ادامه به تصمیم اخیر دولت امریکا در ایجاد محدودیت برای ورود شهروندان برخی کشورهای اسلامی به آن کشور اشاره کرد و گفت: این تصمیم نابجا و تبعیض‌آمیز که مورد انتقاد دولت‌ها و ملت‌ها در اقصا نقاط جهان ازجمله در امریکا قرار گرفته یک بار دیگر حکایت از بی‌توجهی دولتمردان ایالات متحده به قوانین، مقررات و عرف بین‌المللی دارد. چگونه دستگیری و دستبند زدن به دستان یک کودک 5 ساله که مورد تایید کاخ سفید نیز قرار گرفته، مبارزه با تروریسم قلمداد می‌شود؟ چگونه نگهداشتن طولانی‌مدت افراد کهنسال در فرودگاه‌های امریکا با قوانین حقوق بشری که امریکا مدعی احترام به آنهاست، مطابقت دارد؟

به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه سیاست‌های منطقه‌یی ایران را کاملا شفاف و روشن اعلام و تصریح کرد: ما خواستار روابط دوستانه با همه کشورهای منطقه بر مبنای حسن همجواری، احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی کشورها هستیم. دولت امریکا به جای تفرفه‌افکنی از اقدامات جنایتکارانه جنگی در یمن که توسط شرکای خود و با تسلیحات امریکایی انجام می‌شود، فاصله بگیرد.

وی همچین افزود: ایران نسبت به اقدامات مغایر با تعهدات منطقه‌یی و بین‌المللی امریکا هشدار داده و تاکید می‌کند که توسل به هر گونه تهدید نه تنها در تضاد با قواعد آمره حقوق بین‌الملل است بلکه ناکارآمدی آن در برابر عزم و مقاومت ملت بزرگ ایران برای دولت‌های متعدد امریکا ثابت شده است.


چالش امریکایی‌ها با خود ترامپ

از سوی دیگر علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل و رییس مرکز تحقیقات استراتژیک نیز در واکنش به اقدامات و اظهارات یاد شده پس از دیدار خود با وزیر دفاع ارمنستان به خبرنگاران گفت: این نخستین بار نیست که یک فرد بی‌تجربه از امریکا ایران را تهدید می‌کند و ترامپ با گذر زمان می‌فهمد که این رجزخوانی‌های توخالی علیه ایران فقط از اعتبار آنها در افکار عمومی می‌کاهد. وی با بیان اینکه خود امریکایی‌ها نیز از این افراط‌گرایی‌های ترامپ و اطرافیانش راضی نیستند، گفت: ایران به عنوان قدرت اول منطقه و با توانمندی بسیار بالا و ظرفیت‌های بسیار جدی دفاعی به هیچ ‌وجه زیر بار هیچ تحمیلی نخواهد رفت و ما برای دفاع از خودمان از هیچ کشور و هیچ کسی اجازه نمی‌گیریم. وی همچنین تاکید کرد: موشک‌های آزمایش شده، موشک‌های دفاعی است و ایران به فعالیت خود در حوزه دفاعی با قدرت ادامه خواهد داد.


هشدار روس‌ها به امریکا

گفتنی است، اقدامات اخیر دولت امریکا در قبال ایران واکنش سایر کشورها را نیز در برداشته است. در همین راستا وزارت خارجه روسیه ضمن هشدار به امریکا درباره پیامدهای احتمالی وضع تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کرد: مسکو خواستار خودداری از انجام هر گونه اقدام ضد برجامی است.

از سوی دیگر درحالی که اتحادیه اروپا نیز پیش‌تر از امریکا خواسته بود با توجه به روند اجرای برجام از انجام هر گونه اقدام بازدارنده خودداری کند، سخنگوی ترزا می،‌ نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد که وی قرار است در دیدار روز دوشنبه خود با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل بر حمایتش از توافق هسته‌یی تاکید کند.

زیگمار گابریل، معاون آنگلا مرکل و وزیر امور خارجه جدید آلمان هم که به تازگی به امریکا سفر کرده، تاکید کرده است: لازم است هر کاری که ممکن است برای پیشرفت و ادامه اجرای توافق هسته‌یی با ایران انجام دهیم. من در سفرم به امریکا هیچ نشانه‌یی ندیدم که واشنگتن بخواهد این توافق را نابود کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر