7 مجموعه داستان در راه جایزه مهرگان

۱۳۹۵/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۹۶۸

دبیرخانه جایزه مهرگان پس از اعلام 7 رمان مرحله نهایی این جایزه، فهرست مجموعه داستان‌های راه یافته به مرحله نهایی را اعلام کرد. به گزارش ایلنا؛ در پانزدهمین و شانزدهمین دوره جایزه مهرگان ۴۰۳عنوان کتاب شامل ۱۹۷رمان و ۲۰۶مجموعه داستان کوتاه که در سال‌های ۹3-۱۳۹2 منتشر شده مورد بررسی هیات داوران قرار گرفته است و در آخرین مرحله با رأی هیات داوران از میان ۱۴مجموعه داستان باقیمانده ۷مجموعه داستان، نامزد دریافت تندیس، جایزه نقدی و لوح تقدیر مهرگان ادب شدند. ازجمله نامزدهای نهایی بهترین مجموعه داستان کوتاه می‌توان به «پل‌ها» نوشته احمد ابوالفتحی، «تا جایی که می‌توانی گاز بده» نوشته محمدرضا گودرزی، «دور برگردان» نوشته میثم کیانی و «سرطان جن» به قلم رامبد خانلری اشاره کرد.

جواد اسحاقیان، علیرضا سیف‌الدینی و مهدی غبرایی داوری مرحله نهایی این دوره جایزه مهرگان ادب را به عهده داشته‌اند. انتخاب آثار در مرحله مقدماتی نیز به عهده محبوبه میرقدیری، سودابه سلگی و دبیرخانه جایزه مهرگان ادب بوده است. دلیل تاخیر در اعلام نتایج این دوره درگذشت زنده‌یاد فتح‌الله بی‌نیاز، دبیر قدیمی این جایزه و تغییر در هیات داوران عنوان شده است.

علیرضا زرگر، مدیر جایزه مهرگان با اشاره به سابقه این جایزه به عنوان قدیمی‌ترین جایزه مستقل و خصوصی ایران گفته است با در نظر داشتن معیارهای حرفه‌یی و برای حفظ بی‌طرفی و استقلال رای داوران در جایزه مهرگان در تمامی سال‌های برگزاری حتی یک ریال از بودجه و امکانات دولت یا نهادهای فرهنگی وابسته به آن استفاده نکرده‌ایم. در عین حال کوشیده‌ایم در چارچوب همین قوانین و مقررات موجود فعالیت کنیم و از حاشیه‌ها نیز بپرهیزیم؛ با این وجود بارها مراسم نهایی اهدای جایزه مهرگان در سالن‌های عمومی و حتی در دفاتر خصوصی بدون ذکر هیچ دلیلی در آخرین ساعات قبل از برگزاری مراسم با یک تلفن دستوری لغو شده است.

ادامه چنین رویه‌یی در عرصه فرهنگ بدون شک کار و حیات جوایز ادبی خصوصی را به مخاطره جدی می‌اندازد همچنان که چند جایزه خصوصی و معتبر ادبی در سال‌های گذشته به دلیل محدودیت امکانات یا سنگ‌های دیگری که جلو پایشان انداخته شده متاسفانه به تعطیلی کشیده شده‌اند. مدیر جایزه مهرگان با ذکر اینکه بودجه زیاد، امکانات اجرایی گسترده، بهترین سالن‌ها و آمفی‌تئاترها همراه با حمایت تمام قد مسوولان فرهنگی در اختیار چند جایزه دولتی یا شبه دولتی است، می‌گوید امکانات و توان مالی اندک جوایز خصوصی هرگز با امکانات و بودجه‌های هنگفت بنیادهای ادبی وابسته به دولت و دیگر نهادها قابل مقایسه نیست؛ اما نتیجه کار و انتخاب‌ها در جوایز خصوصی عموما با اقبال بیشتری همراه بوده و مورد اعتنا و توجه نویسندگان و علاقه‌مندان به کتاب قرار می‌گیرد.

در چنین شرایطی و با توجه به تجربه سال‌های گذشته بهتر است، مسوولان فرهنگی با برنامه‌ریزی متفاوت و تدوین سازوکارهای قابل قبول برای اهل فرهنگ به استقبال کوشش‌های مستقل و تشکل‌های خصوصی عرصه فرهنگ و ادب رفته و بکوشند تنگناها و مشکلات پیش روی اینگونه فعالیت‌ها از میان برداشته شود. مدیر جایزه مهرگان موضوع برگزاری مراسم نهایی اهدای جایزه مهرگان امسال را در مکانی عمومی با معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در میان گذاشته و با قول مساعد ایشان امیدوار است شرایط اطمینان‌بخشی برای برگزاری این مراسم فراهم ‌آید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر