دیوار 16 میلیارد دلاری ترامپ

۱۳۹۵/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۹۶۳

گروه گوناگون از مدت‌ها پیش از انتخابات امریکا، مساله دیوار کشیدن بین امریکا و مکزیک به سوژه داغ رسانه‌ها تبدیل شد تا همه توجه‌ها به سمت «ترامپ» برود. بسیاری از کارشناسان، وعده‌های ترامپ را دروغ می‌خواندند اما حالا به نظر می‌رسد که کابوس مکزیک به واقعیت بدل شده است. ترامپ پیش از این قول داده بود، دیواری بلندتر از دیوار چین در مرز جنوبی امریکا با مکزیک بنا کند که بسیاری آن را «دیوار ترامپ» می‌خواندند.

امروز همه شاهد تحقق یک وعده به ظاهر خنده‌دار این رییس‌جمهور هستند. ترامپ در این میان اصرار دارد که دولت مکزیک باید هزینه‌های ساخت این دیوار را بپردازد. در این میان تازه‌ترین گزارش‌ها، هزینه‌های ساخت این دیوار را برآورد کرده که به نظر می‌رسد، تفاوت چشم‌گیری با مبلغ مد نظر ترامپ دارد.

طبق این گزارش مرز بین امریکا و مکزیک حدود 3هزار و 200کیلومتر است که لازم نیست، دیوار ترامپ تمامی این مسیر را در برگیرد؛ طول مورد نیاز برای بسته شدن نزدیک به یک‌ هزار و 609 کیلومتر است. ارتفاع پیشنهادی برای این دیوار نیز حدود 12متر گزارش شده است.

آن طور که کارشناسان برآورد کرده‌اند برای احداث این دیوار تقریبا به 339میلیون بلوک بتونی به ابعاد 6 متر در 3متر نیاز است. هزینه‌های این میزان بتن برای ساخت دیوار فیزیکی که ترامپ در شعارهای انتخاباتی خود بارها وعده ساخت آن را داده بود نیز بیش از 711میلیون دلار برآورد شده است. از سوی دیگر هزینه‌های سیمان مصرفی در ساخت این دیوار نزدیک به 240میلیون دلار تخمین زده شده که در مجموع هزینه مصالح مورد نیاز در ساخت این دیوار را به 951میلیون دلار می‌رساند.

گذشته از هزینه‌ مصالح مورد نیاز برای ساخت این دیوار هزینه‌های جانبی دیگری نیز در نظر گرفته شده است. آن طور که در این گزارش آمده، ساخت این دیوار به طور کلی هزینه‌یی معادل حداقل 15میلیارد و حداکثر 25میلیارد دلار در پی دارد. در این برآورد هزینه، تامین نیروی کار انسانی نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

نکته قابل توجه در برآورد این هزینه‌ها، تفاوت چشمگیر مبالغ تخمین‌زده شده برای احداث این دیوار در مقابل هزینه‌های در نظر گرفته از سوی ترامپ است. آن طور که ترامپ بارها در مصاحبه‌های مختلف گفته، هزینه‌های تمام شده برای ساخت این دیوار حدود حداقل 10میلیارد و حداکثر 12میلیارد دلار تخمین زده شده است. به گفته کارشناسان، گذشته از هزینه‌های برآورد شده برای ساخت فیزیکی این دیوار، دولت امریکا و مکزیک در صورت لغو نشدن وعده ترامپ در این خصوص مجبور به پرداخت هزینه‌های بیشتری خواهند شد. ترامپ برای ساخت این دیوار 3هزار کیلومتری نیاز به مجوز کنگره دارد تا بتواند پول برای طراحی، ساخت و اجرای این دیوار خرج کند. او در یکی از مصاحبه‌های خود گفته است که مالیات‌دهندگان امریکایی هزینه اولیه ساخت دیوار را پرداخت می‌کنند اما مکزیک تمام هزینه‌های پرداختی امریکا را بازمی‌گرداند. هر چند رییس‌جمهور مکزیک هزینه‌های ساخت این دیوار را نپذیرفته است. مهم‌ترین چالش ترامپ در احداث این دیوار، مقابله با بومی‌های امریکایی ا‌ست. پیش‌بینی می‌شود در صورت منصرف نشدن ترامپ از ساخت دیوار مرزی، تظاهرات و ناآرامی‌های گسترده‌‌یی در سراسر جنوب غربی امریکا که سکونتگاه بسیاری از مکزیکی‌هاست به راه می‌افتد که کنترل این ناآرامی‌ها نیز هزینه‌بر خواهد بود.

در این میان بسیاری از امریکایی‌ها نظیر خود ترامپ می‌گویند که این مرز زمینی به محلی برای مبادلات مواد مخدر تبدیل و منجر به افزایش آمار اعتیاد در امریکا شده است. علاوه بر این خشونت، قتل و تجاوز فزاینده در امریکا نیز یکی از چالش‌هایی است که برخی امریکایی‌ها را در مورد ورود مهاجران از مکزیک به خاک این کشور نگران کرده است چراکه عمده این جرایم از مرز مکزیک به امریکا سرازیر می‌شود. بر همین اساس برخی معتقدند که ترامپ در احداث این دیوار چندان هم به بیراهه نرفته است. با این حال احداث دیوار فوق مخالفان بسیاری دارد که مهم‌ترین نقد آنها، منزوی کردن امریکاست چراکه تصمیم‌های دیگر ترامپ نیز این مساله را تایید می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر