علامت سوال کمیسیون انرژی مقابل قیمت واگذاری پالایشگاه کرمانشاه

۱۳۹۵/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۹۵۸

گروه انرژی|

رییس کمیسیون انرژی مجلس در اظهاراتی که خانه ملت، تریبون رسمی پارلمان آن را پوشش داده است، نسبت به واگذاری پالایشگاه کرمانشاه اعتراض شدیدی کرده و در واقع ادعا کرده این پالایشگاه چند برابر زیر قیمت فروخته شده است. پیش از این برخی رسانه‌ها ادعا کرده بودند که بیژن زنگنه وزیر نفت نیز در اعتراض به این واگذاری با علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد نامه‌نگاری کرده است.

رییس کمیسیون انرژی مجلس، از بررسی پرونده واگذاری پالایشگاه کرمانشاه در کمیسیون متبوعش خبر داد و گفت: گزارش کمیسیون انرژی به رییس مجلس و نمایندگان تقدیم می‌شود.

فریدون حسنوند با اشاره به واگذاری پالایشگاه کرمانشاه و انتقاد نمایندگان استان کرمانشاه نسبت به این واگذاری گفت: کمیسیون انرژی مجلس نسبت به واگذاری پالایشگاه کرمانشاه انتقاد شدید دارد و بررسی اجمالی و اولیه در محاسبات و قیمت‌گذاری پالایشگاه نشان می‌دهد که این واگذاری محل تامل و تردید است.

نماینده اندیمشک در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه املاک، تجهیزات، تاسیسات و امکانات پالایشگاه کرمانشاه چندین برابر قیمت فعلی است، افزود: کمیسیون انرژی حتما به پرونده واگذاری پالایشگاه ورود کرده و رسیدگی می‌کند و نتایج به مراجع ذی‌صلاح همانند سازمان بازرسی و قوه قضاییه اعلام می‌شود، کمیسیون جلو این واگذاری را گرفته و در این واگذاری باید بازنگری شود.

حسنوند با تاکید بر اینکه اعتراض مجمع نمایندگان استان کرمانشاه اعتراض به حقی است، ادامه داد: جلوگیری از واگذاری پالایشگاه جلوگیری از حیف و میل و سوءاستفاده‌های احتمالی است و کمیسیون انرژی مسوولان مربوطه را در خصوص واگذاری به مجلس فرا می‌خواند و نسبت به این موضوع با حساسیت و جدیت پیش می‌رود تا حقوق مردم تضییع و پایمال نشود.

وی یادآور شد: کمیسیون انرژی با اولویت پرونده واگذاری پالایشگاه کرمانشاه را بررسی می‌کند و از مراجع نظارتی همانند قوه قضاییه تقاضا می‌شود که نسبت به این واگذاری حساس باشند و اجازه ندهند که حقوق مردم تضییع شود.

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون متبوعش گزارشی حقوقی، مالی و فنی از واگذاری پالایشگاه کرمانشاه تهیه می‌کند، تصریح کرد: گزارش کمیسیون انرژی به رییس مجلس و نمایندگان تقدیم شده و به دستگاه‌های دیگر انعکاس می‌یابد تا در واگذاری بازنگری صورت گیرد.

پیش از این عبدالرضا مصری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به سابقه بد واگذاری‌ها در استان کرمانشاه عنوان کرده بود: متاسفانه در سال‌های گذشته ما شاهد واگذاری‌هایی همچون کارخانه کشمیر و نساجی غرب در استان کرمانشاه بودیم که اکنون اثری از آنها وجود ندارد و حدود هشت سال از فروش ماشین‌آلات آنها می‌گذرد و به تلی از خاک تبدیل شده‌اند. او در همین راستا از دولت خواسته بود که مانع واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به بخش خصوصی شود.

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دلیل واگذاری پالایشگاه کرمانشاه را بدهی و ضرردهی آن اعلام کرده‌اند، گفت: اگر پالایشگاه کرمانشاه در حال ضرردهی است چه سودی برای افرادی که قصد دارند آن را خریداری کنند به دنبال خواهد داشت؟مشاور مدیرکل سازمان خصوصی‌سازی نیز 26دی ماه در پاسخ به برخی انتقادات پیرامون واگذاری پالایشگاه کرمانشاه اعلام کرده بود: مزایده واگذاری پالایشگاه نفت کرمانشاه در کمال صحت، ‌شفافیت و به صورت کاملا قانونی برگزار شده است. سیدجعفر سبحانی در ادامه گفته بود: اگر گفته می‌شود که این شرکت زیان‌ده بوده، ربطی به خریدار جدید ندارد و نباید در اظهارنظرها تعجیل کرد بلکه باید منتظر ماند تا خریدار وارد کار شود سپس قضاوت کنیم.

سبحانی درباره اینکه گفته شده خریدار ورشکسته است، عنوان کرد: باید از راه استعلام و مسیر قانونی مشخص شود که خریداران از سازمان خصوصی در عمل به تعهدات مالی خود در گذشته ناتوان بوده یا بیشتر از مبلغ خرید بدهی دارند.

به گفته او پس از انجام مزایده، سازمان خصوصی‌سازی 10روز فرصت انجام استعلام‌های لازم برای تایید صلاحیت برنده را دارد.

مشاور مدیرکل سازمان خصوصی‌سازی همچنین درباره انتقاد از پایین بودن قیمت واگذاری شرکت پالایش نفت کرمانشاه بیان کرده بود: قیمت‌گذاری سهام این شرکت مانند سایر واگذاری‌ها بر مبنای نظر کارشناس‌های رسمی دادگستری بوده که شامل کارشناس زمین، ماشین‌آلات و... بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر