تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی فاجعه پلاسکو

۱۳۹۵/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۹۵۱

گروه راه و شهرسازی| آزاده کاری|

حسن روحانی، رییس‌جمهوری با صدور حکمی رییس و اعضای هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو را منصوب کرد و خواست «گزارش ملی» این حادثه ظرف دو ماه تهیه و به اطلاع مردم برسد.

روحانی با هدف اتخاذ تدابیر لازم برای پیشگیری از وقوع حوادث مشابه ساختمان پلاسکو و تقویت توان کشور در مدیریت بحران، در حکمی دکتر محمدتقی احمدی رییس دانشگاه تربیت مدرس را به ریاست هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو منصوب و از وی خواست تا ظرف دو ماه «گزارش ملی» این حادثه را برای اطلاع مردم ایران منتشر کند.

ورود مستقیم ریاست‌جمهوری به این قضیه نشان از اهمیت آن دارد، چرا که ورود یک مرجع رسمی و هیاتی که تشکیل‌دهندگان آن از اعضای علمی دانشگاه‌ها هستند، به ارزیابی مساله فروریختن پلاسکو در روشن شدن زوایای مختلف این فاجعه بی‌تاثیر نخواهد بود.

صبح آخرین روز دی ماه ساختمان پلاسکو که نماد شهرنشینی مدرن پایتخت بود، فرو ریخت و به تلی از آتش و خاکستر تبدیل شد و عده‌یی از شهروندان و آتش‌نشانان نیز زیرآوار این ساختمان فلزی مدفون شدند. حادثه‌یی که تلخی آن همیشه و با دیدن جای خالی ساختمان پلاسکو فداکاری آتش‌نشانان شهرمان را تداعی می‌کند. این حادثه پیامدهای بسیاری برای شهروندان به خصوص کاسبان ساختمان پلاسکو را در پی داشت. کاسبانی که ثمره یک عمر تلاش و فعالیت خود را در کمتر از چند ساعت از دست دادند، نیازمند کمک دولت و مسوولان‌اند تا بتوانند دوباره روی پای خود بایستند. به دلیل اهمیت ماجرا از همان ساعات اولیه سازمان و نهادهای مختلف مرتبط از تشکیل کمیته‌ها و کارگروه‌های مختلف برای بررسی ابعاد مختلف ماجرا خبر دادند.

اعضای شورای شهر نیز در سومین روز حادثه ساختمان پلاسکو جلسه فوق‌العاده‌یی را در محل حادثه برگزار و دو کمیته رسیدگی و کمیته حقوقی را برای بررسی زوایای مختلف فاجعه تشکیل دادند.

ابوالفضل قناعتی درباره جلسه فوق‌العاده شورای شهر در گفت‌وگو با «تعادل» اظهار کرد که کمیته رسیدگی برای رسیدگی به وضعیت حادثه‌دیدگان کسبه و خانواده و موارد مربوط به معیشت و برآورد خسارت‌های وارده با حضور 4 نفر از اعضای شورا تشکیل شد که ریاست آن بر عهده کاشفی رییس کمیسیون فرهنگی شورا بود.

وی همچنین اظهار کرد: کمیته حقوقی نیز برای بررسی علل وقوع حادثه و شناسایی مقصران، عاملان اصلی و نیز نظارت بر روند اجرای کارهایی که باید در آینده انجام شود، تشکیل شده است. اکنون این دو کمیته در حال پیگیری مسائل مرتبط با کمیته‌ها هستند و نتایج آن طی دو هفته آینده در صحن شورا اعلام می‌شود.

قناعتی درباره تشکیل هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو نیز گفت: هر سازمانی بر اساس مسوولیتی که دارد و نیز اختیاراتی که در قانون برایش مهیا شده می‌تواند به قضیه ورود پیدا کند. اگر طبق قانون وظیفه پیگیری چنین حادثه‌یی بر عهده دولت است که باید به موضوع ورود پیدا کند، در غیر این صورت کارش با نهادهای مسوول تداخل ایجاد می‌کند.


جلسه بی‌نتیجه کمیسیون عمران

مجلس یکی دیگر از نهادهایی بود که کمیته ویژه برای بررسی علت آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو در کمیسیون عمران تشکیل داد. به گفته صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی قرار است این کمیته از محل حادثه بازدید کرده و پس از بررسی مدارک و مستندات، اقدامات شهرداری تهران و نحوه امداد و نجات، گزارش خود را تقدیم هیات رییسه مجلس کند.

نایب‌رییس کمیسیون عمران درباره ماموریتی که از سوی رییس مجلس به کمیسیون عمران برای بررسی ابعاد سانحه پلاسکو واگذار شده، گفت: جلسه‌یی با حضور مسوولان مربوط با این سانحه از جمله بنیاد مستضعفان، شهرداری تهران، مدیران آتش‌نشانی، وزیر کشور و معاونان وی، وزیر کار و تعاون و معاونان وی، دادستانی و مسوولان ستاد بحران و مسوولان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برگزار شد اما در این جلسه 4 ساعته به نتیجه‌یی نرسیدیم. وی افزود: روز دوشنبه هفته جاری (یازدهم بهمن) نیز جلسه‌یی با حضور این مسوولان در ادامه بحث‌های جلسه اول برگزار می‌شود. این عضو کمیسیون عمران تاکید کرد: در بررسی‌های خودمان دنبال مقصر نیستیم و هر دستگاه و نهاد مرتبط وظایف خود را اعلام می‌کند و بر اساس آن مسوولیت هر دستگاه در بروز این سانحه مشخص می‌شود. در بررسی‌ها به این خواهیم رسید که هر سازمان و نهاد در انجام وظایف خود قبل و بعد این سانحه چقدر کوتاهی کرده است. به‌طور قطع بعد از تکمیل بررسی‌ها، نتایج تحقیقات به رییس مجلس ارائه و در صحن علنی مجلس قرائت

خواهد شد.

نایب‌رییس کمیسیون عمران درباره تذکرات شهرداری بابت عدم رعایت موارد ایمنی در ساختمان پلاسکو گفت: مالک ساختمان، بنیاد مستضعفان است اما سرقفلی این بنا به کسبه واگذار شده است و از بین کسبه این ساختمان یک هیات‌مدیره تشکیل شده است که گفته می‌شود تذکرات شهرداری به هیات‌مدیره ابلاغ

شده است.

وی ادامه داد: طبق قانون رسیدگی به موارد جزیی مانند ایمن‌سازی ساختمان در برابر تهدیدات آتش‌سوزی بر عهده هیات‌مدیره است. بنیاد مدعی است که این هیات‌مدیره نماینده بنیاد مستضعفان در ساختمان است و بنیاد از وجود این چند تذکر کتبی شهرداری اظهار بی‌اطلاعی کرده است. یارمحمدی گفت: مالک ساختمان مدعی است کرایه یک واحد در این ساختمان در ماه 24میلیون است اما از این کسبه ماهانه 24هزار تومان دریافت می‌کند. بنا بر این مسوولیت مالک به همین اندازه است. وظیفه ورود بنیاد مستضعفان در تصمیمات این ساختمان حد و اندازه تصمیماتی چون تخریب ساختمان است و نه این تغییرات جزیی.

این نماینده مجلس ادامه داد: البته تمام این موارد بستگی به قرارداد منعقد شده بین مالک و کسبه این ساختمان و قرارداد سرقفلی دارد. باید قرارداد اولیه که در حدود 40سال گذشته منعقد شده مورد بررسی قرار بگیرد. وی با تاکید بر اینکه طبق قانون شهرداری‌ها، شهردار تهران موظف بوده که تمهیدات ایمنی را در این ساختمان به اجرا دربیاورد و بعد خسارت را از مالک دریافت کند، گفت: اگر مالک تذکرات شهرداری مبنی بر رعایت مسائل فنی و ایمنی را رعایت نکرده، خود شهرداری موظف به ایمن‌سازی بنا بوده است.

یارمحمدی تاکید کرد: این موضوع را با شهردار تهران در جلسه گذشته مطرح کردیم و شهردار تهران هم در برابر این موضوعات دفاعی از عملکرد خود نداشت. البته باز هم در جلسه روز دوشنبه این سوال از شهردار تهران پرسیده می‌شود که چرا نسبت به انجام این وظیفه خود کوتاهی کرده است؟

این عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه بنیاد مستضعفان می‌گوید از وجود این چند تذکر شهرداری بی‌اطلاع بوده اظهار داشت: هیات‌مدیره ساختمان پلاسکو هم تلقی می‌کردند که تذکرات کتبی شهرداری به دست بنیاد مستضعفان رسیده است. در حال حاضر بنیاد مستضعفان می‌گوید من به اندازه سهم جزیی خود موضوع را می‌پذیرم و پس از ساخت ساختمان جدید سرقفلی واحدها را به کسبه ساختمان پلاسکو مجددا واگذار می‌کنم. نایب اول رییس کمیسیون عمران با بیان اینکه هنوز تصمیمی درباره استیضاح یا برکناری شهردار تهران گرفته نشده است، گفت: شهردار تهران امروز در صحن علنی مجلس از بروز این سانحه گزارشی را ارائه و به سوالات نمایندگان مجلس پاسخ می‌دهد.


امکان طرح سوال از شهردار

رحمت‌الله حافظی رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز با اشاره به میزان بودجه سازمان آتش‌نشانی اظهار کرد که از مجموع 492میلیارد تومان بودجه توسعه آتش‌نشانی و ارتقای تجهیزات 200میلیارد تومان هم پرداخت نشده است، این موضوعی است که به شهردار تهران تذکر خواهم داد و در صورت عدم ارائه پاسخ مناسب، طرح سوال از شهردار کلید خواهد خورد.

به گزارش «تعادل» به نقل از ایسنا، حافظی با تاکید بر اینکه حادثه پلاسکو باید در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد، گفت: تیم‌های کارشناسی خبره باید در بخش‌های مختلف، زوایای این حادثه را بررسی کنند و نظرات دقیقی روی میز قاضی قرار گیرد و جمع‌بندی صورت پذیرد.

حافظی افزود: بر اساس گزارش یکی از معاونان شهردار، جای تاسف دارد که پلاسکو پایان کار نداشته و معلوم نیست که این ساختمان مجوز چه نوع بهره‌برداری را می‌توانست داشته باشد. بر اساس گزارش‌های اعلام شده، 1500 تن محصولات پارچه‌یی تولید شده یا در حال تولید در این ساختمان وجود داشته، حال سوال اینجاست که آیا حجم الیاف موجود در حد ظرفیت این اسکلت بوده یا نه؟

وی با بیان اینکه باید مشخص شود که متولی اصلی محاسبه «خستگی اسکلت» چه نهادی بوده است تا مشخص شود این سازه نیاز به تقویت یا تخریب و جایگزینی داشته یا خیر، گفت: بعد از وقوع حادثه، برای اطفای حریق از آب استفاده می‌شود و این حجم آب جذب الیاف موجود در ساختمان شده و وزن ساختمان سنگین می‌شود؛ این در حالی است که باید از روش‌های دیگر برای اطفای حریق استفاده می‌شد که متاسفانه این تکنولوژی از جمله شلیک گازهایی به داخل ساختمان که آتش را اطفا می‌کند، در اختیار آتش نشانان نبوده است.

به گفته حافظی، در صورت عدم اطفای حریق در یک ساختمان با اسکلت فلزی بدون عایق حرارتی، باید نیروهای آتش نشانی بعد از دو ساعت ساختمان را تخلیه کنند، در صورت وجود عایق حرارتی این زمان به سه ساعت افزایش می‌یابد اما بیش از این زمان به دلیل حرارت بالا، اسکلت نرم می‌شود و مقاومت وزنی خود را از دست می‌دهد و احتمال ریزش افزایش می‌یابد.

حافظی با اشاره به اینکه این نکته در حادثه پلاسکو باید در زمان خود بررسی شود، تصریح کرد: ساختمان پلاسکو در گذشته تذکرات متعددی دریافت کرده و باید مشخص شود که تذکرات باید به بهره‌بردار داده می‌شد یا مالک و چه کسی نسبت به انجام مداخلاتی مانند نصب پله فرار باید اقدام می‌کرد که ‌تمام این موارد جای بررسی دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود نیروهای آتش نشان آموزش‌های لازم را ندیده بودند، گفت: سال‌ها قبل در صالح آباد، مرکزی برای آموزش تخصصی نیروهای آتش نشانی ایجاد شده اما نکته مهم، واگذاری مسوولیت و مدیریت آتش نشانی به فرد غیرتخصصی است، کسی که از بدنه آتش نشانی نبوده و معاون توسعه یک دستگاه اجرایی بوده و شناختی نسبت به این حوزه ندارد، در حالی که باید مسوول این مجموعه تخصصی با طی کردن سلسله مراتب انتخاب شود، وقتی نیرویی از خارج مجموعه به عنوان مدیرعامل آتش نشانی منصوب می‌شود، جای نگرانی دارد و چنین اتفاقاتی وجود دارد.


تشکیل کمیته ویژه فراکسیون اصناف

فراکسیون اصناف مجلس نیز از تشکیل کمیته‌یی ویژه برای بررسی فرو ریختن ساختمان پلاسکو در فراکسیون متبوعش خبر داد.

شهباز حسن پوربیگلری، رییس فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی با اشاره به حادثه ساختمان پلاسکو، اظهار کرد: هیات رییسه فراکسیون اصناف تاکنون برای بررسی ابعاد و میزان خسارت به کسبه ساختمان پلاسکو نشست‌هایی را با مسوولان اتاق بازرگانی تهران و اتاق اصناف برگزار کرده است.

رییس اتاق اصناف مجلس با بیان اینکه هیات رییسه فراکسیون اصناف یک‌شنبه 10 بهمن جلسه فوق‌العاده‌یی برگزار می‌کند، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است در این جلسه کمیته‌یی تشکیل شود تا سایر زوایای حادثه ساختمان پلاسکو که کمتر به آن توجه شده بررسی شود.

حسن‌پور با بیان اینکه مسوولیت اصلی رسیدگی به علل بروز حادثه ساختمان پلاسکو بر عهده کمیسیون عمران مجلس است، تصریح کرد: قرار است گزارش کمیته ویژه فراکسیون اصناف مجلس در اختیار کمیسیون عمران مجلس قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه بر اساس برآورد اولیه خسارت ناشی از آتش‌سوزی پلاسکو حدود 1500 میلیارد تومان است، ادامه داد: میزان خسارات هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست و یکی از موضوعاتی که کمیته ویژه فراکسیون اصناف بررسی خواهد کرد میزان دقیق خسارات ناشی از حادثه ساختمان پلاسکو است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر