گروه دانش و فن
بسیاری از کاربران معتقدند که اینترنتی که از شرکتهای ارائهدهنده دریافت میکنند مطابق با آن هزینهیی نیست که پرداخت میکنند، این دسته از کاربران از قطعیهای پی در پی شاکی هستند و میگویند اپراتورهای ارائهدهنده اینترنت نه تنها کمفروشی میکنند، بلکه به اعتراض کاربران نیز بیاعتنا هستند و هر دفعه تماسی در خصوص قطعی یا کندی اینترنت گرفته میشود آنها زیرساخت یا دیگر شرکتها را متولی این کندی اعلان میکنند و میگویند به زودی این مشکل حل میشود، مشکلی که چندین سال است کاربران اینترنت با آن دست و پنجه نرم میکنند. این در حالی است که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان رگولاتور موظف است تا این ادعای کاربران را بررسی کند واین سازمان تنها مرجعی که میتواند، میزان مصرف اینترنت مشترکان را بهطور آنلاین بررسی کند، به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هیچ نهاد یا سازمانی نمیتواند مرجعی در این خصوص باشد. این در حالی است چندی پیش رییس سازمان حمایت مصرفکنندگان اینگونه عنوان کرده بود که بر اساس شکایتهای مردمی احتمال کمفروشی در اینترنت وجود داشته و از سوی دیگر ممکن است اپراتورهای تلفن همراه به هنگام
برقراری تماس تقلبهایی نیز داشته باشند.
محمود نوابی همچنین گفته بود: شکایاتی در زمینه کمفروشی اینترنت به سازمان رسیده و در حال بررسی آنها هستیم.
وی در عین حال از اپراتورهای تلفن همراه نیز یاد کرده و اینگونه اظهار کرده بود که برای تماس تلفنی با گوشیهای تلفن همراه نیز گزارشهایی رسیده که بر اساس آنها احتمال تقلب یا تخلف اپراتورهای تلفن همراه وجود دارد به گونهیی که مشتریان برای یک تماس دو بار باید با تلفن همراه خود سعی کنند تا ارتباطی را برقرار کنند اما در مرحله نخست صدا به صورت یکطرفه شنیده میشود و دقیقا چند ثانیه بعد از آن با تماس دوم مشکل تبادل صدا حل میشود. این مساله نشاندهنده آنتندهی یا مشکل در این زمینه نیست و به نظر میرسد تقلبی جدید صورت گرفته و با این شیوه مشترکان دوبار هزینه مکالمه را پرداخت میکنند.
محمود واعظی در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارات اخیر رییس سازمان حمایت مصرفکنندگان درباره احتمال کمفروشی اینترنت و تقلب اپراتورهای موبایل اظهار کرد: نمیدانم که ایشان این اطلاعات را از کجا آوردهاند اما به نظر میرسد این صحبتها از جانب هر فردی که مطرح شده، بدون مطالعه صورت گرفته است.
عضو کابینه دولت یازدهم همچنین عنوان کرد: تنها جایی که دسترسی دارد، بررسی کند آیا اپراتورها کمفروشی میکنند یا خیر. سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی است که این سازمان حتی نرمافزاری برای بررسی در لحظه حجم مصرفی مشترکان طراحی کرده و برای استفاده کاربران روی سایت خود قرار داده است.
واعظی همچنین اظهار کرد: آنهایی که میگویند کمفروشی صورت میگیرد باید به این نکته توجه داشته باشند که در گذشته مشترکان چند عکس یا مطلب مکتوب را دانلود میکردند و حجم اینترنت آنها برای مدت بیشتری دوام میآورد اما اکنون همین که سه تا چهار فایل ویدیویی دانلود میشود، چند برابر فایلهای عکس و مکتوب حجم مصرف میشود. وی در عین حال تاکید کرد: راهکار در این حوزه آن است که آگاهی مردم افزایش یابد اما با این وجود اگر همچنان مشترکی احساس مشکل کرد، سامانه ۱۹۵ وزارت ارتباطات آمادگی رسیدگی فوری به این موضوع را دارد.
سیمکارتهای قطع شده سلب امتیاز نمیشوند
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تصمیمی مبنی بر سلب امتیاز سیمکارتهایی که به دلیل نقص پرونده، قطع ارتباط دوطرفه شدهاند، نداریم.
محمود واعظی در مورد طرح ساماندهی احراز هویت کاربران در شبکههای ارتباطی کشور اظهار داشت: در این طرح تنها قصدمان این است که اطلاع داشته باشیم که خطوط تلفن ثابت، همراه و اینترنت دارای هویت و مالک هستند.
وی ادامه داد: تمام استفادهکنندگان از شبکههای تلفنی باید هویت داشته باشند و IP فردی که از اینترنت استفاده میکند نیز باید مشخص باشد.
وزیر ارتباطات تاکید کرد: براین اساس طرح ساماندهی سیمکارتهای بینام و نشان و نیز سیمکارتهایی که دارای نقص اطلاعات پرونده هستند در دستور کار قرار گرفته است و تاکنون نیز همکاری مردم برای رفع اطلاعات ناقص مالکیت سیمکارتها خوب بوده است.
وی با اشاره به اینکه در این مرحله سیمکارتهایی که مالکان آنها به هر دلیلی برای رفع مغایرت اطلاعات هویتی شان اقدام نکردهاند قطع دوطرفه میشود، گفت: پیش از این به این مشترکان زمان داده شده بود که نسبت به رفع مغایرت اطلاعات مالکیت سیمکارت خود به دفاتر امور مشترکان مراجعه کنند.
واعظی گفت: هدف ما ساماندهی سیمکارتهای موجود در بازار است و بنا نداریم که پس از این مرحله دست به سلب امتیاز خطوطی که مالکان آنها مراجعه نکردهاند، بزنیم.
به گفته وی فعلا تصمیمی برای سلب امتیاز خطوط دارای نقص هویت اتخاذ نشده و در مورد مالکیت این خطوط مطابق قانونی که پیش از این وجود داشته عمل خواهیم کرد.
پس از گذشت حدود ٢سال از شروع طرح ساماندهی سیمکارتهای بینام ونشان، این طرح وارد فاز نهایی شده است و رگولاتوری تا ابتدای بهمن ماه آخرین فرصت را به مالکان سیمکارتهایی که اطلاعات هویتی پروندهشان کامل نیست داد که نسبت به رفع مغایرت مالکیت این سیمکارتها اقدام کنند.
پس از این مرحله اپراتورهای موبایل نسبت به قطع ارتباط کامل این سیمکارتها اقدام کردهاند.
در آغاز اجرای این طرح، بالغ بر ٣٠میلیون سیمکارت در کشور بدون هویت یا دارای اطلاعات ناقص بود اما آخرین آمارها نشان میدهد که هماکنون تنها حدود ٤ میلیون سیمکارت در کشور دارای نقص اطلاعات است.