دفاتر تسهیل‌گری محلی ماهیت اجتماعی دارد

۱۳۹۳/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۹۲



یکی از برنامه‌های دولت برای احیای بافت فرسوده، راه‌اندازی دفاتر تسهیل‌گری محلی است. این سیاست صرفا معطوف به زمان حال و شهر تهران نیست چراکه پیش‌تر شاهد فعالیت چنین دفاتری در شهرهایی مانند تهران، مشهد و اصفهان بوده‌ایم.

این دفاتر در مرحله اول کارکرد اجتماعی دارند. افرادی که در دفاتر مذکور مشغول به کارند، دانش‌آموختگان علوم اجتماعی به‌ویژه جامعه‌شناسی هستند. هدف از تقویت فعالیت دفاتر تسهیل‌گری محلی، جلب اعتماد مردم برای ورود و مشارکت در فرآیند نوسازی و بهسازی بافت فرسوده شهری است.

به‌طوری‌که مردم با نهایت رغبت و رضایت کامل ملک خود را در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهند همچنین در نحوه سازماندهی بافت و طراحی جدید هم اعمال مشارکت کنند و در این خصوص دیدگاه و نقطه نظراتشان را ارایه دهند. درحال حاضر سند ملی احیا، بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهری که اخیرا توسط دولت تصویب شده است مبنای خوبی برای هماهنگی بین وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، بانک‌ها به‌ویژه شهرداری‌ها و شوراهای شهری است.

چرا در سند مذکور نحوه همکاری و شکل روابط ارگان و سازمان مربوط به طرح نوسازی بافت فرسوده تعریف شده است. انتظار می‌رود با شکل‌گیری ستاد ملی و استانی وابسته به استانداری‌ها و با محوریت شهرداری‌ها شاهد آغازگری حرکتی باشیم که اگر به درستی و با کیفیت و دقت‌نظر انجام ‌گیرد و اگر موضوع بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده با پارامترهای اجتماعی پیگیری شود، طرح راه‌اندازی دفاتر تسهیل‌گری محلی موفق‌تر خواهد بود.

بحث نوسازی بافت فرسوده شهری لزوما بحث زیرساخت یا کالبد شهری نیست. در این بافت‌ها افراد با آداب،سنن و با گرایش‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی در این بخش از شهرهای مختلف زندگی می‌کنند حتی در این بخش‌ها شاهد شکل‌های مختلف مالکیت ساختمان‌ها مشاهده می‌شود.

به این ترتیب نمی‌توان برای تمام بخش‌‌های بافت فرسوده با این همه تنوع و اختلاف طرح یکسانی داد و به اصطلاح یک نسخه پیچید. ارایه عملکرد موفق از سوی این دفاتر مستلزم شناخت درست و کافی از مناطق است.

بنابراین بهتر است، دفاتر ماهیت اجتماعی داشته باشند و متخصصان و کارشناسانی را به‌کار گیرند که قدرت شناسایی مسایل اجتماعی هر منطقه را دارند. البته شکل فعالیت افراد در دفاتر تسهیل‌گری محلی به شکل گروهی است. این گروه می‌تواند متشکل از متخصصان جامعه‌شناسی، شهرسازی، عمران، معماری و اقتصادی باشد. همچنین رویکرد اجتماعی به ماهیت این دفاتر باعث شده که حوزه فعالیت آنها صرفا در سطح محله‌ای باشد البته ابعاد فعالیت دفاتر مذکور به سطوح پایین‌تر و در قالب همسایگی نفوذ می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر