اخبار بورس

۱۳۹۵/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۹۱۸

قراردادهای بلندمدت

به نفع صنایع پایین‌دستی

با رونق قراردادهای بلندمدت در رینگ پتروشیمی بورس کالا، هم پتروشیمی و هم صنایع پایین‌دست اصلی‌ترین نیاز خود را در بستری شفاف تامین می‌کنند. عضو هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، با اشاره به اینکه انعقاد این قراردادها به نفع پتروشیمی‌ها و صنایع پایین‌دست است، خاطرنشان کرد: اگر پتروشیمی‌ای وجود دارد که با روش انعقاد قراردادهای بلندمدت مخالف است، احتمال دارد ریشه در مسائل دیگری مانند منفعت اقتصادی داشته باشد. عضو هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی با بیان مطلب فوق و اشاره به اینکه یکی از مصوبات شورای رقابت برای تنظیم بازار پتروشیمی، عرضه خوراک‌های بین مجتمعی در بورس کالای ایران بوده است، گفت: در این زمینه تاکنون یک نهاد رگلاتوری وجود نداشته و بورس کالا می‌تواند این کار را به نحو احسن انجام دهد. حمید حسینی افزود: قیمت خوراک گاز که با فرمول توسط دولت مشخص شده است، در حوزه مایعات و میعانات هم قیمت‌ها براساس ۹۵درصد فوب خلیج‌فارس تعیین می‌شوند، اما خوراک‌هایی که بین مجتمع‌ها رد و بدل می‌شود، می‌تواند در بورس کالا عرضه و به فروش برسد که این امر نیز از مصوبات شورای رقابت است. وی گفت: با شفافیت در حوزه عرضه و معاملات خوراک‌های بین مجتمعی در بورس کالا مشخص می‌شود که قیمت کدام محصولات به نرخ‌های جهانی نزدیک است و گلایه در مورد قیمت کدام محصولات درست و منطقی است، به این ترتیب با شفافیت در این حوزه به گلایه‌ها جواب داده می‌شود. عضو هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی در ادامه به امکان انعقاد قراردادهای بلندمدت در بورس کالا اشاره کرد و گفت: انعقاد قراردادهای بلندمدت و معاملات سلف موازی در حوزه پتروشیمی‌ها از اقدامات مثبت و

قابل‌تقدیر بورس کالا در ماه‌های اخیر بوده که سبب تحکیم بورس در مقاطع مختلف می‌شود. حسینی اظهار داشت: قراردادهای بلندمدت برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان روش مطلوبی به شمار می‌رود و بورس کالا باید مقدمات لازم را برای ورود شرکت‌های پتروشیمی بیشتر برای رواج انعقاد قراردادهای بلندمدت فراهم کند؛ با رونق قراردادهای بلندمدت در رینگ پتروشیمی بورس کالا، هم پتروشیمی و هم صنایع پایین‌دست اصلی‌ترین نیاز خود را در بستری شفاف تامین می‌کنند.


تاثیرآیین‌نامه اجرایی قانون مالیات‌های مستقیم بر بورس

ابلاغ آیین‌نامه اجرایی موضوع تبصره 5 ماده 169 مالیات‌های مستقیم در مورد ارائه اطلاعات مربوط به داد و ستد سهام به سازمان امور مالیاتی، این شائبه را ایجاد کرده که ممکن است رویکرد مذکور یک نکته منفی در بازار سرمایه باشد. به گزارش «تعادل»، مدیر اسبق نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس در گفت‌وگو با فارس گفت: آیین‌نامه اجرایی موضوع تبصره 5 ماده 169 مالیات‌های مستقیم، بر اساس طرح جامع مالیاتی کشور در راستای شفاف‌سازی فعالیت‌های اقتصادی ابلاغ شده است. محمودرضا

خواجه نصیری با تاکید بر اینکه این آیین‌نامه مالیات مضاعفی به فعالان بازار سرمایه تحمیل نمی‌کند، عنوان کرد: با توجه به اینکه قوانین مالیاتی مربوط به نقل و انتقال سهام به صورت مقطوع نیم درصد اعلام شده، قطع به یقین این آیین‌نامه به دریافت مالیات مضاعف داد و ستد سهام منجر نخواهد شد. وی با بیان اینکه دریافت اطلاعات برای شفاف‌سازی اقتصاد یک امر لازم است، به وب‌سایت اطلاع‌رسانی سازمان بورس گفته است: به نظر می‌رسد اجرای کامل همه بندهای این آیین‌نامه مالیاتی به عنوان یک نکته مثبت برای بازار سرمایه قلمداد شود. اجرای این آیین‌نامه در مزیت‌های مالیاتی فعلی بازار سرمایه، شامل پرداخت مالیات مقطوع و شفاف، خللی ایجاد نخواهد کرد و سرمایه‌گذاران عملا در رسیدگی‌های مالیاتی بازار سهام با مشکلی مواجه نمی‌شوند. به گفته این کارشناس بازار سرمایه، بندهای تدوین شده این آیین‌نامه در همه دنیا مرسوم است، افزایش شفافیت عملکرد همه بخش‌های اقتصادی را به همراه دارد و درواقع یک نکته مثبت برای بازار سرمایه است. مدیرعامل تامین سرمایه آرمان تاکید کرد: شاید پیش از ابلاغ این آیین‌نامه مزیت‌های مالیاتی بازار سرمایه به خوبی دیده نمی‌شد اما اکنون توجه افراد بیشتری به آن جلب خواهد شد و احتمالا باید در انتظار ورود نقدینگی بیشتر به بورس باشیم. وی افزود: به عنوان مثال طبق قانون برخی عملکرد‌های اقتصادی خارج از بازار سرمایه مشمول مالیات 25 درصد می‌شود (هرچند بعضا اطلاعات مربوط به آن اعلام نمی‌شود) اما طبق این آیین‌نامه همه فعالیت‌های مربوط به ارائه کالا و خدمات، سکه، ارز و... باید اعلام شود و درنتیجه مزیت مقطوع نیم درصدی و شفاف بازار سرمایه در پرداخت مالیات مشهود‌تر خواهد شد و این موضوع افزایش سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را به همراه خواهد داشت. خواجه نصیری ادامه داد: در این آیین‌نامه به فعالیت‌های اقتصادی از جمله معاملات سهام یا سپرده‌های بانکی اشاره شده اما این به معنای آن است که میزان درآمدهای ناشی از داد و ستد سهام و سپرده‌گذاری بانکی شناسایی شود تا مالیات مضاعف به آن تعلق نگیرد. در واقع بر اساس این آیین‌نامه فعالیت‌های اقتصادی بازار سهام از سایر عملکرد‌های اقتصادی تفکیک می‌شود تا شامل مالیات مضاعف نشود.


هزار و 500میلیارد تومان ارزش بازار سکه آتی

معاملات آتی سکه در بورس کالای ایران، هفته گذشته نیز با حجم قابل قبولی به کار خود پایان داد، به‌طوری که حجم و ارزش این بازار با ترتیب روی ارقام 114هزار و 290 قرارداد و ارزش یک‌هزار و 500 میلیارد تومان قرار گرفت. به گزارش «تعادل» و به نقل از بورس کالا، طبق روال معاملات آتی سکه، سررسید آبان سال 96 یعنی دورترین موعد تحویل بازار آتی به عنوان پرطرفدارترین سررسید لقب گرفت به نحوی که معامله‌گران 94هزار و 864 قرارداد را به ارزش 12هزار و 951میلیارد ریال در این موعد تحویل به ثبت رساندند. در رتبه دوم معاملات هفتگی آتی سکه، سررسید شهریور سال آینده قرار گرفت؛ در این سررسید 14هزار و 315 قرارداد به ارزش یک‌هزار و 903میلیارد ریال منعقد شد. قرارداد تحویل اسفند امسال نیز با ثبت 2هزار و 77 قرارداد به ارزش 251 میلیارد ریال در مکان سوم پرمعامله‌ترین سررسید بازار آتی سکه قرار گرفت. به همین ترتیب دو سررسید تیر و اردیبهشت 96 به ترتیب با یک‌هزار و 803 قرارداد به ارزش 233 میلیارد ریال و یک هزار و 233 قرارداد به ارزش 154میلیارد ریال در انتهای جدول بازار آتی سکه قرار گرفتند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر