عدم حضور شهردار تهران در پارلمان

۱۳۹۵/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۹۰۹

طرح مجلس برای ورود افراد متخصص به شورای شهر و روستا

شهردار تهران که قرار بود روزگذشته در صحن علنی پارلمان حاضر شود و گزارشی از حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو را به بهارستانی‌ها ارائه دهد، طی نامه‌یی به هیات‌رییسه مجلس اعلام کرد که به‌دلیل برگزاری مراسم تشییع پیکر آتش‌نشانان در صحن علنی حاضر نخواهد

شد. وزیر کشور نیز به‌همین علت به مجلس نیامد و بهروز نعمتی سخنگوی هیات‌رییسه مجلس در این باره گفت: «جلسه برای حضور شهردار تهران و وزیر کشور برای ارائه گزارشی درباره حادثه پلاسکو به نمایندگان مجلس پس از برگزاری مراسم تشییع پیکر آتش‌نشانان شهید طی روزهای آینده مجلس برگزار خواهد شد.»

حال پس از گذشت 11 روز از وقوع حریق در ساختمان پلاسکو واقع در خیابان جمهوری و تعطیلات دوهفته‌یی مجلس، تنها کمیسیون عمران گزارش خود را در صحن علنی قرائت می‌کند. این درحالی است که نمایندگان در روزهای تعطیلی نیز سخنان متفاوتی اعم از اختصاص ردیف بودجه مستقل برای به‌روز رسانی تجهیزات آتش‌نشانی و طرح مجلس برای ورود افراد متخصص به شورای شهر و روستا را مطرح کردند. طرح‌هایی که قرار است برای نخستین‌بار در پارلمان جمهوری اسلامی ارائه شود. باید منتظر ماند و دید که آیا سایر بهارستانی‌ها با چنین طرح‌هایی موافق هستند یا خیر.


اختصاص ردیف بودجه برای تجهیزات

درراستای درخواست یکی از فرماندهان آتش‌نشانی در حادثه پلاسکو از دولت و مجلس مبنی بر اینکه امکان ورود تجهیزات آتش‌نشانی به کشور تسهیل و چگونگی بهره‌مندی نیروهای آتش‌نشانی از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور اصلاح شود، رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در گفت‌وگویی با خانه ملت، از اختصاص ردیف بودجه مستقل برای به‌روز رسانی تجهیزات آتش‌نشانی خبر داد.

محمدجواد کولیوند گفت: درخواست فرمانده آتش‌نشانی به این معنا نیست که تجهیزات فعلی موجود در کشور قابلیت مهار بحران و آتش‌سوزی را ندارد، بلکه درخواست به این معناست که یک ردیف بودجه مستقل برای ارتقا و به‌روز رسانی تجهیزات آتش‌نشانی در بودجه سالانه پیش‌بینی شود.

نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی، افزود: در حقیقت نگاه مجموعه عوامل حوادث غیرمترقبه و سازمان مدیریت بحران کشور این است که همواره در بودجه سالانه ردیف بودجه مشخص و مستقلی برای خرید تجهیزات و به‌روز رسانی امکانات آتش‌نشانی در مقابله با حوادث غیرمترقبه کشور درنظر گرفته شود که این پیشنهاد و درخواست را می‌توان پیگیری کرد، زیرا بسیاری از نقاط کشور به جهت بحران‌هایی مانند زلزله، سیل و حوادث غیرمترقبه درمعرض تهدید قرار

دارند.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد ردیف بودجه مستقل برای خرید تجهیزات کافی برای آتش‌نشانی در کمک‌رسانی سایر دستگاه‌ها مانند ارتش، سپاه، بسیج و شرکت‌های دیگر در مدیریت بحران تاثیر بسزایی دارد، افزود: تجهیز امکانات و به‌روز رسانی آن می‌تواند دستیابی به هدف در شرایط بحرانی را تسهیل کند، البته در حال حاضر بودجه ماده 10 و 12 سازمان مدیریت بحران که دراختیار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قرار دارد نیز به بودجه آتش‌نشانی و ضرورت ارتقای تجهیزات توجه کرده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در شرایط فعلی در صورت وقوع اتفاق غیرمترقبه می‌توان از محل موجود فعلی برای مقابله با بحران استفاده کرد، تصریح کرد: اما می‌توان در کنار این مورد یک ردیف بودجه مستقل برای به‌روز رسانی و ارتقای تجهیزات آتش‌نشانی و سیستم‌های امدادرسانی در بحران درنظر گرفت، هرچند که تجهیزات مورداستفاده ازسوی آتش‌نشانی و سایر دستگاه‌ها در مقابله با بحران‌ها قابل‌قبول است اما باید ردیف بودجه مستقلی به‌نام تجهیزات آتش‌نشانی در بودجه سالانه درنظر گرفت، بنابراین باتوجه به اینکه در حال حاضر فصل بررسی بودجه است، می‌توان این موضوع را پیگیری کرد.


شوراهای شهر بودجه لازم را ندارند

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس نیز در همین رابطه، طرح برخی نمایندگان برای ورود افراد متخصص به شورای شهر و روستا را تشریح کرد. محمد محمودی‌شاه‌نشین با تاکید بر اینکه لازم است افراد تخصصی وارد شورای شهر و روستاها شوند، اظهار داشت: متاسفانه در قانون انتخابات اعضای شورای شهر و روستاها توجهی به حضور افراد تخصصی نشده است اما درخصوص انتخاب شهرداران به موضوعاتی مانند سابقه کاری، تحصیلات و سابقه اجرایی تاکید شده است.

نماینده شهریار در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: برخی نمایندگان مجلس دنبال اصلاح قانون انتخابات اعضای شورای شهر و روستاها هستند با این دید که این انتخابات به صورت کلونی یا گروهی انجام شود به این معنا که 6 گروه تعیین شود و هر کاندیدا در یکی از این گروه‌ها ثبت‌نام کند. وی توضیح داد: به‌طور مثال افراد براساس تخصص‌شان در گروه فنی و شهرداری، حمل‌ونقل، معماری، حقوقی، اجتماعی و محیط‌زیست نام‌نویسی کنند، با این تقسیم‌بندی افراد باید براساس تخصص‌شان در یکی از گروه‌ها وارد شوند تا در مدیریت شهری افراد متخصص در امور متعدد به کمک شهر و شهردار بیایند.

این نماینده افزود: با این روش مجموع شورای شهرها متشکل از افراد متخصص در امور متعدد می‌شوند. اگر بناست شورایی 9 نفره باشند این افراد حداقل از هر گروهی یک نفر وارد شورای شهر شده است. این طرح و راهکارها مناسب برای برگزاری چنین انتخاباتی و تعیین مرجع تشخیص برای گروه‌ها نیاز به کارشناسی است که زمان‌بر خواهد بود.

محمودی‌شاه‌نشین بیان کرد: مدیریت شهری نیازمند افراد متخصص است، متاسفانه در شرایط فعلی از یک تخصص افراد زیادی کاندیدای شورای شهر می‌شوند اما از تخصصی دیگر حتی یک نفر در شورای شهر وجود ندارد، اما اگر طرح مذکور نهایی و اجرایی شود از همه تخصص‌ها، افرادی در شورای شهر حضور خواهند داشت.

وی در خصوص لزوم قرار گرفتن مرکز پژوهش‌ها در کنار شورای شهر و روستا اظهار داشت: شورای شهر معمولا چنین مراکزی ندارد، البته شورای عالی استان‌ها و کشوری از کارشناسانی برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند اما قانون چنین امکانی را برای شورای شهر و روستا در نظر نگرفته است.

این نماینده افزود: شوراهای شهر بودجه لازم را ندارند که از کارشناسان متخصص استفاده کنند نهایت در شهرهای متوسط از مشاوران حقوقی برای حل‌وفصل پرونده‌های حقوقی‌شان کمک می‌گیرند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر