تلاش برای ثبت جهانی دماوند

۱۳۹۵/۱۱/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۹۰۴


معاون میراثی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور از پیگیری پرونده ثبت جهانی دماوند در یونسکو خبر داد. به گزارش ایسنا، محمدحسن طالبیان گفت: ثبت جهانی دماوند را دنبال می‌کنیم. دماوند نماد و نشانه ایران است، اما متاسفانه دست‌درازی‌هایی به طبیعت این اثر شده است، با این حال پرونده ثبت آن در حال جمع‌آوری و تدوین است.

طالبیان با بیان اینکه حتی گردشگران خارجی نیز برای درک هویت تاریخی به ایران سفر می‌کنند، تاکید کرد: باید این داشته‌های تاریخی و فرهنگی را حفظ و احیا کرد. معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه مهندسان ما باید به آگاهی برسند و برای معماری بومی ارزش قایل شوند، افزود: کنگره تاریخ معماری تلنگری برای جامعه امروز است تا آرامش به زندگی مردم بازگردد.

وی افزود: موضوعات بسیار مهم و کاربردی را در کنگره مورد لحاظ قرار دادیم تا جریانی برای توجه به میراث فرهنگی در زندگی امروز در کشور شکل گیرد. بر این اساس، قله دماوند در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ۸۷ به عنوان نخستین اثر طبیعی در فهرست آثار ملی ثبت شد و ثبت این مکان به سبب مرتفع‌ترین و متقارن‌ترین آتش‌فشان مخروطی شکل در رشته کوه‌های البرز که از یک سو به کویر مرکزی و از سوی دیگر به دریای کاسپین می‌رسد و بلند‌ترین نقطه خاورمیانه و بلند‌ترین آتش‌فشان آسیاست، ثبت آن را در فهرست میراث جهانی یونسکو همچنان در گیر اما و اگرهاست. کوه دماوند با قدمت دوران ژوراسیک فوقانی و کرتاسه آغاز و تکامل آن تا پلیوستوسن طول کشیده است و این اثر طبیعی در سال ۱۳۸۱ با مصوبه شماره ۲۲۱ مورخ ۲۱ خردادماه ۸۱ شورای عالی محیط زیست به مجموعه مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست پیوسته و ارگان ذی‌صلاح برای مدیریت اثر، سازمان حفاظت محیط زیست است. به نظر می‌رسد که مشکلات با برخی معدنداران در این رابطه عاملی برای تاخیر در ثبت جهانی این اثر است. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که فعالیت‌های غیرقانونی معادن در دامنه‌های دماوند علاوه بر اینکه پیکره نخستین اثر طبیعی ثبت ملی ایران را زخمی کرده است، گرد و غبارهای ناشی از این فعالیت غیرمجاز نیز زندگی اهالی روستاهای دامنه و حاشیه دماوند را تهدید می‌کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر