کاهش ریسک تحقیق و توسعه برای بخش خصوصی

۱۳۹۵/۱۱/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۸۹۶

گروه معدن|

بیشترین هزینه‌ها در دنیا برای «تحقیق و توسعه» توسط شرکت‌های بزرگ خصوصی انجام می‌شود و افزایش بهره‌وری به بالاترین سطح تنها با صرف هزینه لازم در بخش تحقیق و توسعه محقق می‌شود. به خصوص با افزایش حجم تولیدات صنعتی و کاهش منابع و شدت گرفتن بحران کم آبی در دنیا، حوزه R&D بیش از پیش مورد توجه شرکت‌ها و صنایع قرار گرفته است. شاخه‌یی که تصور مدیران نسبت به آن دیگر یک حوزه هزینه‌بر نیست و از قضا برای دوام و قوام شرکت‌ها و تحقق افزایش بهره‌وری و به تبع آن حداکثرسازی سودآوری تبدیل به یک حوزه ضروری شده است. به عنوان مثال در سال 2015 کشور کانادا، تنها در حوزه معادن و منابع زیرزمینی نزدیک به یک‌میلیارد و 400میلیون دلار هزینه کرده است. این در حالی است که در ایران با توجه به فراوان بودن سرمایه‌های زیرزمینی چندان به حوزه تحقیق و توسعه توجهی نمی‌شود. ولی با کاهش قیمت‌ها، تغییر تقاضا و کمبود منابع، نیاز به تحقیق و توسعه در ایران هم مورد توجه مسوولان قرار گرفته است. در ایران برنامه‌های تحقیق و توسعه‌یی اغلب با همکاری صنایع و دانشگاه‌ها انجام می‌شود. در همین زمینه رییس هیات عامل ایمیدرو از آمادگی برای اجرای پروژه‌های پژوهشی به صورت مشترک با بخش خصوصی خبر داده است. مهدی کرباسیان یکی از اهداف این برنامه را کاهش بار مالی و ریسک پژوهش برای بخش خصوصی اعلام کرد.


5میلیارد تومان صرف قرارداد با دانشگاه‌ها

رییس هیات عامل ایمیدرو در این زمینه تصریح کرد: ما کارهای پرریسک پژوهشی را تقبل می‌کنیم، به این دلیل که بخش خصوصی وارد فعالیت‌های پرریسک نمی‌شود. اما زمانی که این نوع فعالیت‌ها به صورت عملیاتی درآمد، آن را به بخش خصوصی منتقل می‌کنیم. مهدی کرباسیان گفت: بر اساس تفاهمنامه‌یی که به پیشنهاد ایمیدرو و بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت علوم امضا شده، در سال جاری به جای پرداخت حقوق دولتی معادن به حساب خزانه، 5میلیارد تومان صرف انعقاد قرارداد با دانشگاه‌ها در بخش پژوهشی شد. وی یادآور شد: بودجه پژوهشی ایمیدرو در سال‌های گذشته 1.8 میلیارد تومان بود در حالی که این سازمان طی 10 ماه گذشته، 12میلیارد تومان در این حوزه هزینه کرده است.


کمیته اتاق بازرگانی برای تحقیق و توسعه

رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه شرکت فولاد مبارکه برنامه‌یی در این زمینه دارد و اتاق بازرگانی هم کمیته‌یی را برای این منظور تشکیل داده، گفت: رابطه دوطرفه صنعت و دانشگاه، ضامن توسعه فعالیت‌های پژوهشی در کشور است. وی تاکید کرد: مدیران هر دو بخش صنعت و دانشگاه باید به این ارتباط دوسویه باور داشته باشند. کرباسیان گفت: دانشگاه‌ها باید رشته و کارگروه‌های جدید در حوزه پژوهش تعریف کنند و علاقه‌مندی نزد شرکت‌های صنعتی را افزایش دهند. رییس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد که استادان دانشگاه و دانشجوها از مراکز صنعتی هم دیدن کنند که این امر هم در راستای تقویت رابطه دوسویه است.

کرباسیان اظهار داشت: آینده صنعت و معدن در گرو تحقیقات و فناوری‌های جدید است و توجه به این مهم، صنایع را بیمه می‌کند. وی با بیان اینکه واحدهای صنعتی موفق‌تر هستند که در تحقیق و توسعه به‌روزتر باشند، گفت: امروزه شرکت‌هایی می‌توانند، پیشرو باشند که درصد قابل توجهی از درآمد خود را برای بودجه تحقیق و توسعه در نظر گرفته‌اند.

رییس هیات عامل ایمیدرو به سفر اخیر هیات ایرانی به ژاپن که به ریاست وزیر امور خارجه انجام شد، اشاره کرد و گفت: یک شرکت ژاپنی که فعالیت آن در زمینه آهن اسفنجی بوده، با انجام فعالیت‌های پژوهشی و اصلاح روش‌ها توانسته 40درصد مصرف انرژی در این روش را کاهش دهد که این امر به پایین آمدن قیمت تمام شده کمک کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر