ورود ایران به بازار سوخت‌رسانی در خلیج‌فارس

۱۳۹۵/۱۱/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۸۹۱

گروه راه و شهرسازی| سارا حامدی|

فاز اول پروژه بانکرینگ جزیره قشم-سلخ با ظرفیت سوخت‌رسانی 500 هزار تنی به کشتی‌های عبوری در خلیج‌فارس طی مراسمی به بهره‌برداری رسید. مراسمی که با حضور علی ربیعی وزیر کار و رفاه اجتماعی، محمد سعیدی مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، حمیدرضا مومنی رییس منطقه آزاد قشم و محمد عاشوری و احمد مرادی نمایندگان بندرعباس در مجلس شورای اسلامی روز پنج‌شنبه در محل منطقه سلخ جزیره قشم برگزار شد.

در این مراسم که با گرامیداشت یاد آتش‌نشانان جان‌باخته در حادثه ساختمان پلاسکو آغاز شد، محمد سعیدی مدیرعامل کشتیرانی با اشاره به اینکه اقدامات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین ناوگان دریایی در خاورمیانه تاثیر زیادی بر افزایش میزان صادرات و واردات کشور دارد، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات کشتیرانی کمک و تلاش برای افتتاح فاز اول پروژه بانکرینگ در جزیره قشم است.

محمد سعیدی به وضعیت عملیات سوخت‌رسانی به کشتی‌ها (بانکرینگ) توسط اماراتی‌ها در بندر فجیره امارات اشاره کرد و گفت: کشور ما در مقایسه با فجیره موقعیت بسیار بهتری دارد و کشتی‌ها می‌توانند با 5 تا 7 دلار ارزن‌تر در کشور ما سوختگیری کنند، در حالی که امروز سهم ما نسبت به فجیره امارات بسیار کمتر است و باید به بهبود وضعیت این بخش بیشتر توجه شود.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر انبوه بودن منابع نفتی و گازی موجود در ایران ادامه داد: لازم است از این منابع خدادادی که کشور ما از آن بهره برده است، به‌خصوص در بخش سوخت‌رسانی استفاده کنیم تا علاوه بر افزایش سهم خود در این صنعت در منطقه از این ارزش افزوده بیشتری نیز نصیب کشور کنیم که البته این امر اشتغالزایی نیز به‌دنبال خواهد داشت.

سعیدی با اشاره به اهمیت راه‌اندازی بانکرینگ گفت: یکی از دغدغه مسوولان این است که چرا ایران که دارای منابع سوختی فراوانی است در مساله بانکرینگ به‌طور جدی ورود نکرده و بازرگانی تولیدات نفتی کشور ما در منطقه و خاک کشور دیگری انجام می‌شود. وی با بیان اینکه حدود 1.5میلیارد دلار از درآمدهای صادرات پتروشیمی نصیب بروکرها می‌شود، ادامه داد: در این صنعت بیشترین درآمد را واسطه‌گران دریافت می‌کنند و چیزی نصیب تولیدکننده‌ها نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی با اشاره به ظرفیت 500 هزار تنی بانکرینگ سلخ-قشم که فاز اول آن روز پنج‌شنبه به بهره‌برداری رسید، اظهار کرد: پس از برجام 17 خط بین‌المللی به بنادر ایران بازگشتند و بازار بسیار خوبی برای بخش دریایی در کشورمان ایجاد شد. سعیدی با بیان اینکه 42درصد از هزینه‌های کشتیرانی متعلق به هزینه‌های سوخت آن است، گفت: اگر ما بتوانیم سوخت کشتی‌های منطقه را تامین کنیم، دیگر نیازی نیست که خطوط کشتیرانی انحراف 120 مایلی داشته باشند تا به بندر فجیره برسند.

وی با بیان اینکه ارزش افزوده بانکرینگ می‌تواند نصیب مردم کشورمان شود، ادامه داد: 87درصد تجارت دنیا از طریق دریا انجام می‌شود که در ایران این رقم به 85درصد می‌رسد بنابراین کشتیرانی رکن صادرات و واردات است. مدیرعامل شرکت کشتیرانی با بیان اینکه پس از برجام توانستیم به تمام بنادر دنیا جز دو کشور دسترسی پیدا کنیم، گفت: در حالی که قبل از تحریم فقط یک سرویس به شانگهای داشتیم امروز پنج خط مشترک به تمام نقاط دنیا داریم و آسیای‌شرقی، اروپا، آفریقا، امریکای‌لاتین و امریکای‌شمالی را پوشش می‌دهیم.


نقش صندوق‌های بازنشستگی در توسعه

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این مراسم گفت: باید به‌دنبال احیای فروش متمرکز در محصولات پتروشیمی باشیم، زیرا در غیر این صورت متضرر خواهیم شد.

ربیعی در مراسم افتتاح پروژه سوخت‌رسانی در منطقه سلخ قشم گفت: در گذشته شرکتی برای فروش متمرکز محصولات پتروشیمی وجود داشت اما اکنون این واحد متمرکز را نداریم و باید به‌دنبال احیای آن باشیم. وی با تاکید بر اینکه در تمام دنیا صندوق‌ها نقش بسیار مهمی در توسعه ملی دارند، افزود: در ایران نیز باید از فرصت آنها برای توسعه نهایت استفاده را ببریم زیرا پول این صندوق‌ها متعلق به میلیون‌ها ایرانی است.

ربیعی ادامه داد: ظرفیت بازار و سرمایه‌گذاری اجازه نداد تا ما فروش برخی از شرکت‌های خود را انجام دهیم اما بلافاصله بعد از بهبود شرایط این کار صورت می‌گیرد و در عوض سیاست انبساطی در سهام دیگر شرکت‌ها را در دستور کار قرار خواهیم داد.

وی یکی از اهداف شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی (شستا) را بین‌المللی کردن فعالیت صندوق‌ها اعلام کرد و گفت: تاکنون چند پروژه نیز در این زمینه انجام شده و در راس همه شرکت‌ها، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد که به خوبی از فضای پسابرجام بهره برده است.


رهایی 157 میلیون دلار پول بلوکه شده

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به قرارداد خرید 10 کشتی توسط کشتیرانی گفت: این قرارداد توانست 157 میلیون دلار پول بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی را آزاد کند و نخستین فاینانس عملی در کشتیرانی اتفاق افتاد. علی ربیعی ادامه داد: متنوع کردن صنعت کشتیرانی از دیگر اقداماتی است که باید در دستور کار قرار گیرد و با همکاری شرکت ملی نفتکش و کشتیرانی جمهوری اسلامی محقق خواهد شد تا گستره زنجیره کشتیرانی کامل شود. وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: ایران باید قدرت اول منطقه در بانکرینگ شود و ما مایلیم بخش خصوصی قدرتمند در تمام زمینه‌ها شکل گیرد. ربیعی افزود: ‌در خلأ بخش خصوصی قدرتمند، در تمام دنیا هلدینگ‌های فعال در بخش عمومی وظیفه پیشبرد منافع اقتصادی را برعهده دارند.


احیای مجدد صنعت 8 میلیارد دلاری

حمیدرضا مومنی مدیرعامل منطقه آزاد قشم نیز در مراسم افتتاح فاز اول پروژه سلخ-قشم با بیان اینکه امروز 86درصد صنعت سوخت‌رسانی به کشتی‌ها در دست فجیره است، بیان کرد: برنامه ما در منطقه آزاد قشم این است که ظرفیت ماهانه 750هزار تنی بانکرینگ منطقه را در دست بگیریم.

مومنی با بیان اینکه در بخش صنعت بانکرینگ در منطقه رقبای جدی داریم، اظهار کرد: در حال حاضر 86درصد بانکرینگ منطقه در دست فجیره است. 60هزار کشتی با تناژ‌های مختلف از منطقه خلیج‌فارس تردد می‌کنند که ایران باید سهم خود را در جذب این کشتی‌ها برای سوخت‌رسانی افزایش دهد. مدیرعامل منطقه آزاد قشم با بیان اینکه برنامه‌ریزی ما این است که ماهانه 750هزار تن ظرفیت در بانکرینگ را به خودمان اختصاص دهیم، اظهار کرد: درنهایت باید نیمی از ظرفیت بانکرینگ منطقه در دست سواحل ایران باشد.

وی با تاکید بر اینکه امروز گام اول در صنعت 8میلیارد دلاری بانکرینگ را شروع کرده‌ایم، اظهار کرد: این به معنای تحقق اقتصاد مقاومتی است و امروز می‌بینیم که اقدامات به عمل تبدیل شده‌اند.

مومنی تاکید کرد: اگر تنها به بخش سوخت‌رسانی توجه داشته باشیم و از ارائه خدمات جانبی آن غافل شویم، به‌طور قطع این نوع سرمایه‌گذاری غیرقابل رقابت در منطقه است.

وی با بیان اینکه در فاز اول این پروژه، از ظرفیت 500هزار تن سوخت‌رسانی به کشتی‌ها به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار کرد: برای شروع فاز بعدی بانکرینگ در سلخ که آن هم ظرفیت 500هزار تن خواهد داشت، 4 سرمایه‌گذار اعلام آمادگی کرده‌اند.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم گفت: برای سودآوری از این صنعت باید زنجیره آن ازجمله هتلینگ، تعمیرات کشتی، مارکت و... تکمیل شود.

مومنی با اشاره به فعالیت منطقه آزاد قشم در پروژه‌های نفتی و انرژی گفت: امروز توانایی ذخیره‌سازی نفت در قشم به 110میلیون بشکه رسیده است. در همین حال، سرمایه‌گذاران متعددی ازجمله اروپایی‌ها و به‌طور مشخص سوییسی‌ها برای ورود به این پروژه‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر