مهم‌ترین تهدید کنونی کشور، زلزله است

۱۳۹۵/۱۱/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۸۸۹

گروه اقتصاد اجتماعی

در حالی که ایران در هفته‌یی که گذشت، انواع مختلف حوادث طبیعی را تجربه کرد، معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران کشور، زلزله را مهم‌ترین تهدید کنونی کشور برشمرد و گفت: «سالانه 175 زمین لرزه بالای 4درجه امواج درونی زمین (ریشتر) در کشور رخ می‌دهد.»

به گزارش ایرنا، اسماعیل نجار افزود: «روزانه حدود 60 زلزله با قدرت یک دهم تا 5 درجه امواج درونی زمین در کشور رخ می‌دهد. هر 10سال نیز شاهد یک زلزله 6 تا 6.5 ریشتر در کشور هستیم که خسارت مالی و جانی بزرگی را به جای می‌گذارد.»

نجار سیل، توفان، صاعقه، آتش‌سوزی را از دیگر حوادث طبیعی برشمرد که کشور را تهدید می‌کند و ادامه داد: «اکنون 80درصد مناطق کشور حادثه خیز است و گسل‌های فراوانی هم وجود دارد که باید به سوی ساخت‌وساز اصولی و رعایت نکات ایمنی در همه بخش‌ها حرکت کنیم. امروز دنیا با به کارگیری دانش و خرد و اندیشه خود را ایمن کرده است و ما نمی‌توانیم در محدوده کمی و کیفی و حریم رودخانه ساخت و ساز کنیم و بعد انتظار داشته باشیم تخریب نشود، بنابراین چاره‌یی برای ایمن کردن کشور نداریم و باید به این سو حرکت کنیم. کشور ما هر لحظه شاهد بحران است و باید اقدامات پیش‌گیرانه را برای جلوگیری از خسارت‌ها داشته باشیم.»

رییس سازمان مدیریت بحران کشور درباره وقوع زلزله احتمالی در تهران و آمادگی نهادهای امداد رسان گفت: «آمادگی در تهران نسبت به حادثه خیلی کم است یا اینگونه بگویم در تهران آن حوادثی که محتمل بر اتفاق است و با توجه به گسل‌ها و فرونشست‌هایی که داریم، شاید 10درصد هم آمادگی وجود نداشته باشد.»

نجار به فروریختن ساختمان پلاسکو و حجم عملیات صورت گرفته در این حادثه که هنوز هم ادامه دارد اشاره و اضافه کرد: «باید توجه داشته باشیم تهران کلان‌شهر است و شهری مثل بم از استان کرمان نیست که نیروها و مردم با بیل و کلنگ بتوانند جان باختگان را از زیر آوار خارج کنند بلکه در اینجا ابزار و امکانات و دستگاه‌های پیچیده‌یی لازم است تا انسان‌ها از زیر آوار و آهن‌آلات خارج شوند و کار بسیار بسیار سخت‌تر خواهد بود.»


ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند

اما غیر از زلزله، چه حوادث دیگری می‌توانند زندگی را در کشور تهدید کنند؟ و کشور چقدر برای این حوادث آماده است؟ توجه داشته باشید که منظور از تهدید زندگی، الزاما تهدید جان نیست، بلکه هر اتفاقی که روند عادی زندگی را برای شهروندان مختل کند، تهدید به شمار می‌آید. اتفاقاتی که منجر به اختلال در عبور و مرور یا خسارت به تولید شود.

در هفته‌یی که گذشت کشور شاهد حوادث طبیعی زیادی بود. جدای از سیل سیستان، حوادث دیگری نیز رخ داد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

دو روز گذشته، نقاط مختلف کشور شاهد بارش برف بود. بارشی که هرچند مردم را خوشحال کرد و باعث اطمینان خاطر از تامین منابع آبی سال آینده شد، اما مشکلات بسیاری را نیز به وجود آورد.

به گزارش ایرنا، به دلیل شرایط نامساعد جوی فرودگاه یاسوج و کاهش دید افقی روز گذشنه، پرواز ساعت هشت صبح دیروز تهران-یاسوج به شماره 3704 و پرواز شماره 3705 یاسوج-تهران ساعت 10 و 20 دقیقه هواپیمایی آسمان باطل شد. در فرودگاه ایلام نیز به دلیل بارش شدید برف و کاهش دید افقی تا حد صفر، همه پروازها باطل اعلام شد.

پروازهای فرودگاه اهواز شامل پرواز شماره 836 اهواز-مشهد، ساعت 11 و 45 دقیقه، هواپیمایی آسمان پرواز شماره 2627 اهواز- تهران ساعت 11 و 40 دقیقه، هواپیمای نفت و پرواز شماره 831 اهواز- تهران ساعت 17 و 40 دقیقه هواپیمایی آسمان باطل شد.

براساس این گزارش، همه موارد ابطال پروازها ناشی از کلاهش دید افقی است و با وجود بارش‎های شدید برف و باران، فرودگاه‎ها در حال عملیات مداوم برفروبی بوده، همگی آماده و عملیاتی هستند.

مدیر فرودگاه بین‌المللی شهرکرد نیز اعلام کرد، به دلیل نامساعد بودن هوا و بارش برف، پرواز دیروز مشهد به شهرکرد و برعکس لغو شد.

به گفته «سروش سلیمی شهرکی»، پرواز ساعت 12 دیروز مشهد به شهرکرد با 150 مسافر با شماره 4105 وارد شهرکرد شد اما بدلیل نامساعد بودن هوا و بارش برف نتوانست به زمین نشیند و به اصفهان رفت و در فرودگاه احتیاطی این شهر نشست. سلیمی شهرکی ادامه داد: «با توجه به وضعیت جوی، مسافران پرواز شهرکرد-مشهد نیز به فرودگاه احتیاطی اصفهان منتقل شدند تا با پرواز شماره 4104 به مشهد مقدس سفر کنند.» همچنین بارش سنگین برف موجب مسدود شدن راه‌ها در استان‌های کردستان و کرمانشاه شد. به گزارش ایرنا، محمد راشد مدرس گرجی، مدیر راهداری اداره کل راهداری، حمل و نقل جاده‌یی کردستان گفت: «به دلیل بارش راه ارتباطی 200 روستای استان در شهرهای کامیاران، بانه و مریوان بسته است و تردد در جاده‌های صلی و بین شهری بدون زنجیر چرخ ممکن نیست.»

فرهاد همتی، سرپرست فرمانداری گیلانغرب نیز گفت: «بارش برف راه ارتباطی 65 روستای دهستان‌های حیدریه و گواور را با مرکز بخش این شهرستان مسدود کرد. » گفتنی است در باقی شهرستان‌های این استان نیز بسیاری از جاده‌ها مسدود شده‌اند.


گرد حلق آزار

در گوشه‌یی دیگر از کشور، در نقطه‌یی که خبر از برف و سرما نیست، در پی وقوع توفان گرد و غبار، میزان آلودگی هوا به بیش از 66 برابر حد مجاز رسید.

به گزارش ایرنا، کار‌شناس مسوول آزمایشگاه هوای اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان روز جمعه گفت: «میزان گرد و غبار در ساعت 13 در اهواز به 10 هزار میکروگرم بر مترمکعب رسیده است. به علت قطع برق هنوز امکان دریافت اطلاعات از سایر شهرها وجود ندارد و وضعیت هوا در آنها متعاقبا اعلام می‌شود.»

علی‌رضا آذریان با اشاره به اینکه گرد و غبار از ساعت 10 در اهواز به اوج خود رسیده است افزود: «از این ساعت غلظت آلودگی به 10هزار میکروگرم بر مترمکعب رسیده است.

در ساعت 11 میزان گرد و غبار در شهرهای هندیجان هفت هزار و 609 میکروگرم بر مترمکعب، سوسنگرد یک هزار و 236 میکروگرم بر مترمکعب، در ماهشهر 709 میکروگرم بر مترمکعب و خرمشهر 789 میکروگرم بر مترمکعب بوده است. دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا امکان اندازه‌گیری گرد و غبار بیش از 10 هزار میکروگرم بر مترمکعب را ندارند بنابراین ممکن میزان آلودگی هوا بیش از آماری باشد که دستگاه‌ها نشان می‌دهند.»

مدیرکل هواشناسی خوزستان همچنین گفت: «با وقوع توفان گرد و خاک در اهواز شعاع دید به 50متر رسیده است.»

همچنین کاهش دید باعث شد که برخی پروازهای روز گذشته فرودگاه اهواز لغو شود. برپایه گزارش اداره کل فرودگاه‌های خوزستان، پروازهای اهواز- تهران قشم ایر به شماره 1213 در ساعت 9 و 30 دقیقه، پرواز ایرتور به شماره 957 ساعت هشت و 50 دقیقه، پرواز آسمان به شماره 831 و ساعت 17 و 40 دقیقه، پرواز نفت به شماره 2617 ساعت 11 و 40 دقیقه و پرواز کاسپین به شماره 021 و ساعت 15 و 20 دقیقه لغو شد. همچنین پروازهای اهواز- شیراز هواپیمایی آسمان به شماره 3884 ساعت 9 و 45 دقیقه، اهواز- مشهد پرواز آسمان به شماره 836 ساعت 11 و 45 دقیقه، اهواز- اصفهان کاسپین به شماره 6974 ساعت 11 و اهواز- تبریز آتا به شماره 5232 و ساعت 14 و 40 دقیقه نیز از دیگر پروازهای لغو شده است.

گرد و غبار در سایر استان‌ها نیز زندگی عادی مردم را مختل کرد. بطوری که فرماندار ریگان در استان سیستان و بلوچستان گفت: «توفان شدید شن به همراه ریزگردها موجب بسته شدن جاده ترانزیتی ریگان - چابهار شد.»

بنابر این گزارش، امین باقری افزود: «توفان شن که مجدد از صبح جمعه در ریگان آغاز شد موجب کاهش دید افقی در راه‌های این شهرستان شده است. تاکنون 33 نفر در شهرستان ریگان به دلیل غلظت ریزگردها و توفان شن راهی مراکز درمانی شده‌اند.»

او گفت: «نیروهای امدادی و راهداری با توجه به کاهش دید و مسدود شدن مسیر ریگان- چابهار در این محور مستقر شده‌اند. این توفان موجب وارد آمدن خسارت به فضای سبز شهری و جنگل کهور منحصر به فرد در ریگان نیز شده است. بیش از 50روستا در شهرستان ریگان در محاصره توفان شن و ریزگردها قرار دارند و تکرار این پدیده اهالی شهرستان را با مشکل مواجه کرده است.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر