طرح همیاران آب در سطح ملی الگو است

۱۳۹۵/۱۱/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۸۸۱

گروه بنگاه‌ها|

مدت‌هاست که کارشناسان و تحلیلگران از بحران قریب‌الوقوعی در حوزه «آب» خبر می‌دهند که می‌تواند حیات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشورمان را با مخاطرات جدی مواجه کند. بر همین اساس دولت یازدهم تلاش می‌کند تا با زمینه‌سازی مناسب، فضای پروژه‌های عمرانی و اقتصادی را با استفاده از پیوست‌های «زیست محیطی» و«آب» اجرایی کند. طرح همیاران آب که فرآیند اجرایی آن نخستین‌بار در کرمان کلید خورده، یکی از برنامه‌هایی است که از منظر معصومه ابتکار می‌تواند بخشی از مشکلات ایران در این زمینه را پوشش دهد. معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور با اشاره به این طرح می‌گوید: «طرح همیاران آب یکی از بهترین طرح‌هاست که در سطح ملی نیز می‌تواند، الگو باشد.» ابتکار در بخش دیگری از صحبت‌هایش به مساله آلودگی هوا و گرد و غبار اشاره می‌کند که «در دولت یازدهم موضوع گرد و غبار با پیشنهاد ایران به موضوعات کلیدی سازمان ملل تبدیل شده و این سازمان در سال گذشته و امسال دو قطعنامه صادر کرده که مبنای سایر گزارش‌های بین‌المللی قرار گرفته است.»


اشکال نوین رعایت الزامات زیست محیطی

معصومه ابتکار در پایان سفر یک‌روزه به کرمان در جمع خبرنگاران افزود: «طرح همیاران آب طرحی ضروری و حیاتی برای استان کرمان است.»

معاون رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: طرح همیاران آب که با ابتکار استاندار کرمان اجرایی شده، مورد تاکید ما نیز قرار دارد. رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه چاره‌یی جز اجرای این طرح برای حفاظت از منابع نداریم، گفت: متاسفانه سفره‌های آب در این استان آسیب دیده‌اند و انتظار است این طرح با قوت ادامه یابد.

ابتکار در ادامه گفت: استان کرمان مانند اجرای ایده‌های ابتکاری از جمله همیاران آب، نخستین نقطه ایران است که طرح‌های گردشگری طبیعت‌گردی با رعایت الزامات زیست محیطی را به شکل نوین اجرایی می‌کند. وی افزود: در استان کرمان و منطقه خبر طرح گردشگری طبیعت‌گردی متناسب با سازوکار‌های روز دنیا انجام می‌شود. ابتکار خاطرنشان کرد: مطالعات این طرح در سایر نقاط کشور نیز انجام شده و امیدواریم این طرح را در مناطق پیش‌بینی شده و در نقاطی که مطالعات و کارهای کارشناسی انجام شده، اجرایی کنیم. معاون رییس‌جمهور عنوان کرد: اجرای خوب با نظارت و دقت کافی در کرمان موجب می‌شود که این استان الگویی در اجرای طرح گردشگری طبیعت‌گردی باشد و این طرح را در سایر نقاط با رعایت الزامات زیست محیطی بدون تخریب و آلایندگی در زیباترین مناطق اجرایی کنیم.


احیا و مدیریت تالاب جازموریان

ابتکار عنوان کرد: طرح‌های مدیریت مناطق گردشگری و طرح‌های طبیعت‌گردی در مناطق، مطالعات خاص خود را دارد و متفاوت با مناطق نمونه گردشگری است. رییس سازمان محیط‌زیست کشور بیان کرد: کاری که برای خبر شده، براساس مطالعات خاص خود بوده است و یک برنامه کاری را پیشنهاد داده و بر اساس آن این تفاهم امروز وآغاز برنامه طبیعت‌گردی شکل گرفته است. وی با تاکید بر اینکه مبنای کار در طرح‌های سازمان محیط‌زیست، حفاظت از منابع موجود است، گفت: رویکرد اصلی در طرح‌های اکوتوریسم این است که تغییری در سیاست‌های حفاظتی ایجاد نمی‌کند و در مواردی آنها را تقویت کرده و مشارکت محلی را نیز افزایش می‌دهد. معاون رییس‌جمهوری در ادامه به تالاب جازموریان نیز اشاره و بیان کرد: تاکنون درباره جازموریان چندین جلسه در سازمان مرکزی و یک جلسه در استان کرمان برگزار کرده‌ایم و منتهی به تدوین مطالعات مربوط به احیا و مدیریت تالاب جازموریان شد که این مطالعات توسط جهاد دانشگاهی تهیه و به سازمان ارسال شده است. کارگروه ملی برای احیای تالاب جازموریان که از تالاب‌های بسیار مهم کشور است، تشکیل شده است.


اصلاح الگوی کشت و تعیین حق‌آبه

ابتکار گفت: با انجام مطالعات مربوطه برداشت از رودخانه‌ها، چاه‌های غیرمجاز اطراف تالاب، اصلاح الگوی کشت و تعیین حق‌آبه تعیین تکلیف می‌شود.

رییس سازمان محیط‌زیست درباره مهار کانون‌های گرد و غبار نیز گفت: در این دوره تکمیل مطالعات شناسایی کانون‌ها و تدوین برنامه ملی مقابله با گرد و غبار انجام شده است. معاون رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: استان کرمان مطالعات شناسایی کانون‌های گرد و غبار را تکمیل کرده و این کانون‌ها شناسایی شده است.

وی به شکل‌گیری ستاد ملی مقابله با گرد و غبار اشاره کرد و افزود: مسوولیت اجرایی این ستاد بر عهده سازمان جنگل‌ها و مراتع، پیش‌آگهی و پیش‌بینی بر عهده هواشناسی و هماهنگی و پایش بر عهده محیط زیست است. ستاد ملی مقابله با گرد و غبار کاملا فعال و پیگیر اجرایی شدن مصوبات دولت در این رابطه است.

معاون رییس‌جمهوری گفت: در دولت یازدهم موضوع گرد و غبار با پیشنهاد ایران به موضوعات کلیدی سازمان ملل تبدیل شده و این سازمان در سال گذشته و امسال دو قطعنامه صادر کرده که مبنای سایر گزارش‌های بین‌المللی قرار گرفته است. ابتکار اظهار کرد: در این قطعنامه به موضوع کشورهایی از جمله عراق که ناامنی و جنگ‌ها در آن موجب شده دولت‌ها کمتر بتوانند برای جلوگیری از غبار اقدام کنند نیز اشاره شده است. وی تاکید کرد: در آخرین قطعنامه تاکید شده که نخستین کنفرانس بین‌المللی سازمان ملل در زمینه مهار گرد و غبار در ایران برگزار شود که در این زمینه در حال برنامه‌ریزی هستیم. در این راستا کانون‌های گرد و غباری که در سایر کشورها هستند نیز شناسایی می‌شود.


تعیین‌تکلیف معادنی که داخل مناطق حفاظت شده قرار دارند

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور گفت: درباره معادن و بخش‌هایی که داخل مناطق حفاظت شده و مناطق ارزشمند قرار دارند، سازمان حفاظت محیط زیست سیاست روشنی مبتنی بر قوانین و مقررات دارد و تحت هیچ عنوان اجازه فعالیت‌های جدید و تخریبی داده نمی‌شود و نمونه‌یی در استان کرمان مثل شاه‌کوه داشتیم که سازمان مخالفت کرده است. وی گفت: در فعالیت‌های معدنی الزامات زیست‌محیطی باید رعایت شود و این فعالیت‌ها نباید به تخریب منابع آبی و جنگل‌ها منجر شود و نیز نباید منظر طبیعت را تخریب کند. ابتکار عنوان کرد: درباره معادن همکاری خوبی با شورای عالی معادن داریم و در آن کارگروه موارد مربوط به معادن مطرح، رسیدگی و تصمیمات لازم درباره آنها گرفته می‌شود. وی اظهار کرد: انتقاداتی را درباره وضعیت برخی معادن داریم و در این رابطه گزارش‌هایی در دست تدوین است و نیاز است در این رابطه یک سیاست‌ها و الزامات زیست محیطی در سطح کشور داشته باشیم. ابتکار تصریح کرد: ضوابط زیست‌محیطی دست وپاگیر تلقی نمی‌شوند و اگر این ضوابط در طرح‌ها مدنظر قرار نگیرند آن طرح‌ها دست و پاگیر می‌شوند و در کشور طرح‌هایی داریم که این‌گونه شده‌اند و مشکلات بعدی زیادی را ایجاد کرده‌اند. وی با تاکید بر اینکه ضوابط زیست محیطی در زمان برنامه‌ریزی‌ها باید مدنظر قرار گیرد، عنوان کرد: ماهیت الزامات زیست‌محیطی دست و پا گیر نیست و در همه جای دنیا نیز چنین است. رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: در سطح دنیا ضوابط زیست محیطی در زیباترین شکل خود اجرا می‌شود زیرا می‌دانند عدم توجه به آن‌ چه تاثیری در حوزه سلامت و سایر حوزه‌ها دارد. وی درباره واگذاری برخی اختیارات به استان‌ها نیز گفت: در واگذاری برخی اختیارات کمک کرده‌ایم و 23مورد از طرح‌های ارزیابی به استان‌ها واگذار شده است.

پارک ملی «خبر» الگوی طبیعت‌گردی پایدار

آغاز عملیات اجرایی بزرگ‌ترین پروژه گردشگری و اکوتوریسم خاورمیانه در بخش خبر شهرستان بافت از دیگر برنامه‌هایی بود که ابتکار در جریان سفر به استان کرمان در آن شرکت کرد. معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان محیط‌زیست کشور گفت: پروژه پارک ملی خبر می‌تواند، الگویی برای طبیعت‌گردی پایدار و اجرای طرح‌های مدیریت با مشارکت جوامع محلی و مشارکت بسیار خوب براساس مطالعات انجام شده و تجربه ملی و بین‌المللی باشد. به گزارش روابط‌عمومی استانداری کرمان، معصومه ابتکار بعدازظهر پنج‌شنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی بزرگ‌ترین پروژه گردشگری و اکوتوریسم خاورمیانه در بخش خبر شهرستان بافت گفت: معیشت مردم خبر به طبیعت وابسته بوده است و نسل در نسل تلاش کردند برای حفظ این مناطق کوشا باشند. رییس سازمان حفاظت از محیط‌زیست عنوان کرد: پروژه پارک ملی خبر می‌تواند، الگویی برای طبیعت‌گردی پایدار و اجرای طرح‌های مدیریت با مشارکت جوامع محلی و مشارکت بسیار خوب براساس مطالعات انجام شده و تجربه ملی و بین‌المللی باشد.


پارک ملی «خبر» بزرگ‌ترین پروژه طبیعت‌گردی ایران است

از سوی دیگر معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط‌زیست کشور نیز در ادامه این مراسم گفت: پروژه پارک ملی خبر بزرگ‌ترین پروژه طبیعت‌گردی در داخل کشور است.

دبیری بیان داشت: کشور ما به لحاظ تنوع زیستی در منطقه به لحاظ تنوع گیاهی و جانوری با فاصله زیادی بیشترین تنوع زیستی را دارد و در منطقه جزو 20 کشور دارای تنوع زیستی در دنیا هستیم. معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط‌زیست کشور عنوان کرد: باید جاذبه‌های گردشگری در این بستر یک همسانی، همکاری و همنوایی داشته باشند تا بتوانیم ظرفیت عظیمی را ایجاد کنیم و ایجاد مشاغل، مشارکت عمومی و بهره‌مندی از این ثروت‌های عظیم را داشته باشیم. دبیری ابراز داشت: سازمان محیط زیست از 60 سال قبل حدود 280 منطقه طبیعی را تحت حمایت قرار داده که پارک ملی خبر یکی از این مناطق است هرچند منطقه خبر نسبت به گذشته دیگر بکر نیست و دست‌خورده است و ساخت و سازها، وجود پسماند و جریان فاضلاب توالت‌ها در داخل پارک ملی خبر موجب حیرت می‌شود. وی خاطرنشان کرد: با حضور سرمایه‌گذار داخلی برای اجرای پروژه پارک ملی خبر می‌توان امیدوار بود چنین اقدامات بکری الگویی برای برنامه‌های بعدی در کشور باشد. دبیری از پروژه گردشگری و اکوتوریسم پارک ملی خبر به عنوان نخستین نمونه بهره‌مندی از ذخایر و ثروت‌های طبیعی نام برد و افزود: امیدواریم، بتوانیم بخشی از زیبایی‌ها را به پارک ملی خبر برگردانیم و مشارکت عمومی را جذب کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر