افزایش تنش سیاسی میان کره‌جنوبی و ژاپن

۱۳۹۵/۱۱/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۸۷۱


گروه جهان| یک ماه پس از شدت گرفتن تنش دیپلماتیک کره‌جنوبی و ژاپن که باعث فراخوان سفیر ژاپن از سئول شد، این‌بار جزایر «دوکدو» در دریای شرقی باعث افزایش اختلافات سیاسی میان دو کشور شده است.

به گزارش ژاپن تایمز، بالا گرفتن تنش سیاسی میان دو کشور پس از آن شدت گرفت که گزارش‌ها از حضور یک هیات سیاسی کره جنوبی در جزایر مورد منازعه «دوکدو» که همواره روابط دو کشور را تحت‌الشعاع خود قرار داده حکایت دارد و این کار باعث شده تا توکیو یادداشت اعتراضی را تسلیم مقامات کره‌یی کند. مجمع الجزایری که به زبان کره‌یی «دوکدو» و در ژاپنی «تاکه شیما» خوانده می‌شود، در 211 کیلومتری استان شیمانه ژاپن و در 215 کیلومتری از خاک کره جنوبی قرار دارد و ژاپن آن را به عنوان بخشی از قلمروی سرزمینی خود می‌داند. ظاهرا هیاتی به ریاست «کیم کوان یون» فرماندار «گیونگ سان بوک» از استان‌های کره‌جنوبی به تازگی در این منطقه حضور یافته‌اند. یوشیهدا سوگا سخنگوی ارشد دولت ژاپن در واکنش به این حضور گفت که کشورش چنین اقدامی را محکوم می‌کند و نمی‌تواند این‌گونه تحرکات را تحمل کند.

دو کشور از دیرباز درگیر مناقشه درباره این جزایر بوده‌اند و اکنون تنش‌ها میان طرفین با توجه به فعال‌تر شدن گروه‌های مدنی کره‌جنوبی در این جزایر بالا گرفته است. کره‌جنوبی این جزایر را از سال 1950میلادی تاکنون تحت کنترل خود دارد و هم اینک نیز یک نیروی گشت را به همراه یک بالگرد و نیز فانوس دریایی در این منطقه مستقر کرده و بر آن نظارت می‌کند. سخنگوی دولت ژاپن همچنین ورود هیات کره‌جنوبی به جزایر را مایه تاسف دانست و گفت که توکیو بارها خواستار لغو چنین دیدارهایی شده است. لی میونگ باک، رییس‌جمهور کره‌جنوبی بلندپایه‌ترین مقام این کشور است که در سال ۲۰۱۲ میلادی با وجود اعتراض‌های ژاپن وارد این جزایر شد. مساله جزایر مورد منازعه میان دو کشور از جمله موضوعاتی است که از زمان اشغال شبه‌جزیره کره توسط ژاپن در چندین دهه قبل برجای مانده است.

کره‌جنوبی در تارنمایی که برای بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۸ ایجاد کرده شعاری نگارش کرده مبنی بر اینکه جزایر دوکدو در قلب کره‌یی‌ها جا دارد. وزارت خارجه ژاپن در بیانیه‌یی اعلام کرده که مرتبط کردن مساله جزایر و موضوع تمامیت ارضی با بازی‌های المپیک در کره‌جنوبی کار سازنده‌یی نیست و فومیو کیشیدا، وزیر خارجه ژاپن ضمن تقبیح و محکوم کردن این عمل آن را غیرقابل قبول دانسته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر