«زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان شد

۱۳۹۵/۱۱/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۸۷۰

گروه جهان|

یوآخیم گاوک رییس‌جمهوری آلمان با پذیرش استعفای فرانک والتر اشتاین‌مایر وزیر خارجه این کشور، زیگمار گابریل را به‌عنوان جانشین وی منصوب کرد. به گزارش اشپیگل، گابریل ۵۷ساله رهبر حزب سوسیال دموکرات آلمان (SPD) است که یکی از احزاب ائتلاف حاکم تحت رهبری آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور به‌شمار می‌آید و تاکنون به‌عنوان معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد و انرژی فعالیت می‌کرد.

دلیل استعفای اشتاین‌مایر از وزارت خارجه آلمان نیز این است که وی نامزد تصدی پست ریاست‌جمهوری شده و قرار است دوازدهم ماه آینده میلادی رای‌گیری در این باره صورت گیرد.

بنا بر این گزارش، زیگمار گابریل وزیر اقتصاد سابق آلمان که حکم کناره‌گیری از وزارت اقتصاد را از دست رییس‌جمهوری آلمان دریافت کرده بود، به دستور وی رسما جانشین اشتاین‌مایر شده است. اما این تنها تغییر و تحول در کابینه آلمان نبوده است. یکی دیگر از انتصاب‌های مهم جمعه در آلمان روی کار آمدن خانم «بریژیت تسیپریس» به‌عنوان وزیر اقتصاد جدید آلمان و سوگند وی در پارلمان آلمان است. تسیپریس نیز پیش از سوگند در پارلمان آلمان حکم خود برای تصدی این سمت را از دست رییس‌جمهور آلمان دریافت کرد.

به نوشته اشپیگل، این تغییر سریع در پست‌های مهم وزارتی در آلمان بعد از اینکه گابریل از نامزدی برای صدراعظمی آلمان کناره‌گیری کرده و این مسوولیت را برعهده مارتین شولتز رییس سابق پارلمان اروپا گذاشت، ضروری بود. اشتاین‌مایر به‌زودی و در تاریخ 12فوریه توسط مجمع فدرال آلمان به‌عنوان رییس‌جمهور جدید این کشور و جانشین یوآخیم گاوک انتخاب خواهد شد.

در حالی که 8ماه تا آغاز انتخابات فدرال مانده، نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که شمار رای‌دهندگان به مارتین شولتز رهبر سوسیال دموکرات با میزان آرای آنگلا مرکل برابری می‌کند. نظرسنجی‌های تلویزیون ای‌آر‌دی حاکی از آن است که مرکل و شولتز ۴۱درصد از آرا را به خود اختصاص داده‌اند. گفته شده، آنگلا مرکل از ماه سپتامبر تاکنون، حدود 2درصد آرای خود را از دست داده و میزان آرای شولتز نیز 5درصد افزایش داشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر