اعلام هم‌بستگی «مادلین آلبرایت» با مسلمانان امریکا

۱۳۹۵/۱۱/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۸۶۹

گروه جهان|

وزیر خارجه سابق ایالات متحده گفته است که اگر دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا یک بانک اطلاعاتی از مسلمانان امریکایی ایجاد کند، نام خود را در آن ثبت خواهد کرد. مادلین آلبرایت گفته «آماده است» با ثبت نام در چنین بانک اطلاعاتی مخالفت خود را با چنین رویکردی ابراز کنند.

به گزارش بی‌بی‌سی، آلبرایت، نخستین وزیر خارجه زن امریکا در توییتر خود نوشته است:«من کاتولیک بزرگ شده‌ام، سپس پیرو کلیسای اسقفی شدم و بعدا آگاه شدم خانواده من یهودی بودند. برای همبستگی، من آماده‌ام به عنوان مسلمان ثبت نام کنم.» این توییت آلبرایت ده‌ها هزار بار لایک شده است.

این سخنان او درحالی منتشر شده که گزارش‌هایی درباره صدور فرامینی توسط رییس‌جمهوری امریکا در مورد ممنوعیت ورود پناهندگان و شهروندان 7 کشور ازجمله ایران، سوریه، یمن و عراق منتشر شده است. اما با وجود این گزارش‌ها تاکنون هیچ اشاره‌یی درباره ثبت نام مسلمانان امریکا دست‌کم در ماه‌های اخیر از سوی مقامات تازه کاخ سفید مشاهده نشده است. ثبت اطلاعات شهروندان مسلمان امریکا اقدامی است که ترامپ در مصاحبه‌یی در سال ۲۰۱۵ گفته بود در صورت به قدرت رسیدن «قطعا اجرا می‌کند»؛ اگرچه بعدا از آن موضع فاصله گرفته است. تعداد زیادی از مردم پس از انتخاب ترامپ در انتخابات امریکا قول همبستگی با جمعیت مسلمان در امریکا را داده‌اند. بیالیک... بازیگر هالیوودی نیز در توییتر خود نوشته است:«من یهودی هستم و اگر لازم شود، آماده هستم برای همبستگی به عنوان یک مسلمان خود را ثبت نام کنم.»

وی که یکی از منتقدان سرسخت ترامپ است، گفته است:«اگر ما افرادی که فکر می‌کنیم خطرناک هستند، ثبت نام کنیم مردان سفیدپوست را هم باید ثبت نام کرد چون بسیاری از قاتلان زنجیره‌یی و حمله‌کنندگان مسلح، مردان سفیدپوست هستند.»

بسیاری از مردم ازجمله آلبرایت، که یک مهاجر سابق چک است، از این اقدام احتمالی ترامپ شدیدا انتقاد کرده‌اند. آلبریت در تویترش نوشته است:«در مجسمه آزادی هیچ نوشته‌ خاصی در ارتباط با این اقدام احتمالی ترامپ وجود ندارد، امریکا باید برای پیروان تمام ادیان و سوابق باز بماند. پناهندگان خوش آمدید.» ترامپ از ممنوعیت ورود مسلمانان به ایالات متحده امریکا هم صحبت کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر