تعریف چرخه اقتصادی مطلوب در بخش فرهنگ و هنر

۱۳۹۵/۱۱/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۸۴۵

صالحی‌امیری: در تدوین بودجه نیازمند تحول هستیم

گروه ایران

رییس مجلس شورای اسلامی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار کرد. علی لاریجانی در این دیدار با بیان اینکه افراد به‌دلیل زمین‌گیر نشدن به بخش فرهنگ و هنر رجوع نمی‌کنند زیرا در این عرصه با پدیده زمین‌گیر شدن مواجه هستیم، گفت: به نظر می‌رسد باید برای تعریف چرخه اقتصادی مطلوب و ارائه مدل در این زمینه تیمی را تشکیل داد؛ افرادی که در بخش فرهنگ فعالیت می‌کنند، ذهن‌شان فارغ از توسعه اقتصادی است و باید برای‌شان این مهم تعریف شود. وی افزود: امور فرهنگی، کار اداری نیست، ولی متاسفانه در ساختار دیوان‌سالاری کشور انجام امور براساس انجام کارهای اداری رواج یافته است.

رییس قوه مقننه با بیان اینکه خوشبختانه وزارت ارشاد و مسوولان آن از فضیلت فرهنگی برخوردار هستند، اضافه کرد: احتیاجی نیست در مسائل فرهنگی پرمناقشه حرکت کرد، کار فرهنگی تدریجی است، ولی اثرات ماندگار دارد لذا باید با دقت و حوصله به موضوعات پیرامون این مهم پرداخت. وی افزود: باید واقعیت اثرگذاری فضای مجازی را بپذیریم. این موضوع بیانگر این مهم است که ساختارهای گذشته نمی‌تواند خودش را به این عرصه تحمیل کند، لذا باید برایش فکری کرده و این عرصه را ساماندهی کرد. رییس قوه مقننه با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی دارای پایه فرهنگی است، اظهار داشت: کشورهایی که صاحب مبانی فکری هستند عموما صاحب مکتب در حوزه‌های مختلف نیز می‌شوند و این مهم موضوعی است که رهبر معظم انقلاب در زمان مسوولیتم در وزارت ارشاد طی نامه‌یی به آن اشاره کردند لذا نباید از این نکته غافل شد.

وی گفت: اقداماتی که در عرصه فرهنگ و هنر انجام شده، نشان می‌دهد که کارگردانان، موسیقی‌دانان و غیره این خط فکری را دنبال می‌کنند که منشا در مکتب دارد ولی برای مکتب‌سازی نیاز به مسائل متافیزیکی و تدوین این امر دارد.

بودجه کمک به بخش‌های مردمی اضافه شود

علی لاریجانی در ادامه دیدار همچنین با بیان اینکه باید تلاش شود بودجه کمک به بخش‌های مردمی اضافه شود و در این میان به سمت سیاست‌گذاری و هدایت کردن توسط افراد نخبه در وزارتخانه یا کوچک کردن وزارت ارشاد حرکت کرد، ادامه داد: به‌نظر می‌رسد بلوغ پیدایش مکتب‌سازی در عرصه هنری به وجود آمده و آثار هنری در سایه این موضوع قرار دارند. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با افراد صاحب‌نظر در حوزه‌های مختلف مانند سینما و غیره برای تحقق این امر گفت‌وگو کرد.

لاریجانی با اشاره به اینکه حوزه سینما تاثیرگذاری خاص و متفاوتی در جامعه دارد، افزود: اگر با کارگردانان و افراد صاحب‌نظر در این حوزه تعامل شود، این افراد ذهن‌شان درگیر شده و آن وقت شاهد تولید آثار خوب خواهیم بود. وی با بیان اینکه موسسات فرهنگی خوب، گردش اقتصادی مناسب به همراه خواهند داشت، ادامه داد: اگر در این خصوص موسسات فرهنگی مشکلاتی دارند به‌دلیل عدم رعایت مناسبات اقتصاد فرهنگ است لذا باید اقتصاد فرهنگ را برای‌شان تعریف کرد، برخی موسسات فرهنگی انتشاراتی کارهای جانبی متعددی انجام داده و از گردش مالی خوبی برخوردار هستند.

رییس قوه مقننه گفت: باید به ناشران نیز کمک مناسبی داده شود. متاسفانه موضوع یارانه تاثیر مناسبی در این خصوص نداشته زیرا همه موسسات نگاه به دریافت پول از دولت و مجلس دارند در صورتی که باید آداب اقتصادی را برای آنها تعریف کرد تا خودشان مولد شوند.

او با تاکید بر اینکه می‌توان امکان درنظر گرفتن مباحث اقتصادی را برای تولیدکنندگان فراهم کرد،‌ افزود: حوزه مطبوعات با اقدامات خوبی مواجه شده است. برخی مطبوعات فکر تولید کرده و خواندنی هستند در حالی که برخی دیگر صرفا ورق زدن‌شان کفایت می‌کند از این رو در مقابل ارائه کمک‌ها فقط نباید به تیراژ توجه داشت بلکه باید به زنده بودن مطبوعات نیز ارزش دهیم.


وزارت ارشاد جهت‌گیری سیاسی ندارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این دیدار با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نهادی حرفه‌یی بوده و جهت‌گیری سیاسی ندارد، گفت: این امر موجب می‌شود که یک مجموعه دارای پایداری، استمرار و بقای طولانی باشد.

رضا صالحی‌امیری افزود: در این میان تلاش شده با اتخاذ سیاست ثبات و آرامش وارد هیچ مناقشه‌یی نشویم؛ مثلا در بحث کنسرت‌ها توافق شد که به مفهوم اجرای صحنه‌یی اشاره شود لذا براساس آمارها تاکنون میزان اجرای صحنه‌یی طی سه ماه گذشته افزایش یافته و صرفا یک مورد آن لغو شده است. وی با اشاره به بودجه پیش‌بینی شده برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در تدوین بودجه نیازمند تحول هستیم تا بتوان نهادهای مردمی را تقویت کنیم. وزیر ارشاد افزود: خوشبختانه در این عرصه تولید دو برابر شده و فضای سینماها نیز افزایش یافته است.

صالحی‌امیری در ادامه سخنان خود همچنین با اشاره به اینکه 3درصد تولید و ترویج موسیقی در کشور به‌عهده صدا و سیماست و 25درصد توسط موسسات مجاز موسیقی تولید می‌شود، ادامه داد: در این بین 21درصد از موسیقی تولید شده مربوط به جوان‌هاست که در شبکه‌های اجتماعی بارگذاری می‌شود و فقط یک‌درصد موسیقی اجرای زنده و صحنه‌یی وجود دارد.

به گزارش خانه ملت، وی با بیان اینکه درخصوص موضوع کنسرت‌ها و لغو آنها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ناخواسته وارد بازی دیگران شد، گفت: این عرصه بازی سیاسی بود که در زمین فرهنگ انجام شد. صالحی‌امیری خاطرنشان کرد: اکنون در تهران 90 الی 110 تئاتر اجرا می‌شود، ولی تاکنون به‌دلیل اینکه این عرصه از فرهنگ به‌عنوان یک مساله اجتماعی عده‌یی قرار نگرفته یا به‌صورت حرفه‌یی دنبال نشده، دچار مناقشه نشده است در حالی که اثربخشی آن از سایر عرصه‌های دیگر هم بیشتر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در حوزه کتاب 80هزار مجوز ارائه شده که در یک سال کمتر از 80مورد آن با مساله خاصی مواجه شده است، اظهار کرد: از میان 80گزارش ارائه شده در این خصوص دو مورد آن غیرقانونی بوده است. وی همچنین گفت: در حوزه مطبوعات به‌دلیل اینکه نظام مطبوعاتی کشور حرفه‌یی شده با کمترین مشکل مواجه هستیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر