روند رشد و ترقی در انتظار بورس تهران

۱۳۹۳/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۷۸

بورس تهران با احتمال قوی به سمت روزهای خوب به‌تدریج و آهسته گام می‌گذارد، بازدهی مثبت اما اندک هفته گذشته و جنب و جوش کم وبیش سهامداران حقیقی‌ در مقایسه با حقوقی‌ها حاکی از این امر است. هیجان ناشی از تحولات خوشبینانه در مذاکرات هسته‌یی که طی هفته مذکور در وین پایتخت اتریش با حضور وزیر خارجه ایران، امریکا و نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان بود علت عمده تحرک سرمایه‌گذاران بورسی محسوب می‌شود و به نظر می‌رسد، با توجه به اظهارات امیدوارانه دیپلمات‌های طرفین مذاکرات و رسیدن به توافق حتمی در روز موعد آن یعنی سوم آذر، قبل از همه فعالان بازار سهام را متاثر از چنین احتمالات خوشایندی کرده است. به‌طوری که این اتفاق منجر شد میانگین بازدهی کل بازار که از ابتدای سال جاری به نزدیک منفی 10درصد نیز سقوط کرده بود به مدد روند متفاوت معاملات هفته نسبت به هفته‌های قبل‌تر، این مقدار زیان به زیر 9درصد کاهش یابد و همه این علایم نشان‌دهنده روند رو به بهبود و ترقی بورس تهران در نیمه دوم سال است. در کنار عامل سیاسی اثرگذار بر بورس تهران، انتظار مثبت از انتشار گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها و نیز در دستور کار قرار گرفتن کاهش نرخ سود بانکی در شورای پول و اعتبار از عوامل مهم و تاثیرگذار بر روند حرکت شاخص کل و بازار قلمداد می‌شود. به گزارش تسنیم کاهش نرخ سود بانکی رسما در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار گرفت. با وجود اظهارات گذشته برخی مقامات بانکی و بانک مرکزی که تغییر مجدد نرخ سود بانکی را در حد حرف دانسته بودند، رییس کل بانک مرکزی در تازه‌ترین اظهارات تغییر نرخ سود با توجه به کاهش تورم را در دستور کار شورای پول و اعتبار اعلام کرد.


انتظار پوشش سود مناسب

در خصوص انتشار گزارش‌های 6 ماهه یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه با پوشش‌های مناسب شرکت‌ها در این گزارشات، شاهد روند مثبت در معاملات نیمه دوم سال جاری بورس خواهیم بود، گفت: قیمت جهانی نفت به عنوان دیگر متغیر مهم تاثیر مثبت یا منفی در بازار دارد. فردین آقابزرگی با بیان اینکه کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی می‌تواند به عنوان عاملی مثبت یا منفی در صنایع بورسی اثرگذار باشد، گفت: قیمت جهانی نفت معمولا در قیمت تمام شده محصولات و نرخ فروش اثرگذار است. این تحلیلگر بورس با بیان اینکه روند مثبت ایجاد شده در بازار به صورت ارشادی یا حمایتی نیست، تاکید کرد: این وضعیت به واسطه کاهش مستمر قیمت‌ها و تاثیرپذیری از عملکرد اقتصادی به‌وجود آمده و دست نامریی اقتصاد بازار را به سمت تعادل کشانده است. وی تاکید کرد: در صورت ثبات در قیمت جهانی کالا طلا و حتی یورو و دلار بازار شرایط تعادلی خود را حفظ خواهد کرد اما این فرضیه هم وجود دارد که عوامل اثرگذار دیگری در داخل کشور منجر به روند قیمتی مثبت در 3 تا 4ماه آینده در بورس شود.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه امکان کاهش نرخ فروش در شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی که با نرخ فوب خلیج فارس خوراک دریافت می‌کنند وجود دارد، گفت: در مقابل هم شرکت‌های روانکار با نرخ پایین‌تری خوراکشان را دریافت و امکان تاثیر مثبت بر این شرکت‌ها وجود دارد اما اگر معادلات ذکر شده به سمت تعادل پیش برود با برخی عوامل از جمله پوشش مناسب در گزارشات 6 ماهه روند مثبتی را شاهد خواهیم بود.

آقا بزرگی با اشاره به اینکه گزارش‌های 6‌ماهه تا پایان مهر یا اوایل آبان منتشر می‌شود، گفت: انتظار داریم که پوشش‌های مناسبی در این گزارشات اعلام شود چرا که شرکت‌ها در گزارش‌های 3 ماهه با احتیاط بیشتری عمل کرده‌اند و قطعا حرکت نزولی در 6ماهه اول سال به روند مثبت و صعودی در 6ماهه دوم تبدیل خواهد شد.

گروه خودرویی‌ها طی هفته گذشته بیشترین ارزش بازار و حجم معاملات بالاتری داشتند به‌طوری که ایران خودرو کل هفته جزو شرکت‌های موثر در رشد شاخص محسوب می‌شد. از طرف دیگر مدیرعامل ایران خودرو از ادامه روند فروش اموال مازاد این شرکت خبر داد.

مدیرعامل ایران خودرو با اعلام اینکه در واگذاری‌ اموال مازاد این شرکت هیچ منعی در درخواست بخش‌های خصوصی داخلی و خارجی وجود ندارد، گفت: هنوز اموال مازاد این شرکت تمام نشده است. هاشم یکه‌زارع با اعلام اینکه در روند واگذاری‌ها هیچ منعی در درخواست بخش‌های خصوصی داخلی و خارجی وجود ندارد، گفت: در حال حاضر حدود 1200 تا 1300میلیارد تومان از اموال ایران‌خودرو واگذار شده است. تصمیم برای اخذ عوارض از سنگ آهن صادراتی، مبنای کارشناسی نداشت.

از سوی دیگر خبر مرتبط با معدنی‌ها انتقاد یک عضو هیات‌مدیره انجمن تولید‌کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران از اخذ عوارض از سنگ آهن صادراتی است. بهرام شکوری اظهار کرد: تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اخذ عوارض از سنگ آهن صادراتی مبنای کارشناسی نداشت و به پیامد آن توجهی نشده بود.

وی در عین حال تغییر سیاست فروش سنگ‌آهن به چین را پیشنهاد داد و گفت: چنانچه با طرف‌های پاکستانی، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، عراق و ترکیه رایزنی‌های لازم به عمل ‌آید، می‌توان به صادرات سنگ‌آهن کشور تنوع بخشید.

شکوری انتقاد به بخش‌خصوصی صادر‌کننده سنگ آهن را در خصوص عدم استقبال از ایجاد واحد‌های تولید کنسانتره و گندله را نادرست دانست و گفت: وضع عوارض برای صادرات سنگ‌آهن نمی‌تواند مشوق ایجاد اینگونه

واحد‌ها باشد.


نگاهی به آمار هفتگی بازار

طی هفته گذشته حجم معاملات بورس سهام 49درصد از کل معاملات را به خود اختصاص داد و در مقابل اوراق بدهی 26درصد معاملات را به نام خود رقم زد این در حالی بود که در مقایسه با هفته قبل حجم معاملات اوراق بدهی از بورس سهام بالاتر بود.

افزایش حجم معاملات سهام در مقایسه با اوراق بدون ریسک حاکی از علایمی از رونق روزهای آتی بازار سهام است. در مجموع در بورس و فرابورس بیش از 2میلیارد و 141میلیون انواع اوراق به ارزش 890 میلیاردتومان داد‌و‌ستد شد. بیشترین ارزش معاملات طی هفته، مختص به گروه ایران خودرو بود که بیشتر روزها بر شاخص کل تاثیر مثبت گذاشت و روند معاملات تقریبا پرشتابی را از سر گذراند. پس از آن گروه مپنا و شرکت ارتباطات سیار ایران بیشترین ارزش بازار هفته را به خود اختصاص دادند. همچنین در این هفته شرکت‌هایی که بیشترین گردش مالکیت سهام و به عبارت صریح‌تر نقدشوندگی بالاتری داشتند شامل شرکت‌های عمران و توسعه فارس، تامین ماسه ریخته‌گری، کشت و صنعت پیاذر، سرماآفرین، گسترش صنایع و خدمات کشاورزی، آهنگری تراکتورسازی ایران و... بودند. از سوی دیگر شرکتی که بیشترین سهم را در مرتفع کردن شاخص کل در این هفته به عهده داشت کشتیرانی با 66واحد بود پس از آن گروه مپنا با 39 واحد و نیز ایران‌خودرو و سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی بیشترین نقش را در فزایندگی این متغیر ایفا کردند.

در مقابل شرکت ارتباطات سیار در عین حال که بیشترین ارزش بازار را داشت بیشترین اثر منفی را بر نماگر بورس گذاشت. پس از همراه اول روند معاملات تاپیکو، هلدینگ فارس و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید شاخص کل را ریزشی کرد. بدین‌ترتیب محصولات شیمیایی و مخابرات دو صنعتی بودند که مانع از ارتفاع گرفتن رقم شاخص کل به کانال 72هزار واحدی شدند این در حالی بود که صنعت خودرو و ساخت قطعات، حمل و نقل و انبارداری و خدمات فنی و مهندسی با روند مثبت معاملاتی شاخص را صعودی ساختند.

در نتیجه سی‌امین هفته بورس منتهی به 23 مهر ، شاخص کل را با 27/0درصد افزایش روبه‌رو کرد. به گزارش روابط عمومی بورس تهران، در پایان معاملات هفته گذشته، شاخص کل با 195 واحد افزایش نسبت به هفته قبل، به رقم 71هزارو 978 واحد رسید. در 4 روز کاری این هفته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به 4570 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل (2/1)درصد کاهش یافته است. در ضمن تعداد 1703میلیون سهم در 199هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت، و به ترتیب (29) درصد کاهش و 3/1درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد. بر این اساس 385‌هزار و885 برگه اوراق مشارکت به ارزش 389 میلیارد ریال معامله شد که نسبت به هفته گذشته کاهش 80 درصدی را نشان می‌دهد. طی هفته جاری سهام زراعت و خدمات وابسته با 65/11درصد، استخراج سایر معادن با 60/8درصد، سایر محصولات کانی غیرفلزی با 62/6درصد و انبوه‌سازی، املاک و مستغلات با 40/6درصد بیشترین تغییر در شاخص را نسبت به سایر گروه‌ها به خود اختصاص دادند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر