جامعه

۱۳۹۵/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۷۵۵

مسوولان شهری به‌جای جلسه گذاشتن استعفا دهند

ایلنا| یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اگر شورای شهر (مجموع اصلاح‌طلبان و اصولگرایان) فکر می‌کنند، جریان نظارتی آنها قوی نبوده، باید به احترام مردم استعفا دهند. اگر اعضا زورشان نرسیده که بعد از فاجعه جمهوری، شهردار تهران را استیضاح کنند، حالا باید استعفا دهند.

سیدابوتراب فاضل با اشاره به حادثه پلاسکو اظهار داشت: خارج از قیل و قال سیاسی، واگویه‌ها و پچ‌پچ‌های سیاسی که بعضا رنگ و بوی انتخاباتی و جناحی دارد و از قضا کینه و نفرت را تشدید می‌کند، موضوع پلاسکو از حیث مسوولیت اجتماعی مدیران و مسوولان قابل بررسی است.

وی افزود: بررسی موضوعاتی مانند اینکه آیا در ساختمان پلاسکو کارگاه تولیدی وجود داشته یا خیر یا کدام سازمان یا نهاد اخطار داده یا نداده، مباحث کاملا کارشناسی است. قوه قضاییه باید مسوولانه وارد شود و با مسببان این حادثه مسوولانه برخورد کند که انتظار هم همین است و حتما این اتفاق خواهد افتاد، ولی از باب مسوولیت اجتماعی حاکمان شهری و حکمرانی شهری نیز این موضوع باید بررسی شود.

فاضل با بیان این مطلب که تقریبا از زمانی که شهر مدرن ایجاد شد و تا سال 1985 میلادی که متروپل‌ها یا ابرشهرها ایجاد شدند، شهرداران مسوول شهر بودند، گفت: شورای شهر، «پارلمان شهری» و شهردار، «دولت» یک شهر است. به حدی موضوعات این ابرشهرها پیچیده شده که واژه‌یی به نام «حکمرانی شهری» در ادبیات سیاست‌گذاری به وجود آمده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در تعریف «حکمرانی شهری» گفت: این واژه در ادبیات سیاست‌گذاری، پیش‌شرطی برای توسعه پایدار است و حکومت محلی نقش ویژه‌یی در این حکمرانی دارد. زمانی این فرآیند مطلوب است که مشارکتی، شفاف، عادلانه و پاسخگو باشند و امکان اعمال مقررات قانونی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: این حکمرانی وظایفی دارد؛ ازجمله اتخاذ بسته‌های سیاستی راهبردی برای اداره شهر. به‌طور مثال در همین تهران در 10سال گذشته، شهرداری تصمیم گرفت بزرگراه‌ها را توسعه دهد یا تصمیم گرفته شد که در شهر بلندمرتبه‌سازی شود و این کار انجام و برج‌های زیادی ساخته شد. در منطقه 22 شاهد هستیم که به‌طور انبوه، برج مسکونی ساخته شده است. البته ما نمی‌گوییم خوب است یا بد، بلکه بر این باور هستیم که مسوول اداره شهر، حکمران شهری است که شامل دو بخش شهرداری و شورای شهر هستند. حالا اگر اتفاقی در شهر در حد فاجعه پلاسکو رخ دهد، نخستین مسوول آن حکمران شهری است.

فاضل خطاب به شهرداری گفت: شما که پول عوارض شهری را می‌گیرید، شما که سیاست‌های مترو یا بزرگراه‌سازی را اجرا می‌کنید، خودتان هم باید مسوولیت حوادث شهری را بپذیرید. بنابراین به این نتیجه می‌رسیم که مسوول حوادث شهری یا همان فاجعه پلاسکو، حکمران شهری (شورا و شهرداری تهران) است. این حادثه آثار زیان‌بار اقتصادی به همراه داشته و 600 نفر از کسبه بدون مغازه و تعداد زیادی کارگر بیکار شده است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه بخشی از تولید پوشاک و جریان توزیع کشور در این ساختمان انجام می‌شده است، گفت: اکنون که این فاجعه رخ داده یک نفر باید مسوولیت بپذیرد و استعفا دهد. اگر شورای شهر (مجموع اصلاح‌طلبان و اصولگرایان) فکر می‌کنند، جریان نظارتی آنها قوی نبوده، باید به احترام مردم استعفا دهند. اگر اعضا زورشان نرسیده که بعد از فاجعه جمهوری، شهردار تهران را استیضاح کنند، حالا باید استعفا دهند. وی اضافه کرد: آن بخش از اصلاح‌طلبان شورا که حالا می‌گویند این فاجعه تقصیر شهردار است، پس وظیفه عضو شورا چه بوده است؟ در این میان وظیفه نظارتی شورا چه می‌شود؟ اعضای پارلمان شهری به احترام مردم و عدم نظارت کافی در انجام وظایف استعفا دهند تا بلکه آلام مردم تسکین یابد. فاضل خطاب به مسوولان شهری هم گفت: به جای اینکه مسوولان جلسه اضطراری بگذارند و در اینستاگرام و توییتر خود اظهارنظر کنند و اصلاح‌طلبان و اصولگرایان همدیگر را متهم کنند، بهتر است، بیایند و استعفا دهند.


بیش از 300هزار نفر خون اهدا کردند

ایرنا| اداره کل انتقال خون استان تهران از اهدای خون توسط 306 هزار و 194شهروند تهرانی از ابتدای فروردین تا پایان دی ماه سال جاری خبر داد. به گزارش روابط‌عمومی انتقال خون استان تهران، 364هزار و 889 نفر در 10ماهه سال جاری به مراکز اهدای خون مراجعه کردند که306 هزارو 194نفر موفق به اهدای خون شدند که این آمار نسبت به سال گذشته 9درصد افزایش داشته است.

در زمان یاد شده اهداکنندگان مستمر بیش از 134 هزار نفر بودند و پس از آن بیشترین آمار اهدا به اهدا‌کنندگان با سابقه و سپس بار اول اختصاص دارد. بر اساس این گزارش در دی ماه 38 هزار و 331نفر برای اهدای خون به مراکز اهدای خون مراجعه کردند که 31 هزارو 971 نفر موفق به اهدای خون شدند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16درصد رشد داشته است. از ابتدای سال تا پایان آذرماه سال جاری یک میلیون و 990هزار و 193داوطلب اهدای خون در سراسر کشور به مراکز انتقال خون مراجعه کرده که یک میلیون و 597هزار و 896 نفر موفق به اهدای خون شدند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر