لزوم توجه به جایگاه زنان در کشورهای اسلامی

۱۳۹۵/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۷۵۴

گروه اقتصاد اجتماعی|

روز گذشته شهر مقدس مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 معرفی شد.

سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی (آیسسکو) وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی هر ساله سه کشور را از حوزه کشورهای آفریقایی، عربی و اسلامی غیرعربی به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی انتخاب می‌کند.

در همین چارچوب کلان‌شهر مذهبی مشهد در سال 2017 میلادی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در آسیا انتخاب شد که روز گذشته مراسم آغاز این سال با حضور صدها میهمان داخلی وخارجی برگزار شد.

در مراسم رسمی افتتاحیه این رویداد بزرگ مسوولان شخصیت‌های برجسته کشوری از جمله وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی، بیش از 250 مهمان خارجی از کشورهای اسلامی اعم از وزرا، نمایندگان مجلس، سفرا، کاردارها و شخصیت‌های فرهنگی، مذهبی حضور دارند.

به گزارش ایرنا، معاون رییس‌جمهوری در امور زنان و خانواده در حاشیه مراسم نام‌گذاری مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 گفت: نقش و جایگاه زنان در رویداد مشهد 2017 و انتخاب این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام باید مورد توجه قرارگیرد.

شهیندخت مولاوردی افزود: جایگاه زنان در سطح جوامع اسلامی باید تبیین شود و در کنفرانس‌ها و جلسات مختلف مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

او با یادآوری تدارک و تدوین برنامه‌های مختلف در طول 52 هفته سال 2017 گفت: یکی از هفته‌های این سال به زنان اختصاص یافته و این امر بطور یقین می‌تواند دستاوردهای بسیار ارزشمندی را در اعتلای جایگاه زنان در بین کشورهای اسلامی داشته باشد.

مولاوردی در بخش دیگری از سخنانش گفت: مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی در سال 2017 می‌تواند نقش موثری در شکل‌گیری و گفتمان‌سازی میان فرقه‌های اسلامی ایفا کند.

معاون رییس‌جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه مشهد، همچنین می‌تواند نقش مهمی در شکل‌گیری وحدت میان جوامع اسلامی داشته باشد، ادامه داد: این شهر به دلیل ظرفیت‌های بسیار زیادی که در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و علمی در اختیار دارد به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام تعیین و معرفی شده است.


مشهد از حوزه‌های گردشگری سلامت

وزیر بهداشت نیز در این مراسم گفت: شهر مشهد در بحث گردشگری سلامت نیز تجربیات ارزشمندی دارد و هر ساله جمع کثیری از همسایگان و کشورهای منطقه برای دریافت خدمات و سلامت درمانی به مشهد سفر می‌کنند.

به گزارش ایلنا، حسن قاضی‌زاده هاشمی افزود: آیسسکو به عنوان مجمع علمی و آموزشی وظیفه مهمی پیش‌رو دارد و باید تعامل و ارتباط میان کشورهای مسلمان را برنامه‌ریزی سیاست‌گذاری کنیم این سازمان می‌تواند و باید با بحث تعامل فرهنگی و شناخت توانایی‌های کشورهای اسلامی نقش فعالی در ارتباط با شناخت درست جهان از اسلام و کشورهای اسلامی ایفا کند.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: این نهاد همچنین از آنجا که ارتباط تنگاتنگی با مجامع دانشگاهی و صاحبان اندیشه و تفکر کشورهای اسلامی دارد می‌تواند نقطه شروعی برای رشد و تعالی بالندگی عرصه علمی و د انشگاهی کشورهای مسلمان در حوزه بین‌المللی باشد. کشورهای مسلمان نیز باید به گونه‌یی برنامه‌ریزی کنند تا پژوهشگران آنها ارتباط موثرتری با این نهاد داشته باشند.

وزیر بهداشت درباره اهداف موسسه آی‌سس‌کو نیز یادآور شد: یکی از مهم‌ترین اهداف این موسسه دستیابی به صلح و امنیت جهانی با شیوه‌های فرهنگی و آموزشی است و باید چهره درستی از اسلام را به کشورهای جهان معرفی کنیم. همه ما وظیفه داریم برای اصلاح امور مسلمانان اقدام کنیم. به‌ویژه وقتی پیامبری داریم که گفته هرکس توجهی به احوال همسایه مسلمان نداشته باشد از مسلمانان نیست.

او اضافه کرد: متاسفانه گروه‌های تکفیری مثل داعش و القاعده اعمال و رفتاری را به نام اسلام به جهان معرفی می‌کنند و چهره این دین رحمانی را برای جهانیان مخدوش کردند. یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان باید شناخت درست اسلام و مسلمانان به جهان باشد.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام نیز تاکید کرد: بعد از سال 2006 که اصفهان پایتخت فرهنگی جهان اسلام بود امروز افتخار می‌کنیم که شهر مقدس مشهد این عنوان را در اختیار گرفته است. مشهد به واسطه وجود بارگاه مقدس امام رضا(ع) می‌تواند یکی از حوزه‌های مهم گردشگری یعنی گردشگری مذهبی را پوشش دهد. تنها سال گذشته بیش از 25 میلیون نفر برای زیارت به مشهد سفر کرده بودند.


معرفی طرح تحول به کشورهای اسلامی

وزیر بهداشت و درمان سپس به نقش مشهد در حوزه گردشگری سلامت اشاره و بیان کرد: همچنین شهر مشهد در بحث گردشگری سلامت نیز تجربیات ارزشمندی دارد و هر ساله جمع کثیری از همسایگان و کشورهای منطقه برای دریافت خدمات و سلامت درمانی به مشهد سفر می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران از نظر رشد علمی رتبه 16 جهان و ازنظر تعداد مقالات ثبت شده در رتبه اول منطقه قرار دارند.

او همچنین برای معرفی طرح تحول سلامت به سایر کشورهای اسلامی اعلام آمادگی کرد و گفت: مشارکت کشورهای اسلامی در عرصه‌های درمانی و آموزشی واقعا می‌تواند سطح خدمات این حوزه را در این کشورها بالا ببرد. ایران در دولت یازدهم طرحی به نام طرح تحول سلامت را آغاز کرده که به واسطه آن تمامی ایرانیان بیمه شدند. طرح مذکور تاکنون دو نوبت از طرف سازمان بهداشت جهانی مورد تقدیر قرار گرفته و قابل عرضه به همه کشورهای جهان و مخصوصا کشورهای مسلمان و منطقه است.

قاضی‌زاده‌هاشمی افزود: من به عنوان وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران همین جا اعلام می‌کنم آمادگی کامل برای برقراری تعامل و ارتباط در حوزه سلامت با تمامی کشورهای منطقه را داریم.

شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای مسلمان رشد بسیار خوبی داشته است. اما مسلمانان باید با اتکا به پیشینه غنی خود در حوزه علم و دانش بیش از پیش در این حوزه‌ها فعال باشند و نقش پررنگ‌تری در عرصه فرهنگ، دانش و سلامت جهان ایفا کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر